48° TROFEO DELLE INDUSTRIE, Italien

Nu har vi varit iväg på ett riktigt äventyr!

I Oktober anmälde vi Lucas och Albin till 48° TROFEO DELLE INDUSTRIE
på South Garda Karting, Lonato i Italien.

Denna tävling är en av kartingvärldens äldsta och mest prestigefyllda med många kända F1-förare i resultatlistorna
Det blev grabbarnas första internationella tävling och här skulle de få prova att tävla mot världseliten på högsta nivå i klassen Mini 60 som motsvarar vår nationella klass J60 med några smärre ändringar som klassvikt och däckstyper.

Tävlingen gick av stapeln den 1-3 November med träning under några dagar innan.

Mycket planerande och packande var det förstås innan resan.
Robban och jag tog Robbans buss med släp och lämnade Västerås den 27:e Oktober för att köra ner till Milano och flygplatsen Linate dit grabbarna flög själva den 29:e.

Flygningen gick bra och Jag och Robban lyckades ta oss över Alperna på fantastiskt fina vägar för att möta upp dem när de landade.

Boende hade vi ordnat med i en lägenhet vi hyrde i grannbyn till South Garda som heter Centanaro.
Lägenheten var inte stor, men alldeles lagom för vårat behov och närheten till banan var ett plus.
Grabbarna handlade själva och en lagade 3-rätters middag till oss en kväll när vi inte gick ut och åt.

Startfältet i Mini 60 var enormt med våra mått mätt…
Över 70st startande från hela världen och Lucas och Albin var 2 av de 4 svenskarna i startfältet.
De andra svenska killarna hade tävlat på denna banan förut och hade mer erfarenhet av stora Italienska tävlingar.

Det regnade när vi kom fram till banan på tisdagskvällen men det skulle sedan vara torr bana ända fram till lördagen då det började regna lite, bara för att fullständigt vräka ner under hela söndagen.

För oss var allt nytt, banan, administrationen, underlaget och däcken bl.a, så det var mycket att hålla koll på och lära sig hela tiden.

På träningen i torrt väglag onsdag – fredag gick det snabbare och snabbare, men vi kämpade med alltför mycket grepp hela tiden och vi eldade däck på ett sätt som andra fabrikat inte gjorde.
Vi hade räknat lite med detta då vi visste att vårat fabrikat Tecno genererar mycket grepp, men greppnivån här var något som man inte kommer i närheten av på svenska banor.

Trots att tiderna förbättrades med mer träning och justeringar så var grabbarna sekunden efter de snabbare förarna i gänget.
Lucas och Albin var de enda Tecnoförarna under tävlingen.
Vi utnyttjade varenda träning under dagarna och det blev många mil lagda i kartarna.
Trots frustration över greppigt chassi och klibbande däck så var vi alla glada och såg hela resan som ett roligt äventyr.

Under fredagen var det officiella träningar hela dagen och eftersom banan var torr så kämpade vi med för mycket grepp och för långsamma tider för att hänga med den övre halvan av fältet.
Vi löste även en hel del administrativt och tekniska kontroller under fredagen.

LÖRDAG:

På lördagen när vi vaknade var det mörka moln på himlen och marken hade börjat fuktas av duggregn.
Det regnade lite lätt till/från under dagen och när förmiddagens tidskval startade så var det regndäck som gällde.
Återigen en ny däckstyp för oss och vi hade ingen aning om hur de skulle bete sig på banan eller hur man skulle justera in chassi och däckstryck bäst.
Vi fick dock lite tips av några vid banan och hoppades att det skulle fungera hyffsat.
Det blev 3st grupper till tidskvalet och Lucas skulle köra i den första gruppen och Albin i den andra.

Kvalet för Lucas gick bra som i början körde väldigt försiktigt för att känna på underlaget och greppnivån.
När han mot slutvarven vågade stå på lite så slutade han på en 12:e plats i sin grupp,
ett resultat som gjorde oss jättenöjda med tanke på att de allra flesta andra hade betydligt mer erfarenhet av denna banan i regn.

Albin körde nog också lite extra försiktigt då allt var okänt gällande regnkörningen. Han tog sig igenom kvalet bra och slutade på 21:a plats i kvalgrupp 2.
Nu var den osäkra känslan inte lika stark hos våra killar då de kände att de behärskade alla nya faktorer.

När alla grupperna kört sina tidskval så räckte Lucas tid till en 35:e plats totalt och Albins till en 64:e.
De hamnade sedan i nya grupper (A-D) inför kvalheaten som de skulle köra 3st var.
Lucas hamnade i grupp C och Albin grupp D.

I det första kvalheatet så fick grabbarna köra med varandra då det var grupp C-D i detta heat.
Lucas hade startruta 17 och Albin hade ruta 32.
Fortfarande på regndäck och blött underlag så var grabbarna taggade att plocka placeringar.
Lucas fick en jättebra start och hade efter 2 varv plockat några placeringar då motorn plötsligt stannade.
Han blev stående och fick tyvärr avbryta heatet.
Albin Lyckades också bra i starten och fortsatte köra sig upp genom fältet.
Han kom i mål på plats 28 och hade plockat 4 placeringar.

Jag förstod inte i stunden vad som var problemet med Lucas motor, så när han väl kom in i depån så stressade jag med att byta motor och förgasare så jag skulle hinna klart innan nästa kvalheat.
Lucas skulle nämligen ut direkt igen i nästa kvalheat som var grupp A-C så det var knappt om tid.

Jag hann byta motorpaketet och Lucas startade sitt andra kvalheat från ruta 18.
Starten gick jättebra och han tog sig upp 2 placeringar på första varvet, precis innan motorn stannade igen och han fick kolla på resten av heatet från sidan av banan sittandes hos funktionärer.
För oss gick ridån ner när detta hände. Besvikelsen var stor och vi insåg att Lucas chanser till finalplats var i stort sett obefintliga när heatresultaten skulle räknas ihop.

Sen var det dags för Albins andra kvalheat.
Det var grupp B-D och återigen start från ruta 32.
Albin tappade en placering på första varvet, men fick sen upp farten rejält och rörde sig upp genom fältet.
Han kom in på plats 27 och plockade därmed 5 placeringar.

Efter detta var lördagens tävlande slut.

Jag hade precis brutit ihop och började komma igen efter vårat motorstrul.
Tyvärr var det startförbud efter tävlingens slut på lördagen, så vi fick därför åka till ett närliggande köpcentrum för att spendera kvällen där på parkeringen felsökandes och gasandes motorer.
Det blev en väldigt sen kväll i duggregn innan vi fick mat i oss och som ett fantastiskt team så hjälpte Robban och grabbarna till hela tiden vilket var ett enormt stöd att ha.
När kvällen kom och vi hade ätit så var alla väldigt trötta och jag var övertygad om att vi hade hittat felet inför söndagens sista kvalheat.

SÖNDAG:

Sista tävlingsdagen!
Vi vaknade upp till en riktig blöt morgon. Det var stående vatten på marken och regnet såg ut att hålla i sig hela dagen.

Grabbarna hade ju varsitt kvalheat kvar att köra och som resultaten såg ut från de tidigare så trodde vi också att det skulle bli den sista körningen då second chance och förfinal verkade avlägset. Vi ställde därför in oss på att påbörja den långa hemfärden till Sverige vid lunchtid.

Det var otroligt blött denna dagen när vi kom till banan. Alla grejer flöt runt i depåtälten. Grabbarna var genomblöta redan innan första körningen trots regnoveraller.
Robban och jag hade åkt ifrån stövlar, så iklädda låga sommarskor plaskade vi runt hela dagen i regn och kyla.

Albin körde sitt kvalheat först på söndagsförmiddagen då det var grupp A-D.
Han startade återigen från ruta 32.
Han plockade några placeringar och tappade någon under loppet av det blöta heatet, men lyckades kommer in på plats 28, så det blev 4 platsers uppkörning.

När Lucas skulle köra sitt heat så blev det en förändring i startproceduren. Tävlingsledaren kallade till sig alla förarna innan start och förklarade nån startprocedur som jag inte kunde höra eller förstå då jag inte fick vara med vid genomgången.
När starten gick så blev det lite kaos då många inte förstått instruktionerna. Lucas tappade från sin startruta 18 ner till 23 innan han hittade farten i racet och började plocka placeringar.
Taggad av de brutna heaten innan, så körde han upp sig till plats 14 över mållinjen i hans avslutande kvalheat.

När samtliga kvalheat var körda och det sammanlagda resultatet kom så fick Albin en 58:e plats och Lucas plats 53 (trots 2 brutna kvalheat).
Dessa placeringar gjorde att de kvalificerade sig för second chance, med en liten chans att ta sig till förfinal (de 6 första skulle få gå vidare till förfinal).

I second chance fick Albin startruta 30 och Lucas fick ruta 25.
Det blev en ok start för de båda, men det var nu otroligt blött med stora djupa pölar på banan.
Albin plockade placeringar varje varv och var med ett varv kvar upp på plats 24. Dessvärre hände nåt så han tappade ner till 29 över mållinjen.
Lucas plockade också placeringar och slutade på plats 19 över mållinjen.

Tyvärr räckte det inte hela vägen för att ta sig vidare till förfinal, så vår tävlingsresa slutade här.

Efter en massa nya intryck, okända faktorer och teknikstrul så var det nu ett kallt och genomblött gäng som fick packa ihop alla dyngsura grejer och börja bege sig på den drygt 230 mil långa resan hem.
Grabbarna somnade redan innan vi hade hunnit ut ur Italien och Robban och jag sträckkörde genom Schweiz och Österrike innan vi mitt i natten stannade nånstans i Tyskland för att sova.

En påfrestande men väldigt kul och minnesvärd resa!