Tävling MKR 7 Järfälla

I helgen så var vi i Järfälla och körde 7:e deltävlingen i MKR-serien.
Vi kom dit på fredag eftermiddagen och hann precis med att köra dagens sista träningspass för Micro.

Träningen gick hyffsat och grabbarna satte bra tider men båda tyckte att banan kändes hal.
Lucas klagade också på chassit och kartens beteende. Han tyckte den drog kraftigt åt ena hållet och växlade mellan under- och överstyrning på ett märkligt sätt. Jag hade kollat upp framvagnen med lasern redan efter finalen i Katrineholm då han sa att den drog åt sidan efter en kollisionsincident i finalen (samma incident där Albin blev påkörd och fick sin fina finalplacering grusad).
Dock så hade jag haft den på kartvagnen under tiden jag linjerade in den med lasern så när jag nu inspekterade chassit på marken efter träningen så upptäckte jag att chassit var väldigt snett. Det hade vridit sig rejält i ”midjan” så att högra framdäcket var 2-3 cm högre upp än det vänstra.
Med tanke på hur snett det var så var det otroligt att Lucas hade kunnat prestera såna tider på träningen ändå.

Nu utbröt en mild panik i min skalle när jag funderade på hur jag skulle kunna rikta chassit körbart till nästa dag utan grova verktyg, samtidigt som vi skulle hinna rigga depå, anmäla oss, besikta kartarna och hinna få i oss nån mat.
Vi började med att anmäla och besikta varefter Robban åkte iväg och köpte pizza samtidigt som jag lyckades få hjälp av teamet hos KH Racing. Kenneth och gänget var otroligt hjälpsamma och tillsammans lyckades vi bända tillbaka chassit hjälpligt med våld. Så pass att det såg ganska rakt ut med ögonmått.
Min panik hade stillat sig något efter det men ingen var direkt övertygad om att det skulle gå att åka nåt vidare fort med chassit.

Efter att vi käkat lite pizza så blev det lite kyligt och mörkt ute, så vi satte i bussen och spelade lite kort och hade trevligt. Jag och Robban kunde senare njuta av lagvinsten i ”Finns i sjön” och  priset som bestod av det märkliga godiset kamelpungkulor 😉

Vi sov gott den natten och vaknade faktiskt ganska utvilade en timme innan förarmötet.
Medan grabbarna klädde på sig och gjorde sig iordning så körde vi bort de sista verktygen och kartarna till depåtälten.

Det var 34st anmälda i formel Micro så de blev uppdelade i 2 grupper på träningarna och tidskörningen.

Första träningen gick ok för Lucas som kom in med 8:e bästa tid i sin grupp. Albin gick det lite bättre för och han klämde till med 4:e bästa tid i sin grupp. Båda två råkade dock ut för en hel del trafik och långsammare förare framför så vi tog inte tider eller placeringar på så stort allvar vid denna träning. Jag var ändå mest nöjd över att Lucas tyckte att chassit var mycket bättre 🙂

Till andra träningen så bytte vi däck på bägge kartarna. Vi valde att köra på gamla däck hela tävlingen men vi bytte nu till den uppsättningen som var minst slitna.
Lucas kom in som 6:a på andra träningen men nu hängde han med i toppklungan på ett annat sätt och var bara två tiondelar ifrån ledaren tidsmässigt.
Albin fortsatte kapa sina tider och kom in med 5:e bästa tid i sin grupp.

Nu var det dags för tidskörning. Vi hade bara gjort lite småjusteringar med kartarna efter träning #2 så vi hoppades att grabbarna skulle hitta farten och inte bli blockerade av andra långsammare förare.
Lucas var först ut med sin grupp att köra. Direkt efter start så gjorde han som vi planerat att han sträckte upp handen, saktade in och släppte förbi en drös med kartar. När han sedan skapat sig en rejäl lucka framför så började han jaga ikapp. Han jagade så pass bra att han hela tiden knappade in på resten av gänget. Under stora delar av tidskörningen hade han bästa tiden men William Palm lyckades fixa till en bättre varvtid alldeles på slutet. Men vilken körning han stod för Lucas och en kanontid! Det skulle visa sig att hans näst bästa tid i sin grupp även var den näst bästa i hela startfältet 🙂

Efter Lucas grupp så var det dags för Albins grupp att tidskvala. Albin körde samma taktik och körde även han som ett fullständigt proffs! Han lyckades komma in med 3:e bästa tid i sin grupp, bara en dryg tiondel ifrån ledartiden i gruppen.

Jättekul att se och grabbarna var nöjda och glada för de tiderna skulle ge dem bra startplatser i kvalheaten.

Inför kvalheaten blev startfältet indelat i 3 grupper. Man blandade sedan grupperna i 3 kvalheat så alla förare fick köra två av dessa.
Albin och Lucas hamnade inte i samma grupp så vid första heatet så fick Albin köra utan Lucas.
Albin startade på plats 6. Han körde fantastiskt bra men tappade tyvärr en placering och kom in på plats 7, vilket är en riktigt bra placering bland 23 startande i heatet.

Lucas fick istället köra sitt första kvalheat efter lunch och då var även Albin med i det racet och körde sitt sista kvalheat.
Lucas som hade bästa kvaltiden i den gruppkonfigurationen fick starta på plats 1 och blev således Master. Han var lite nervös inför uppgiften eftersom han aldrig tidigare varit Master i en stor MKR-tävling. Albin startade återigen på sin tidigare erhållna plats 6.

Lucas skötte sig galant som Master och samlade ihop gruppen efter halva banlängden. Dock så var hastigheten lite väl hög även med gruppen samlad så Startern släppte inte fältet utan de fick köra ett varv till. När de sedan kom ut på startrakan för andra gången så hade farten dämpats och startlamporna släcktes. Dock så släckte man lamporna väldigt sent så Lucas hann nästan passera under dem innan han uppfattade att starten gick.
Lucas blev direkt omkörd av Thor i starten. Han låg sedan på pos 2 under flera varv och jagade. Han hade ett gäng på 3st som även jagade honom nära inpå och därefter låg Albin på 6:e plats. När det var ett par varv kvar av heatet så blev en av förarna lite väl ivrig och tryckte till Lucas bakbumper så han sladdade till. De 3 förarna som låg närmast bakom kunde då ta sig förbi honom och han kom i mål på plats 5.
Han lyckades inte jaga ikapp det han hade förlorat trots att han hade heatets snabbaste varvtid.
Albin körde stabilt och behöll sin 6:e plats ända in i mål.

I sista kvalheatet fick Lucas starta på plats 2. Albin som redan hade klarat av sin heat kunde sitta på läktaren och titta på racet.
Lucas låg på yttern på startplats 2 när lamporna släcktes och starten gick. Där jag stod kunde jag inte riktigt se första kurvan men jag hann se att det blev väldigt trångt in i första böjen. Robban och Albin som såg starten från läktaren såg då att ett gäng förare bakom som tjuvstartat lite och således hade högre fart hade kommit in i böjen jämsides med ledarparet och därför blev Lucas uttryckt i gräset utanför banan på yttern. Det blev så trångt att en kart kastades upp på Lucas när däcken slog i varandra. När jag sedan såg dem igen ute på banan så letade jag febrilt i fältet efter Lucas. Jag hittade honom sedan långt bak på plats 20-22 ca.
Jag fattade ju inte hur allt hade gått till, men Lucas gjorde en fantastisk uppkörning i resten av heatet och slutade på plats 9 när målflaggan gick.
Efter racet var han lite ledsen och han ville knappt stiga ur karten. Han klagade på smärta i handen och beskrev att han fått upp en kart mot sig som hade klämt hans hand mellan ratten och den främmande karten direkt i första kurvan.
När jag såg hur ont han hade så blev jag väldigt imponerad hur han hade kunnat köra vidare och dessutom kört upp sig så mycket resten av heatet. Han hade dessutom näst snabbaste varvtid bland alla förare i heatet.
Smärtan satt i ett bra tag, men efter att ha fått det kontrollerat av ambulanspersonalen så att det inte var någon fraktur eller allvarlig skada så bestämde han sig för att tävla vidare.

Det blev nu en lite paus för oss då B-finalen skulle köras innan förfinalen. Lucas hann under denna tiden vila och kyla handen och Robban började packa ihop sina depågrejer. Han behövde åka och jobba så innan lunch hade Christian anslutit för att gå bredvid Robban under racet så att han skulle kunna ta över hanterandet med Albins kart.

Dessutom så började det ösregna 🙁
Typiskt, knappt en enda MKR-tävling har vi fått köra detta året utan att vädret ska växla mellan sol och regn under tävlingsdagen.
Vi tyckte det var jättetrist nu när grabbarna hade kört så bra och vi hade hittat lyckade inställningar av kartarna för torrt underlag.

När det var dags för förfinalen så stod regnet som spön i backen. Banan var genomblöt med vattenpölar och vi hade ställt om till regninställningar på kartarna.
Lucas hade fått startplats 9 i förfinalen med Albin framför sig på plats 8.
Tyvärr blev det lite av ett kaosrace igen som det brukar kunna bli vid sådana väderomslag och många förare försöker åka fortare än vad greppet tillåter. Lucas och Albin tappade lite i starten och kom ut någonstans i mitten av fältet. De körde sedan försiktigt och bra och klarade sig från incidenter. Albin fick dock väja för en kart som snurrade framför honom men löste det snyggt genom att ta en extra sväng på gräset (dock utan att snurra).
När målflaggan gick så kom Lucas in på plats 12 och Albin på plats 14 vilket även blev deras startpositioner i finalen.

Så var det dags för final!
Regnet hade avtagit men det var fortfarande blött på banan så vi körde vidare på regninställningar men drevade om lite eftersom det verkade bli upptorkande. Robban hade nu åkt och jobbat så Christian tog över och hjälpte till.

I finalens start så gjorde Albin ett strålande jobb och tog sig direkt upp från 14:e till 8:e plats direkt efter första kurvan. Lucas som inte lyckats med lika bra starter under dagen behöll sin 12:e plats. Det tog dock inte ens ett varv så hade han tagit sig upp på 9:e bakom Albin.
Han lyckades även ta sig förbi Albin och en till ganska kvickt,  så nu var han 8:a och skickade därmed ned Albin till en 10:e plats.
Under resten av racet så jagade Albin för fulla muggar för att komma ikapp täten. Men han hade inte den lilla sista kraften i motorn för att klara det. Under 4-5 varv hade han dessutom fullt upp med att hålla en bakomvarande kart borta som hela tiden flåsade honom i nacken. Tyvärr lyckades inte detta längre när det var ett varv kvar att köra av finalen så Albin halkade ner på en 11:e plats.
Lucas pressade och pressade och tycktes ha hittat rytmen och kraften i motorn. Han körde upp sig till en 5:e plats och hade precis kommit ifatt täten när målflaggan togs fram. Genom sitt jagande så satte han finalens snabbaste varvtid.

Båda grabbarna har genomfört denna tävlingen på ett strålande sätt. De har konsekvent genom hela dagen haft topplaceringar och presterat varvtider som varit bland de 7 bästa i heaten. Lucas lyckades dessutom få till näst snabbaste tiden under hela dagen.

Mellan racen så har de terroriserat Sebastian Arenram som var på området och visade upp sin Ginetta G40 racer. Han var väldigt trevlig och tålmodig mot dem när de ville provsitta bilen för 3:e gången 😉
Jag fick provsitta jag också och jag måste erkänna att det väckte ett enormt habegär!
Lucas och Albin har nu ett tydligt mål vad de vill köra när de fyller 15, så nu är det väl bara att börja spara pengar…

Efter prisutdelningen så var det bara att börja slita med att packa ihop en massa dyngsura saker och åka hem.
Både tävlingsförare och mekaniker sov gott den natten 😉

Nu ser vi fram emot finalen i Uppsala om ett par veckor!

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *