MKR 7 Södertälje. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Lördagen den 1a sep var det dax för MKR7 på Tuvängen, näst sista tävlingen i serien.

Vi kom dit vid fyra tiden på fredagseftermiddagen. Vädret var regnigt och riktigt hög luftfuktighet. Träningen var i full gång i ordentligt blöta förhållanden. Väderleksrapporterna var entydiga, uppehåll och uppklarnade under lördagen. Vi tyckte inte det var värt att skruva om alla torrinställningar från träningar i torrt på Tuvängen helgen innan, blöta ner all utrustning och riskera att köra sönder något i regnet. Vi koncentrerade oss på att försöka få plats till bussarna och depåtälten. Organisationen kring tilldelning av depå och campingplats lämnade mycket att önska då den var obefintlig och djungelns lag gällde. Vi ställde bussarna högst upp på platån och bar ner all utrustning. Detta uppskattades lite extra av Andreas som kom direkt från jobbet på böljan den blå, han såg ganska färdig ut. Det var lång kö till besiktningen så vi åt middag först.

Det slutade att regna senare på kvällen vid tiotiden. Grabbarna kom i säng i bra tid efter att ha farit runt med alla kartingkompisar ett tag. Vi blev sittandes en stund i goda vänners lag.

Lördagsmorgonen bjöd på uppehåll men stratusmolnen sniffade trätopparna och luftfuktigheten var säkert 85% eller så, ordentligt muggigt väder och helt vindstilla. Banan var fortfarande ordentligt fuktig med enstaka vattenpölar, detta skulle nog ta ett tag att torka upp men det var inte tillräckligt blött för regndäck.

Vi gick ut på slicks som de flesta andra på första träningen. Fyra fem stycken gick ut på regndäck och de hade 4-5 sek snabbare varvtider…men det skulle väl hinna bli torra spår till tidskörningen!? I slutet på andra träningen var det break even mellan regndäck och slicks varvtider och jag tror att de som kört på slicks hade en lite fördel då de fått hitta greppet i banan eftersom de kört med de däcken under hela morgonen.

Det var 32 anmälda i klass micro och banan är godkänd för 33 så alla träningar, heat och finaler gick med alla i en grupp. Men tidskörningen delades upp på två grupper. Både Albin och Lucas hamnade i grupp 2.   Snabbast var William Palm 47.582, Lucas 2a med 47.629 och Albin 4a med 48.034. De 6 första i grupp 2 hade snabbare tid än den snabbaste i grupp 1 Dante Johansson 48.499. På denna banan ska grupperna saxas då differensen är mer än 0.5 sek mellan de snabbaste tiderna, så skedde också. Lite snopet för oss då vi fick förare som var 1 sekund långsammare före oss på start gridden i heaten. Lucas startade 3a och Albin 7a. Heaten gick hyfsat bra. Albin tappade ett par placeringar i den första starten men tog sig upp till 6e placering i båda heaten och fick 5e plats till starten i förfinalen. Lucas kom 4a i båda heaten och fick  starta på 4e plats.

I förfinalen fick båda två bra starter och är med från början. Lucas skuggar William i toppen och kommer i mål som 2a, starkt och perfekt utgångsläge i finalen. Albin är också med och krigar om positionerna 4-6 länge med nr 1 Agnes Malmsten och nr 8 Scott Lindblom. I skarpa vänstern innan uppförsbacken får Scott för sig att försöka köra om Agnes på innern, men som så många gånger förr med för mycket fart och för lite plats. Scott står på tvären och bakom kommer Albin som inte har någonstans att ta vägen, kör in i sidan på Scott som får en knuff i rätt riktning och fortsätter uppför backen före både Agnes och Albin som blev helt stillastående. Tävlingsledaren hade denna dag EN observatör (borde vara betydligt fler) till sin hjälp och har tyvärr små möjligheter att fånga upp sådana här händelser. Albin får kriga vidare som 9a. Han lyckas senare göra en jättesnygg omkörning i högerpartiet efter uppförsbacken då han tar både Charlie Lindmark och Hilda lund i ett svep. Kommer i mål som 7a, arg var han också.

 

Till finalen kändes det ändå som att vi hade ett bra läge. Lucas stod ju jättebra där framme bredvid William. Albin som fjärde bil i innerspår (plats 7). Banan hade torkat upp och solen sken. Andreas beslutar sig för att sänka Lucas chassi bak, har åkt högt så här långt. Högt chassi kan funka bra då det är fuktigt och halt som på morgonen men nu borde ett lågt gå fortare, drevade om någon kugg också.

I starten förlorar både Lucas och Albin 2 placeringar anledningen är att Scott från plats 5 och Agnes från plats 6 gör en fantomstart Agnes tar sig in framför Albin och hänger på scott som tar en ordentlig innerkurva och kommer ut som 2a bakom William. William och Scott kan dra iväg då Agnes, Lucas, Max Bik, Dante Johansson och Thor Sundberg krigar om platrerna 3-7 där bakom. Lucas gillade inte ändringarna som gjordes på hans kart och kan inte pusha lika hårt som innan. Albin tar sig upp till 8e plats och är nu just bakom klungan. Då ca 3 varv återstår torpederar Dante Thor som får en ordentlig flygtur övriga väjer åt alla möjliga håll som finns tillgängliga. Albin som kommer sist får kanske bäst chans att välja och tar alla utom Agnes på innern, Agnes kom igenom som 3a då hon var före Thor. Albin ut som 4a och Lucas som 5a. Dante får svartflagg och Thor kan fullfölja och kommer i mål på 7e plats, oskadd som tur är. Albin och Lucas håller 4e resp 5e plats i mål. På sista varvet kör Scott om William och tar mållinjen först.

Placeringarna är ju egentligen riktigt bra. Men det var lite surt, speciell för Lucas som hade möjligheten till vinst i MKR serien vid en mera framskjuten placering. De har båda fått kämpa hårt denna gång och gjort det riktigt bra.

Nu laddar vi om till Seriefinalen MKR 2018 i Uppsala den 15 sep.