MKR 5 Järfälla, VINST

I helgen körde vi den 5:e deltävlingen i MKR-serien. Denna gången var det Järfälla MK som anordnade tävlingen.
För Lucas del så innebar helgen också MKR-premiär i Junior 60 på söndagen, men först skulle han och Albin köra formel Micro på lördagen.

Robban jobbade på fredagen så vi tog med oss Albin till banan för att träna dagen innan tävling. Eftersom Lucas skulle tävla i två klasser under helgen och vår buss var fullastad så fick vi inte med oss Albins kart. Han hade däremot fått träna på banan dagen innan.
Robban anslöt sedan vid 17-tiden när han slutat jobbet.
Under fredagens träning var det soligt och varmt vilket innebar mycket grepp på banan.

Det var mycket folk på området redan under fredagen och vi bestämde oss för att sätta upp depåtälten vid bussarna istället för i det trånga depåområdet.

LÖRDAG, Formel Micro:

När vi vaknade var det soligt och ganska varmt. Lite utspridda mörka moln började dock visa sig på himlen. Väderprognosen hade pendlat mellan torrt och regn flera dagar så vi bävade för att det skulle bli en sån tävlingsdag där man får byta däck och inställningar hela tiden.

Vi hade anmält och besiktat kvällen innan, så vi kunde i lugn och ro gå på förarmöte och hämta ut transpondrar innan första träningen.
Det var 26st förare anmälda i klassen.

Träning 1:
Under första träningen på morgonen så var banan torr.
Albin öppnade starkt genom att sätta en kanontid, näst bäst i hela fältet. Lucas fick också till en skaplig varvtid och kom in med 7:e bästa tid.
Som vanligt så lägger vi inte så stor vikt vid tider under de första träningspassen då det ofta blir mycket trafik med långsammare förare utspridda som det inte är värt att trycka sig förbi och riskera kollisioner.

Träning 2:
När det var dags för andra träningen så började det regna precis innan utsläpp.
Det kom ganska plötsligt och i stora mängder så grabbarna avbröt träningen under första varven.
Helt rätt tyckte vi då det inte ger något att köra slicks på regn samt inte är värt risken att köra sönder något under ett träningspass.

Tidskörning:
Banan var blöt men regnet hade avtagit. Vi hade bytt till regndäck och regninställningar på ganska kort tid och hoppades nu att det inte skulle torka upp så snabbt så att regndäcken skulle förstöras under passet.
Vi fick lottade startrutor där Albin fick plats nr3 och Lucas fick 23.
Albin ställde upp på sin ruta eftersom han hamnade så långt fram och då får bra möjligheter till fria varv.
För Lucas del så valde jag att hålla kvar honom till sist och släppa ut honom efter att resten av fältet åkt iväg.
Några fler snabba förare, bl.a. William och Thor åkte också ut sist.

Albin lyckades inte att hålla tätpositionen under det inledande varvet när hela fältet gick ut ungefär samtidigt och då blev det väldigt svårt att sätta någon bra varvtid. Han hade mycket trafik runt sig under hela passet, så det blev inte riktigt som vi hade hoppats för hans del.
Han kämpade på med både halt underlag och trafik och vid målgång så hade han 22:a snabbaste tid i fältet.
Albin var besviken efter kvalet. För oss var det lite förvånande för Albin brukar vara säkerheten själv i halt underlag och åka väldigt bra tider i tidskvalen. Robban fick kolla igenom karten och göra lite inställningar inför kommande heat.
Det var en förare framför Albin som fick en bestraffning så han hoppade upp en startruta till plats 21 i de kommande kvalheaten, men det skulle ju ändå bli ett tufft race för honom att kunna avancera från en position så pass långt bak i fältet.

Lucas kom ut i en bättre position och hade bara William att jaga ikapp som närmsta framförvarande kart.
Efter 2-3 varv så var Lucas ikapp William och döm om min förvåning när jag ser Lucas sträcka upp armen och köra in i depån efter bara 4 varv!
Kör man in i depån under tidskval, heat eller finaler så har man avbrutit och får inte fortsätta.
Jag förstod ingenting och sprang direkt till depån och frågade varför han hade åkt in. Jag fick då veta att han hade fått tekniskt flagg och var tvungen att avbryta tidskvalet. Det var kedjeskyddet som hade lossnat någonstans ute på banan och jag insåg direkt att det var mitt fel som glömt skruva fast det i stressen då vi ändrade till regninställningar.
Jag hörde speakern fortsätta ropa Lucas namn i högtalarna under resten av tidskvalet. Jag förstod inte förrän senare att han hade lyckats sätta en kanontid redan på sitt andra varv. En varvtid som ingen sedan lyckades nå upp till och Lucas vann tidskörningen med bara 4 varv körda :).

Kvalheat 1:
Lucas fick pole position tack vare sin tid i tidskörningen och fick således vara Master i starten.
Albin fick det betydligt tuffare från sin startruta 21 långt bak i fältet.

Banan var fortfarande blöt men regnet hade upphört. Wet Race gällde fortfarande.

Lucas tog sig iväg bra i starten och höll ledningen under de inledande varven. Men när det var något varv kvar av det korta heatet (pga Wet Race med reducerat antal varv) så blev han omkörd av William. Han tog sig i mål som tvåa bara 26 hundradelar bakom William.

Albin körde grymt bra och lyckades avancera flera placeringar under racet. Han kom i mål på position 14 och plockade alltså 7 placeringar på bara 6 varv :).

Kvalheat 2:
Samma startpositioner som i kvalheat 1…
Banan hade nu torkat upp och vi hade bytt däck och skruvat om kartarna till torrinställningar.
Dock så gällde fortfarande Wet Race med reducerat antal varv.

Lucas lyckades behålla ledningen under nästan hela racet, men sedan gör han en liten miss i utgången av en kurva och direkt så passar William och Thor, som hela tiden jagat Lucas, på att trycka sig förbi. Han tappar ner till 3:e och lyckas inte jaga ikapp på varvet som var kvar och de tre i täten passerar mållinjen nästan samtidigt med en stor lucka bak till nästa förare.

Albin gjorde återigen ett bra kval där han körde upp sig från ruta 21 till position 17 över mållinjen. På sista varvet körde han varvets snabbaste tid av hela fältet dessutom.

Förfinal:

Vi kom till startgriden med slicks och torrinställningar. Men regnet hängde i luften och därför hade vi tagit med oss regndäck och lite verktyg fram till start för att snabbt kunna byta och göra de nödvändigaste inställningarna om regnet skulle komma.
Mycket riktigt, när det var ett par minuter kvar till start så började det dugga. Starten sköts upp och vi fick 5 minuter att byta däck och göra inställningar. Denna korta tid innebar att om man inte redan förberett och tagit med sig regngrejer så skulle man inte hinna hämta dem från depån.
Vi bytte däck och gjorde de nödvändigaste regninställningarna medan vi var uppställda i startrutorna. Större ändringar som att ändra höjd på bakaxeln, ändra däckstryck eller byta drev hanns såklart inte med så det fick bli en kompromiss.

När det sedan var dags för start så hade samtliga startande lyckats med bedriften att få på regndäck.

Albin fick starta i ruta 16 efter att resultaten från kvalheaten räknats samman.
Lucas fick starta i ruta 2 bredvid William som hade pole.

När starten gick så lyckades Lucas behålla sin andraplats ut ur första böjen och låg nu tätt bakom William och stressade.
Albin fick också till en bra start och plockade några placeringar i de första kurvorna.

Lucas körde grymt stabilt och han och William drog ifrån resten av fältet med Thor på tredjeplatsen en bra bit bakom.
Det tog inte mer än 2 varv så lyckades Lucas köra om William på innern efter start/målrakan.
Efter det var det inget snack! Lucas drog ifrån resten av fältet för varje varv. Han åkte minst en halv sekund snabbare varvtider än övriga fältet och vann förfinalen tämligen ohotad. Bakom honom låg William ensam en bra bit bakom och efter honom var det en lucka ner till Thor som trea.

@jesperanderssonphotography, facebook

Albin körde riktigt proffsigt och dessvärre så missade jag många detaljer när jag med hjärtat i halsgropen stod och hoppades att inte Lucas skulle köra av eller göra nån tabbe 😉
Jag såg därför inte så mycket hur det gick för Albin i racet men jag kunde höra speakern flera gånger skrika ut ”ALBIN GUSTAFSSON” som han brukar göra när någon förare avancerar eller tar sig upp genom fältet på ett snyggt sätt, så jag förstod att det skulle bli en bra placering :).
Albin kom i mål som 9:a efter att ha startat på plats 16, så det var verkligen bra gjort och nu känner man igen Albin igen i regn.

Final:
Så var det dags för final! Vädret hade återigen skiftat och banan torkat upp. Vi hade bytt tillbaka till torrinställningar strax innan finalen men det var oroväckande mörka moln på himlen. Ingen vågade chansa på att sätta på regndäck för det skulle vara förödande om banan förblev torr under hela racet. Men alla stod med kartarna på vagnarna och regndäcken beredda ända fram till sekunder innan start.

Lucas startade i pole position och Albin i ruta 9.

Starten gick och Lucas kom först ut ur inledande kurvan. Han hade William och Thor hårt pressande tätt bakom.
Albin kom också ut bra ur första kurvan och plockade nån placering.
Det var tät racing de inledande 3-4 varven med korta avstånd mellan kartarna. Lucas, William och Thor hade dragit ifrån resten av gruppen lite, men det var absolut inte avgjort inom den gruppen hur det skulle sluta.
Albin låg i en klunga med Dante, Scott, Charlie, Oscar och Wilhelm och under några varv var Albin uppe som 4-5:a.

Sen kom regnet!!!
Det kom ganska mycket ganska fort och greppet på banan försvann helt och hållet! Samtliga förare åkte på slicks och farten sänktes i hela fältet. Jag är imponerad av att inte fler än några enstaka förare snurrade av i den situationen utan de flesta körde snyggt och stabilt trots obefintligt grepp.
Detta var Lucas möjlighet att dra ifrån de två bakom honom. För varje varv så ökade han avståndet och Thor tappade också mot William så helt plötsligt såg det ut som i förfinalen där det var tre kartar med stor lucka emellan sig i täten, sen kom det olika grupper av kartar längre bak i fältet. Albin låg i den främsta gruppen med kartar och bytte placeringar i stort sett varje varv.
Som förälder, mekaniker och ansvarig förare var det nervkittlande att se grabbarna komma ut ur sista kurvan på fullt driftinguppställ varje varv!!

@jesperanderssonphotography, facebook

Lucas gick i mål som segrare tämligen ohotad igen efter att ha haft ledningen under hela finalen!
Albin tappade någon placering under det avslutande varvet och kom i mål med en toppenfin 6:e plats. Detta efter att ha startat i ruta 21 tidigare under dagen och krigat sig upp.

Pga vinsten så fick vi efter vägningen riva vår motor för inspektion av bl.a. cylindern.
Detta gick bra men det dök upp ett annat problem för oss! Tekniska avdelningen hade missat att scanna våra torrdäck tidigare under dagen och nu fanns inte dessa med i registret 🙁
Detta innebar att Lucas riskerade att bli diskvalificerad med otillåtna däck trots att vi inte gjort något fel utan det var tävlingsarrangörerna som gjort fel!!
Ytterst dåligt hanterat av Tävlingsledningen och när resultatlistan kom upp på anslagstavlan så stod Lucas som diskad längst ner på pappret.

Jag blev fullständigt tokig på arrangörerna. Vi hade inte gjort nåt fel eller försökt fuska alls utan vi hade kämpat hela dagen både jag som mekaniker och Lucas som förare. Dessutom hade vi kört en regnfinal med slicks så det fanns liksom ingen tävlingsfördel för oss med denna bestraffningen. Jag gav mig inte i denna frågan utan sprang runt hos ansvariga och tekniker för att få lämna in en protest.
Flera andra förare och föräldrar reagerade också starkt på funktionärernas beslut och det var flera andra föräldrar som påpekade felaktigheten i bestraffningen för arrangörerna. Det känns skönt med ett sådant stöd från medtävlande i såna situationer. Lucas var den rättmätiga vinnaren enligt alla vi stötte på och det var inga tveksamheter.

Efter en nervös halvtimme så hade Tävlingsledningen överlagt och valde att stryka bestraffningen då de insåg att felet låg hos dem.
Jag behövde inte lämna in någon officiell protest och slapp därmed betala en avgift på 500kr.
Skönt att de tog sitt förnuft till fånga, men sånt här ska inte få förekomma.

Lättad över beslutet så kunde jag efter avslutad tid i parc fermé plocka ihop motordelarna i en låda och köra bort grejerna till depån.

Lucas tog sin andra raka seger i MKR och Albin gjorde en jätteinsats där han slutade 6:a efter att ha startat dagen som 22:a på tidskvalet 🙂
Albin satte dessutom snabbaste varvtiden i finalen några hundradelar före Lucas på näst bästa tid!
Duktiga killar 🙂