Göteborgs stora pris 12 sep 2020.

Vi åkte ner till Göteborg för att testa ett nytt chassi som vi fått låna av Per på Tecno Sweden för att testa om det passar bättre i vår klass J60 än scout-15 chassit som vi hittills kört med. Vi hade tagit med båda kartarna för att om möjligt kunna jämföra dem under lika förhållanden.

Vi hade inte bokat depåplats i hyrkartshallen men blivit tilldelad en där. Det kom att visa sig värdefullt då det skulle bli en våt historia.

Vi kom ner tills fredagsträningen då vi aldrig varit på denna bana förut och Albin knappt kört det nya TR28 chassit. Vi han med ett par pass på en torr och fin bana som Albin tyckte om. Han såg ut att ha riktigt bra fart jämfört med de andra och tyckte också mycket om chassit som han sa svävade som på moln över asfalten och satt inte alls fast och studsade i kurvorna. detta såg mycket lovande ut. Sedan kom regnet så vi kunde inte jämföra kartarna i torrt utan fokuserade på att testa TR28an även i vått.

På våt bana hade vi inte hittat riktigt lika rätt med inställningarna på chassit. Det var halt och vi kunde inte flytta in bakhjulen speciellt mycket då karten i sig är ganska bred, funderade ett tag på att kapa de bakre fäströren till sidobågarna som utgjorde begränsningen men beslöt att det skulle få vänta. Albin fick upp tempot bra trotts allt men det syntes att det var halt bak och han fick verkligen balansera på en knivsegg.

Lördag och tävlingsdag. Det hade regnat hela natten och såg ut som att det skulle fortsätta åtminstone fram emot eftermiddagen.

Första träningen gick ganska bra trotts allt i regnet. Albin hade 12e bästa tid, 1.01.017 av de 20 som var med ca 1.3 sek bakom snabbaste tid som Scott Lindblom hade lyckats med. Träning två var likvärdig med den första. Tidskörningen gick lite fortare 1.00.600 men fortfarande plats 12. Med det så slog han killar som Bertram Sachse nr 13 och Harry Thygesson nr 14 samt Scott som åkte ut på första varvet. Heat 1 gick bra och Albin klättrade upp till P10 nu var hans bästa varv 1.00.365 och Ludvig Fransson hade bästa varvtid med 59.796 och vann heatet. Heat två blev ganska statiskt och in som P12 1.01.019.

Förfinal. Inte lika blött nu och Albin lyckas klättra till P9 1.00.128. Nu börjar det se ljusare ut på himlen och det ä en bra stund till finalen. Ska det bli torrt? Banan torkade upp tillräckligt till finalen och alla kartarna åkte på slicks. Albin startade från ruta 10 och hade inga problem att hänga med i tempot. Det var dock bara torrt i idealspåret så omkörningar var svåra och riskfyllda. En hel drös med avåkningar blev det men Albin lyckades hålla sig på banan och höll sin P10 imål.

P10 får vi vara nöjda med och positivt att chassit kändes så fint i torrt. Vi ska ändra på lite saker så blir det nog bra i regn också.