MKR 6 Skövde

Under den gångna helgen körde vi MKR 6 i Skövde.
Banan i Skövde hade byggts om och fått ny banbeläggning till denna tävling, vilket gjorde att våra gamla referenser angående drevning och inställningar inte gick att lita på.

Robban och Albin tog med sig Lucas och åkte ner för att träna redan på fredagen innan tävlingen, stort tack för det då jag hade mycket att stå i hemma. Själv anslöt jag vid lunchtid på lördagen för att rigga inför söndagens tävling.

Träningen på fredagen kördes i torrt och ganska soligt väder.
Albin åkte jättefort och hade bland de snabbaste varvtiderna, medan Lucas kämpade lite med att hitta farten så som jag sett att han tvingats göra under i stort sett hela denna säsongen.
Jag får fortfarande känslan att något med Lucas chassi inte fungerar optimalt när det blir varma och greppiga konditioner, därför gjorde vi ganska drastiska förändringar på hans chassi till söndagens tävling.

Vi satte upp tälten vid bussarna på campingområdet under lördagen. Det var inte så lång sträcka att putta grejerna till banan och Robban hade redan placerat sitt tält där provisoriskt.
Vi tycker allihop att det är ganska skönt att ha allt nära bussarna och slippa bära alla grejer och verktyg till depån.

När vi vaknade på morgonen så hade det regnat under natten och banan var blöt.
Väderprognosen hade från början visat på mycket regn under söndagen, men ändrat sig till uppehåll under helgen.

Efter frukost och förarmöte gick grabbarna för att titta på de inledande träningarna.
De kom tillbaka och sa att vi nog skulle köra på slicks för att banan höll på att torka upp. Vi hade redan monterat regndäck, men skiftade snabbt till torrdäck eftersom de ville det och första träningen är till för just sånt, att testa greppnivån på banan.

Lucas och Albin var de enda i startfältet som gick ut på slicks inför första träningen. 😉
Det var jättehalt för dem då det visade sig att den nya beläggningen torkade otroligt långsamt trots att solen tittade fram stundtals.
De slutade på de sista placeringarna i det 16 ekipage stora startfältet.
Albin fick dessutom byta transponder då den vi fick först var defekt och gav inga tider.

Till träning 2 bytte vi till slitna regndäck och då såg det bättre ut.
Albin slutade 8:a och Lucas 6:a och banan hade fortfarande inte torkat helt trots uppehåll under morgonen.

Inför tidskörningen tvekade vi ett tag om vilka däck som skulle användas, men en god stund innan det var dags så började det regna rejält så valet blev lätt, bra regndäck och regninställningar.
Albin fastnade stundtals i trafik under tidskvalet, men kom loss och fick några fria varv.
Lucas hade lite bättre tur och fick inte lika mycket folk framför sig att försöka ta sig förbi.
När tidskvalet var slut så hade Lucas fått fältets snabbaste tid och Albin 6:e bästa tid, jättebra presterat av dem bägge!
För Lucas del innebar det att han skulle få pole i de bägge kvalheaten.

 

Kvalheat 1 var det enda racet under dagen vi körde på slicks då vi ansåg att banan hade torkat tillräckligt.
Lucas kom in som 2:a och Albin som 6:a.

Innan kvalheat 2 så hade det regnat lite igen så det blev att byta tillbaka till regndäck.
Lucas fick lite bekymmer med en varvad förare som kom i vägen vilket gjorde att han tappade lite momentum och i samband med det kunde han inte hinna ikapp 2 andra förare som just smitit förbi honom. Albin hade också lite problem med grepp och trafik under detta heatet.
Lucas slutade 5:a och Albin 12:a efter ett lite stökigt heat.

När det var dags för förfinal så hade himlen öppnat sig igen och banan var rejält blöt.
Albin fick 9:e startruta och Lucas 3:e.

Albin lyckades behålla sin placering och kom i mål som 9:a.
Han hamnade bakom en grupp förare som var svåra att ta sig förbi då den främsta körde defensivt och de bakom försökte sig på olika manövrar för att ta sig förbi vilket gör dem lite oberäkneliga.
Lucas som älskar regnigt och halt underlag kunde plocka en placering och skapa lucka bakåt. Han kunde dock inte nå fram till Linus som körde väldigt fort i täten och som vanligt inte gjorde några misstag så Lucas slutade 2:a.

I finalen så startade grabbarna 2:a och 9:a.
Det hade torkat upp lite men var fortfarande fuktigt vilket gjorde att vi bytte till de slitna regndäcken.
För Lucas del gick vi dessutom ut på lite för lågt däckstryck, vilket visade sig då han inte hade tillräckligt grepp de första 4-5 varven.

Lucas tappade till 5:e pos i inledningen av racet. Framför sig hade han en förare som körde otroligt defensivt och är duktig på att stänga och blockera.
Albin som hittat en väldig fart var ganska kvickt uppe i rygg på Lucas under de inledande varven och låg 6:a när han går upp lite högt på curbsen i en kurva och slår i drevet så att kedjan hoppar. 🙁
Jättetråkigt för Albin som inte har något val än att styra ut på gräset utanför banan och bryta finalen. Inga funktionärer såg honom heller trots ivrigt påkallande från både Albin och publik.
Uppmärksamhet hos funktionärer och observatörer var något vi efterfrågade generellt under denna i övrigt välorganiserade tävling!

Lucas lyckas till slut ta sig förbi den blockerande föraren och skapar lucka bakåt då han jagar ikapp 3:an.
Tyvärr var det för få varv kvar av finalen så han hinner inte kapa in det avståndet trots att han körde väldigt bra varvtider mot slutet.

Lucas kommer i mål som 4:a och Albin får åka bärgningsflak in och slutade på en 15:e plats pga att han fick bryta.

 

Vi tyckte väldigt synd om Albin som denna gången hade drabbats av den finalotur som Lucas har upplevt de senaste två tävlingarna då han också fått bryta finalen.
Det som var positivt med denna helgen ändå var att vi lärde oss en hel del om både tekniska regler och chassiinställningar.

Linus och Noam som tog 1:a och 2:a plats körde grymt bra och är väl värda dessa placeringar!

Nu tar vi nya tag i Järfälla om 2 veckor!