Tävling SSK2, Kinnekulle
I helgen har vi varit på Kinnekulle Ring för SSK2 och andra deltävlingen i Renault Junior Cup.
Denna gång erbjöds det träning under fredagen och nästan hela startfältet var där förutom Lucas, Albin och en annan förare.
Det närmar sig sommarlov så vi måste prioritera skolan där det är mycket prov och arbeten som ska bli klara.
Jag hade precis avslutat en jobbresa så jag tog mig direkt till Kinnekulle och inväntade grabbarna som dök upp på fredagskvällen. Lalla, Inger och Janne kom också för att umgås och hjälpa oss under helgen.
Det hade regnat under träningen på fredagen men prognosen lovade fint och soligt väder under lördag och söndag.
Startfältet bestod av 14 tävlande.
Lördag:
Lördagen började med test på morgonen. Eftersom det regnat under fredagen så räknade vi med att banan skulle vara grön och hal.
Jag hade bytt till bättre däck på Lucas bil och han tyckte att det understyrde väldigt under testet. Albin upplevde det inte lika understyrt.
Lucas hade 5:e snabbaste tid i testet och Albin fick 6:e snabbaste.
Bara drygt 7 hundradelar skilde deras tider åt.
Det är ju så när man är ny i klassen att man inte har full koll på hur bilen och chassit ska ställas in, utan vi tar denna säsongen till att lära oss både körteknik och setup.
Till tidskvalet så hade jag gjort vissa förändringar med däck, däckstryck och höjd på vår bil. Lucas upplevde denna setup väldigt mycket bättre även om han kände att understyrningstendenserna fanns kvar. Till viss del kunde han kompensera detta med anpassad körning och vänsterbromsning för att motverka understyrningen.
Albin som var nöjd med setupen på sin bil efter första testet körde vidare med bilen som den redan var inställd.
När kvalet var färdigt så hade Lucas 4:e snabbaste tid och Albin 8:e snabbaste.
Helgens första race av två kördes på lördagseftermiddagen.
Lucas startade i ruta 4 och Albin i ruta 8.
Albin fick till en bra start och gick upp på sjundeplats direkt i racets inledning. Lucas tog inga onödiga risker och tappade istället en placering efter första svängen där det blir trångt när hela fältet ska in samtidigt. Han tog tillbaka den placeringen efter några varv och slutade 4:a.
Albin behöll sin 7:e position ända in i mål.
Det är bra placeringar i ett stort startfält så här tidigt in i debutsäsongen.
Söndag:
Morgonen började lugnt med sovmorgon. Grabbarna skulle inte köra sitt andra race förrän kl 13, så vi tog en kak-frukost högst uppe på kullen och kollade lite på förmiddagens race i strålande solsken.
Dessvärre skedde det en rejäl startkrasch i Aquila-racet där 6 bilar var inblandade, så det blev en rejäl försening i schemat pga. sjukvårdskontroller och bärgningar. Som tur var klarade sig de flesta utan skador. Det är aldrig roligt när nåt sånt här händer och oavsett vad de materiella skadorna blir så är det viktigaste att förarna går oskadda ur det.
SSK förkortade pauser och lunch efter kraschen så att schemat inte skulle bli alltför försenat under eftermiddagen. Grabbarnas race startade istället ca 13:30.
Det är varvtiderna som sattes under Race 1 som avgör startposition i Race 2.
Precis som i kvalet så hade Lucas 4:e snabbaste tid vilket innebar startposition 4.
Albin hade förbättrat sin tid och fick startposition 7.
När racet startade så tappade Lucas en position i inledningen, precis som i lördagens race. Och precis som tidigare så tog han tillbaka sin placering och började dessutom närma sig bilen framför för att ta upp kampen om 3:e platsen…
Albin kom igenom första varvet som 7:a och jagade en grupp med två bilar framför. Han hade precis jagat ikapp dem och låg i hasorna på dem när racet efter 8 varv gulflaggades och säkerhetsbil kom ut på banan.
Efter ett par varv efter säkerhetsbil så kortade man av racet och alla fick ta målflagg under rådande gulflagg. Det blev lite omkörningar och förvirring precis innan målgång så det var väldigt osäkert bland både förare och föräldrar hur resultatet egentligen blev och om det skulle delas ut bestraffningar.
Vi hade inte sett någon avåkning och förstod först inte vad som hänt förrän vi insåg att en bil i fältet saknades. Ambulans och rescue car åkte dessutom ut på banan och bort strax innan kvarnkurvan, stället där det går som snabbast på hela varvet. Som tur var kom ambulansen tillbaka ganska fort med föraren, som själv kunde gå ilsken och besviken mot parc fermé. Skönt att se att han inte tagit skada iallafall för när vi sedan fick se hur illa tilltygad bilen var så kunde vi inte förstå hur någon kan klara sig helskinnad ur den situationen.
Bilen var fruktansvärt sargad och sned med både front, tak och bakdel rejält skrotad.
Det visade sig att bilen bakom fått haveri på bromsarna och kört in i denna bilen som sladdat och voltat ut över en barriär och ut i skogen.
Verkligen tur att det gick så bra för alla inblandade och det visar på hur bra säkerhet man lagt energi på att bygga in i dessa bilar med rejäla skyddsburar, bälten, nät etc!
I parc fermé så var det efter en stunds väntan och domaröverläggande klart för prisutdelning. Jag blev lika förvånad som Lucas när han ropades upp på pallen som 3:a. Ledaren i racet fick tydligen tidstillägg för att ha kört om under gulflagg när han skulle återta sin plats som han tappade i förvirringen när säkerhetsbilen åkte in.
Lucas var ju såklart jätteglad att få stiga upp på pallen och ta emot sin första bilracingpokal. Hade racet kunnat fortlöpa utan gulflaggssituationen så hade han kanske lyckats med en 3:e plats ändå för han var riktigt på hugget.
Albin slutade 7:a i resultatlistan, men det hade varit otroligt spännande att få se hur det skulle sett ut om racet fått fortsätta. Han var vid ett tillfälle uppe jämsides med gruppen framför så de kom nästan i bredd när det blev gulflagg. Det kunde ha blivit en spännande fajt de sista varven…
Efter detta började vi packa ihop för att bege oss hemåt.
Helgen var väldigt trevlig med mycket härligt racingfolk att snacka med i depån, både i Renault junior och i andra klasser.
Nästa tävling är i Falkenberg och då under Västkustloppet 8-10 Juli.