Tävling MKR 8 Uppsala, Seriefinal

Tyvärr har det tagit lite tid innan blogginlägget från tävlingen blev producerat denna gången, men här kommer det…

Förra helgen körde vi MKR-finalen i Rasbo, Uppsala.
När skolorna slutade på fredagen så drog vi direkt mot Uppsala för att hinna med att träna en sväng samt göra klart med anmälan, besiktning och rigga depå i vanlig ordning. När vi kom fram till banan så regnade det och banan var blöt, vilket gjorde att vi hoppade över träningen och koncentrerade oss på att hitta plats för depåtälten istället. Detta gick ganska smidigt och vid 18:30-tiden så var vi även besiktade och klara.

För att slippa laga mat så tog vi Robbans buss och åkte in till Uppsala och åt. Vi passade även på att köpa lite lunch till dagen efter.
Kvällen spenderades sedan i vår buss där det var kortspel på menyn. Grabbarna teamade som vanligt ihop sig mot mig och Robban och de vann faktiskt samtliga partier av vändtia 🙂
De somnade sedan i hygglig tid och då kunde vi vuxna ta en pilsner och snacka taktik inför morgondagen…

På lördagen vaknade vi till ganska fint väder. Samtliga hade sovit gott under natten och vi kände oss taggade inför tävlingsdagen.
Efter det obligatoriska förarmötet så var det dags för första träningen.

Banan var fortfarande lätt fuktig efter natten och gårdagens regn, men det var inte så pass blött att det krävdes regndäck.

Det var 33st anmälda i Formel Micro så därför blev startfältet indelade i två grupper på träningen.

Första träningen gick ok för grabbarna. Lucas fick 3:e bästa tid och Albin fick 12:e bästa tid i gruppen som bestod av 17 förare.
Albin hamnade dock i mycket trafik med långsammare förare så vi la ingen vikt vid placeringarna i första träningen.

I träning nr2 som följde var det Lucas tur att hamna lite trångt. Han kom in med 6:e snabbaste tid och Albin 7:e snabbaste när träningen var slut.
Vi hade bytt till nya däck innan denna träning för att vi misstänkte att det kanske var en fördel att köra tidskvalet på lätt inkörda däck istället för helt nya.
Rätt eller fel, det vet vi inte..

Sen var det dags för tidskörningen.
Lucas lyckades dessvärre inte få till många fria varv trots att han vid ett tillfälle släppte förbi andra för att skapa sig en rejäl lucka att jaga ifatt på. Han kom ifatt ganska snabbt och fastnade sedan i trafik varv efter varv. Han fick ändå till 4:e snabbaste tid i gruppen på de få varv han inte blev hindrad.
Albin lyckades bättre att bryta sig loss från grupperingarna och satte 3:e snabbaste tiden i tidskvalet, superbra kört!

Efter lunchen så var det dags för första kvalheatet. Nu hade man delat in startfältet i 3 grupper där alla fick köra 2 kvalheat vardera.
Lucas och Albin hamnade inte i samma grupp så i första kvalheatet fick Albin köra medans Lucas fick vänta på nästa.


Tack vare Albins fina tid i tidskörningen så fick han starta i 4:e startruta. Han lyckades dock inte behålla sin plats hela vägen utan kom in på 7:e plats när målflaggan gick. En 7:e plats bland detta motståndet är ändå väldigt bra!

I kvalheat nr2 så blandades grupperna så att både Lucas och Albin skulle köra.
Albin startade då på startposition 4 och Lucas på position 5.

Trots att Albin fick starta i ledet framför Lucas så hade Lucas ändå en fördel av att ha udda nummer i startplaceringen. Udda nummer innebär att man får innerspår i första svängen direkt efter start. Denna fördel förvaltade Lucas väl när starten gick och plockade direkt en placering vilket skickade ner Albin till en 5:e plats. Dessa placeringar lyckades de sen hålla kvar hela racet och kom in på 4:e och 5:e plats vilket är otroligt bra bland 22 snabba förare i detta heat.
Lucas lyckades även få till den näst snabbaste varvtiden i detta heatet.

Efter detta var det dags för det 3:e och sista kvalheatet. Albin som redan hade kört sina två heat kunde sitta på läktaren och titta på denna gången.
Lucas startade i startruta 6, en placering som han lyckades hålla ända in i mål.

I förfinalen startade Lucas i ruta 7 och Albin i ruta 8. Direkt efter utsläppet så blev det väldigt trångt i första svängen så Albin hamnade utanför banan och kom ut igen efter hela startfältet. Detta var under mastervarvet så starten hade inte gått än. Han trixade sig sedan upp genom fältet för att återta sin startposition (utan att tränga ut någon annan) och hann precis in på rätt plats innan startrakan. Vi blev jättelättade när har lyckades hitta in på sin plats så smidigt och slapp därigenom tappa positioner redan innan start.
Grabbarna körde sen ett strålande race och tog varsin placering genom att komma i mål som 6:a och 7:a.
Döm om vår förvåning när vi sedan upptäckte att Albin hade fått en bestraffning och ett tidstillägg på 5 sekunder. Först förstod vi inte alls var orsaken var då han inte under hela racet haft närkontakt med någon annan tävlande. Det visade sig sedan att bestraffningen syftade till hans uppkörning genom fältet under mastervarvet och tävlingsledningen ansåg att han återtagit sin position för sent (efter röda linjen).
Albin blev jätteledsen för han är en kille som aldrig medvetet skulle göra fel eller försöka fuska med sånt här. Vi blev också irriterade på ett onödigt dumt domslut men insåg väl senare att vi kanske borde ha känt till regeln att efter den röda linjen (och innan start) så får man hålla sig där man är. Hade vi känt till det och förmedlat det till barnen som tävlar så hade Albin sluppit ta den smällen och lärdomen för oss alla..
Vi var dock överens både Robban och jag att Albin gjorde helt rätt som körde upp sig genom fältet för att återta sin position på det sättet, även om en för oss okänd och i detta fallet dum regel gav honom en bestraffning.

På grund av Albins bestraffning så blev han nedputtad till 11:e startruta i finalen. Lucas tilldelades 5:e startruta för en annan förare framför honom hade också fått en bestraffning och puttats ner i listan.
När det var dags för start i finalen så hade arrangören av tävlingen planerat en liten överraskning för oss. Istället för att ställa upp på startrutorna i depån så tågade förarna samt mekaniker med kartar ut och ställde upp på startrakan. Allt till tonerna av musik och publikens applåderande. En uppskattad gest bland de tävlande som blev helt paff av den plötsliga uppmärksamheten 🙂

Finalracet löste grabbarna på ett strålande sätt!

Lucas låg länge på 5:e plats och hängde med i toppen. Han gjorde ett försök på slutet att ta sig upp på 4:e plats men den föraren ville verkligen inte ge upp platsen utan tryckte ut Lucas som fick lov att släppa. I det skedet blev han direkt omkörd av den bakomliggande föraren och han lyckades inte återta den förlorade platsen under det sista varvet. Han kom i mål som 6:a när målflaggan togs fram och fyrverkerieldarna sprutade vid mållinjen.

Albin gjorde en bra start och kom ur första svängen som 10:a eller 11:a.
Han körde sedan ett tätt race och kunde under sprudlande fyrverkerier ta sig i mål med en 9:e plats.

Detta var den första MRK-tävlingen som bägge AMR/Tecno-förarna har placerat sig tillsammans inom topp 10.
Kanonbra jobbat av dem och vi föräldrar är så stolta!

Lucas slutade 6:a i dagens MKR-final och blev totalt 9:a i serien.
Albin tog en fin 9:e plats i dagen MKR-final och blev totalt 13:e i serien.
Det var 47 förare som deltog i MKR Formel Micro 2017..

Nu ser vi fram emot säsongen 2018.
Det ska bli väldigt spännande att se hur långt grabbarna kan gå då. Det har ju bara gått bättre och bättre hela denna säsongen.

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *