Tävling Chicken Race, Uppsala
I helgen körde vi vår första tävling för året.
Det blev en väldigt händelserik helg med mycket racing, mekande och väder som varierade mellan solsken, storm, snö och hagel.
Lördag 22/4:
Under lördagen så for vi mot Uppsala för att rigga depå, anmäla oss, besikta kartarna och om tid fanns även hinna träna lite.
Vi åkte i samlad trupp, jag och grabbarna i min buss, Robban i sin bil och Janne och Inger i deras husbil.
När vi kom till Rörken Ring så blåste det full storm vilket gjorde att det blev en utmaning att få upp depåtält samt att få dem att stå kvar.
Vi riggade upp tälten och säkrade dem med vattenfyllda dunkar men vi valde att inte montera tältsidorna utan detta gjorde vi sent på kvällen när vinden mojnat något.
När vi besiktat kartarna så började vi noja oss för de nya reglerna och framförallt då squishmåttet (avstånd mellan kolvtopp och topp) som inte får understiga 1,8mm. Vi hade ju redan tidigare renoverat och justerat in motorerna på hemmaplan så att de fungerade väldigt bra. Nu blev vi oroliga att vi kanske låg farligt nära det minsta godkända måttet så vi bestämde oss för att riva motorerna och öka squishmåttet (sänka kompressionen) istället för att träna.
Att börja riva och ändra en perfekt fungerande motor är normalt inget jag skulle rekommendera dagen innan tävling, men vi kände ändå att det är bättre att grabbarna får tävla med lite sämre effekt i motorn än att de kanske blir straffade vid en eventuell inspektion.
Alla de här nya mätmetoderna för kontroll av motorn enligt årets regler är okända för oss och känns lite läskiga. När vi kontrollerat motorerna hemma efter renoveringen så ansåg vi att vi låg inom det godkända spannet, men om den tekniska kontrollen på tävling använder sig av andra metoder och mätnoggrannhet så finns ju risken att de tycker annorlunda.
Så vi stressmekade isär och ihop motorerna på en timme innan det var dags för Robban att sticka till jobbet på eftermiddagen.
Han skulle flyga till Belgrad en sväng och beräknade komma tillbaka till Uppsala omkring midnatt.
Vi passade då på att grilla lite hamburgare och ta det lite lugnt på kvällen medan Lucas och Albin for runt med de andra barnen på området. Blåsten gjorde att man fick söka vindskydd där man kunde.
Själv spenderade jag kvällen inne i husbilen i värmen med mina föräldrar, god mat och tv 🙂
Robban dök upp i full flygarmundering vid halv ett på natten så efter en snabb briefing om kvällens händelser gick vi och la oss i bussen.
Grabbarna sov i husbilen med Lucas Farmor & Farfar och hundarna. Hur mycket sova det blev för dem har jag ingen aning om med en liten busglad valp som efter att ha varit lugn hela kvällen skaffat sig energi till att busa halva natten 🙂
Söndag 23/4 Raceday
Vid 07:45 var det dags för förarmöte.
Vi hade innan dess burit iväg alla verktyg och kartar till tälten så efter förarmötet var vi redo för träning nr 1.
Det var uppehåll och torr bana men termometern visade inte mer än 3 grader på morgonkvisten.
Första träningen gick ganska bra för Lucas. Han hängde med bra och kom in på en 7:e plats av 23 startande. Det märktes dock att han inte hade samma fart i maskinen som vi sett innan vi rev och ändrade den kvällen innan.
Albins motor gick orent och knackigt under första träningen så han kom in på en 15:e plats med mer att önska av maskinen.
Albin var dock vid gott mod och vi satte igång att försöka få bukt med förgasarinställningarna inför träning nr 2.
Bägge grabbarna ansåg att det var halt på banan pga kylan.
Detta gjorde att vi satte på nya däck på bägge kartarna inför träning nr 2 istället för att spara dem till tidskörningen.
Lucas körde under träning nr 2 in sig på en 6:e plats tidsmässigt.
Albins motor presterade lite bättre men var fortfarande inte helt ok. Han lyckades dock komma i mål med 11:e snabbaste tid.
Sen var det dags för tidskörning!
Detta är ju egentligen det viktigaste loppet i tävlingen näst efter finalen. Placeringen i tidskörningen avgör vilken startposition man får i de bägge kvalheaten.
Lucas lyckades behålla sin position från träning nr 2 och körde in sig på 6:e bästa tid.
Albin som kämpade vidare med en motor som inte presterade riktigt ok lyckades köra in sig på 10:e bästa tid.
Detta blev alltså grabbarnas startordning i kvalheaten.
Återigen var det dags för Robban att åka och jobba, så efter tidskörningen blev Lucas farfar Janne ansvarig för att med min assistans sköta mek- och depåtjänst. En uppgift han löste med bravur så det bådar gott inför MKR 1 i Linköping då han och Robban får sköta depå 😉
Vi förlorade Robban för dagen men vann Pernilla och Ted som kom till Uppsala för att kolla på. Ted hittade ganska direkt Ingers hundvalp så han sysselsatte sig vid husbilen 🙂
I de båda kvalheaten samt i förfinalen så lyckades Lucas behålla sin 6:e position. Man märkte dock att hans motor inte var så vass som innan senaste squishökningen för det var på raksträckorna som de framför honom ökade avståndet lite varje varv. Han körde dock väldigt rent och fint och tack vare att han inte gjorde några misstag så kunde ingen bakom honom ta sig förbi honom heller.
Han säkrade därmed startplats 6 i finalen.
Albin kämpade vidare med en motor som inte gick som den skulle trots frenetiskt skruvande mellan heaten. Vi började dock få lite bättre fart i den till förfinalen så från att ha kommit in som 13 och 11 i kvalheaten lyckades han knipa en 10:e plats i förfinalen.
Detta gav honom en startplats 9 i finalen eftersom de runt omkring honom hade hamnat lite här och där i resultatlistan under kval och förfinal.
Under de sista varven på förfinalen så började det snöa lite lätt. Jag som stod vid bankanten och tittade på racet hade nerverna på utsidan och hoppades att den plötsliga halkan inte skulle sätta käppar i hjulet och orsaka en mängd kollisioner och avåkningar.
Man kunde se på de tävlande att flera blev överraskade av halkan och det skedde några enstaka avåkningar.
Lucas och Albin körde dock perfekt och man såg att de hela tiden kände sig för med rattrörelser för att bilda sig en uppfattning hur halt det var innan de gick in mot bromspunkten innan en kurva.
När det sedan var dags för final hade det lätta snöandet övergått till en hagelstorm med centimeterstora hagel. Detta gjorde att allt var blött, både bana och depåområde. Det avtog dock relativt fort men fram till ca 10 minuter innan finalens start hade vi fortfarande inte bestämt oss för om vi skulle köra på regndäck (och riskera att bränna dem och tappa grepp om banan torkade upp) eller om vi skulle skulle åka på slicks och hoppas på att det gick att åka i torra spår.
Stressigt som vanligt i sådana här situationer så bestämde vi oss till slut för att köra på regndäck då banan inte hade torkat upp som vi önskat. Bilden nedan visar loppet som gick ca 30 minuter innan det var dags för grabbarnas final..
Finalen blev lite av ett kaosrace som vi hade förväntat oss…
Lucas startade som 6:a men åkte på helt nya regndäck som blir såphala om de inte först ruggas upp lite på torrt. Tanken var att vi skulle ha hunnit med detta när vi tränade i Södertälje innan tävlingen, men det fanns inte tid till det.
Detta gjorde att han for hit och dit över banan och minsta gaspådrag ställde karten på snedden. Han lyckades tyvärr snurra redan under mastervarvet innan starten gick och i kaoset som blev när flera förare snurrade under mastervarvet tappade han sin startposition och lyckades inte hinna ta sig upp genom fältet för att återfå den.
När starten gick så låg han nog i häraden 10:e plats med flera långsammare förare framför sig som sett sin chans att knipa bättre positioner i starten. Tävlingsledningen gjorde inget åt detta och det kan man ju ha vissa åsikter om, men som vädret var så var det väl lika bra att släppa iväg fältet.
Lucas snurrade vid något mer tillfälle då han fick väja i en kurva för en kart som stod på tvären. När han står där still så blir han påkörd och hans frambumper trycks in. När man kommer in efter racet med intryckt frambumper så får man ett straff som brukar vara tidstillägg på 3 sekunder. Detta är för att det inte skall löna sig att köra in i någon och putta på denne.
Han fortsatte iallafall loppet efter den incidenten och kom då ut som 15-16:e position (osäkert i kaoset).
Resten av loppet körde han jättebra och lyckades köra sig förbi ett gäng och upp bakom Albin.
De sista två varven av racet körde Lucas och Albin tillsammans och de bröt sig loss och lämnade en stor lucka bakom dem.
När Lucas fick höra efter målgång av de tekniska kontrollanterna att han skulle få ”front fairing-straff” så blev han jätteledsen.
Han hade ju blivit påkörd och fått bumpern intryckt!
Den fighten fick jag ta med de ansvariga och straffet ströks sedan troligen för att en funktionär hade sett hur det gått till.
Albins final blev inte lika dramatisk. Han är fenomenal på att köra stabilt och säkert i såna här svåra förhållanden. Trots att även han snurrade på banan vid något enstaka tillfälle så lyckades han ganska snabbt ta sig upp på 8:e position och behålla den resten av loppet. Han fick ju mot slutet sällskap bakom av Lucas och tillsammans åkte de som team över mållinjen som 8:a och 9:a av 23 startande!
Även Albin fick ett utdelat tidstillägg för att ha lämnat korridoren under mastervarvet. Jag påtalade för tävlingsledningen att det kan ha varit under kaoset då folk snurrade för Albin brukar aldrig göra såna tabbar då han är sansad och ärlig i sin körning.
Det var lite svårare för mig att argumentera i detta fallet då jag inte sett händelsen själv, men när resultaten kom och var underskrivna av tävlingsledningen så verkar det som att även hans straff strukits och placeringarna fastställdes! 🙂
Vi är jättenöjda med helgen och tävlingen. Man kunde ju ha önskat sig ett annat väder i finalen så att det hade blivit ett lika bra race som i de andra heaten, men AMR har presterat bra och grabbarna placerade sig topp 10 i årets första tävling!
Grattis även till klubbkompisarna William och Tobias som kom 3:a respektive 5:a i finalen 👍
Efter prisutdelningen var det bara att packa ihop alla blöta saker och lasta två tokskitiga kartar. Även piloterna var slutkörda och somnade i bilarna på väg hem.
Nu ser vi fram emot MKR 1 i Linköping den 7/5…