Tävling MKR 7 Järfälla

I helgen så var vi i Järfälla och körde 7:e deltävlingen i MKR-serien.
Vi kom dit på fredag eftermiddagen och hann precis med att köra dagens sista träningspass för Micro.

Träningen gick hyffsat och grabbarna satte bra tider men båda tyckte att banan kändes hal.
Lucas klagade också på chassit och kartens beteende. Han tyckte den drog kraftigt åt ena hållet och växlade mellan under- och överstyrning på ett märkligt sätt. Jag hade kollat upp framvagnen med lasern redan efter finalen i Katrineholm då han sa att den drog åt sidan efter en kollisionsincident i finalen (samma incident där Albin blev påkörd och fick sin fina finalplacering grusad).
Dock så hade jag haft den på kartvagnen under tiden jag linjerade in den med lasern så när jag nu inspekterade chassit på marken efter träningen så upptäckte jag att chassit var väldigt snett. Det hade vridit sig rejält i ”midjan” så att högra framdäcket var 2-3 cm högre upp än det vänstra.
Med tanke på hur snett det var så var det otroligt att Lucas hade kunnat prestera såna tider på träningen ändå.

Nu utbröt en mild panik i min skalle när jag funderade på hur jag skulle kunna rikta chassit körbart till nästa dag utan grova verktyg, samtidigt som vi skulle hinna rigga depå, anmäla oss, besikta kartarna och hinna få i oss nån mat.
Vi började med att anmäla och besikta varefter Robban åkte iväg och köpte pizza samtidigt som jag lyckades få hjälp av teamet hos KH Racing. Kenneth och gänget var otroligt hjälpsamma och tillsammans lyckades vi bända tillbaka chassit hjälpligt med våld. Så pass att det såg ganska rakt ut med ögonmått.
Min panik hade stillat sig något efter det men ingen var direkt övertygad om att det skulle gå att åka nåt vidare fort med chassit.

Efter att vi käkat lite pizza så blev det lite kyligt och mörkt ute, så vi satte i bussen och spelade lite kort och hade trevligt. Jag och Robban kunde senare njuta av lagvinsten i ”Finns i sjön” och  priset som bestod av det märkliga godiset kamelpungkulor 😉

Vi sov gott den natten och vaknade faktiskt ganska utvilade en timme innan förarmötet.
Medan grabbarna klädde på sig och gjorde sig iordning så körde vi bort de sista verktygen och kartarna till depåtälten.

Det var 34st anmälda i formel Micro så de blev uppdelade i 2 grupper på träningarna och tidskörningen.

Första träningen gick ok för Lucas som kom in med 8:e bästa tid i sin grupp. Albin gick det lite bättre för och han klämde till med 4:e bästa tid i sin grupp. Båda två råkade dock ut för en hel del trafik och långsammare förare framför så vi tog inte tider eller placeringar på så stort allvar vid denna träning. Jag var ändå mest nöjd över att Lucas tyckte att chassit var mycket bättre 🙂

Till andra träningen så bytte vi däck på bägge kartarna. Vi valde att köra på gamla däck hela tävlingen men vi bytte nu till den uppsättningen som var minst slitna.
Lucas kom in som 6:a på andra träningen men nu hängde han med i toppklungan på ett annat sätt och var bara två tiondelar ifrån ledaren tidsmässigt.
Albin fortsatte kapa sina tider och kom in med 5:e bästa tid i sin grupp.

Nu var det dags för tidskörning. Vi hade bara gjort lite småjusteringar med kartarna efter träning #2 så vi hoppades att grabbarna skulle hitta farten och inte bli blockerade av andra långsammare förare.
Lucas var först ut med sin grupp att köra. Direkt efter start så gjorde han som vi planerat att han sträckte upp handen, saktade in och släppte förbi en drös med kartar. När han sedan skapat sig en rejäl lucka framför så började han jaga ikapp. Han jagade så pass bra att han hela tiden knappade in på resten av gänget. Under stora delar av tidskörningen hade han bästa tiden men William Palm lyckades fixa till en bättre varvtid alldeles på slutet. Men vilken körning han stod för Lucas och en kanontid! Det skulle visa sig att hans näst bästa tid i sin grupp även var den näst bästa i hela startfältet 🙂

Efter Lucas grupp så var det dags för Albins grupp att tidskvala. Albin körde samma taktik och körde även han som ett fullständigt proffs! Han lyckades komma in med 3:e bästa tid i sin grupp, bara en dryg tiondel ifrån ledartiden i gruppen.

Jättekul att se och grabbarna var nöjda och glada för de tiderna skulle ge dem bra startplatser i kvalheaten.

Inför kvalheaten blev startfältet indelat i 3 grupper. Man blandade sedan grupperna i 3 kvalheat så alla förare fick köra två av dessa.
Albin och Lucas hamnade inte i samma grupp så vid första heatet så fick Albin köra utan Lucas.
Albin startade på plats 6. Han körde fantastiskt bra men tappade tyvärr en placering och kom in på plats 7, vilket är en riktigt bra placering bland 23 startande i heatet.

Lucas fick istället köra sitt första kvalheat efter lunch och då var även Albin med i det racet och körde sitt sista kvalheat.
Lucas som hade bästa kvaltiden i den gruppkonfigurationen fick starta på plats 1 och blev således Master. Han var lite nervös inför uppgiften eftersom han aldrig tidigare varit Master i en stor MKR-tävling. Albin startade återigen på sin tidigare erhållna plats 6.

Lucas skötte sig galant som Master och samlade ihop gruppen efter halva banlängden. Dock så var hastigheten lite väl hög även med gruppen samlad så Startern släppte inte fältet utan de fick köra ett varv till. När de sedan kom ut på startrakan för andra gången så hade farten dämpats och startlamporna släcktes. Dock så släckte man lamporna väldigt sent så Lucas hann nästan passera under dem innan han uppfattade att starten gick.
Lucas blev direkt omkörd av Thor i starten. Han låg sedan på pos 2 under flera varv och jagade. Han hade ett gäng på 3st som även jagade honom nära inpå och därefter låg Albin på 6:e plats. När det var ett par varv kvar av heatet så blev en av förarna lite väl ivrig och tryckte till Lucas bakbumper så han sladdade till. De 3 förarna som låg närmast bakom kunde då ta sig förbi honom och han kom i mål på plats 5.
Han lyckades inte jaga ikapp det han hade förlorat trots att han hade heatets snabbaste varvtid.
Albin körde stabilt och behöll sin 6:e plats ända in i mål.

I sista kvalheatet fick Lucas starta på plats 2. Albin som redan hade klarat av sin heat kunde sitta på läktaren och titta på racet.
Lucas låg på yttern på startplats 2 när lamporna släcktes och starten gick. Där jag stod kunde jag inte riktigt se första kurvan men jag hann se att det blev väldigt trångt in i första böjen. Robban och Albin som såg starten från läktaren såg då att ett gäng förare bakom som tjuvstartat lite och således hade högre fart hade kommit in i böjen jämsides med ledarparet och därför blev Lucas uttryckt i gräset utanför banan på yttern. Det blev så trångt att en kart kastades upp på Lucas när däcken slog i varandra. När jag sedan såg dem igen ute på banan så letade jag febrilt i fältet efter Lucas. Jag hittade honom sedan långt bak på plats 20-22 ca.
Jag fattade ju inte hur allt hade gått till, men Lucas gjorde en fantastisk uppkörning i resten av heatet och slutade på plats 9 när målflaggan gick.
Efter racet var han lite ledsen och han ville knappt stiga ur karten. Han klagade på smärta i handen och beskrev att han fått upp en kart mot sig som hade klämt hans hand mellan ratten och den främmande karten direkt i första kurvan.
När jag såg hur ont han hade så blev jag väldigt imponerad hur han hade kunnat köra vidare och dessutom kört upp sig så mycket resten av heatet. Han hade dessutom näst snabbaste varvtid bland alla förare i heatet.
Smärtan satt i ett bra tag, men efter att ha fått det kontrollerat av ambulanspersonalen så att det inte var någon fraktur eller allvarlig skada så bestämde han sig för att tävla vidare.

Det blev nu en lite paus för oss då B-finalen skulle köras innan förfinalen. Lucas hann under denna tiden vila och kyla handen och Robban började packa ihop sina depågrejer. Han behövde åka och jobba så innan lunch hade Christian anslutit för att gå bredvid Robban under racet så att han skulle kunna ta över hanterandet med Albins kart.

Dessutom så började det ösregna 🙁
Typiskt, knappt en enda MKR-tävling har vi fått köra detta året utan att vädret ska växla mellan sol och regn under tävlingsdagen.
Vi tyckte det var jättetrist nu när grabbarna hade kört så bra och vi hade hittat lyckade inställningar av kartarna för torrt underlag.

När det var dags för förfinalen så stod regnet som spön i backen. Banan var genomblöt med vattenpölar och vi hade ställt om till regninställningar på kartarna.
Lucas hade fått startplats 9 i förfinalen med Albin framför sig på plats 8.
Tyvärr blev det lite av ett kaosrace igen som det brukar kunna bli vid sådana väderomslag och många förare försöker åka fortare än vad greppet tillåter. Lucas och Albin tappade lite i starten och kom ut någonstans i mitten av fältet. De körde sedan försiktigt och bra och klarade sig från incidenter. Albin fick dock väja för en kart som snurrade framför honom men löste det snyggt genom att ta en extra sväng på gräset (dock utan att snurra).
När målflaggan gick så kom Lucas in på plats 12 och Albin på plats 14 vilket även blev deras startpositioner i finalen.

Så var det dags för final!
Regnet hade avtagit men det var fortfarande blött på banan så vi körde vidare på regninställningar men drevade om lite eftersom det verkade bli upptorkande. Robban hade nu åkt och jobbat så Christian tog över och hjälpte till.

I finalens start så gjorde Albin ett strålande jobb och tog sig direkt upp från 14:e till 8:e plats direkt efter första kurvan. Lucas som inte lyckats med lika bra starter under dagen behöll sin 12:e plats. Det tog dock inte ens ett varv så hade han tagit sig upp på 9:e bakom Albin.
Han lyckades även ta sig förbi Albin och en till ganska kvickt,  så nu var han 8:a och skickade därmed ned Albin till en 10:e plats.
Under resten av racet så jagade Albin för fulla muggar för att komma ikapp täten. Men han hade inte den lilla sista kraften i motorn för att klara det. Under 4-5 varv hade han dessutom fullt upp med att hålla en bakomvarande kart borta som hela tiden flåsade honom i nacken. Tyvärr lyckades inte detta längre när det var ett varv kvar att köra av finalen så Albin halkade ner på en 11:e plats.
Lucas pressade och pressade och tycktes ha hittat rytmen och kraften i motorn. Han körde upp sig till en 5:e plats och hade precis kommit ifatt täten när målflaggan togs fram. Genom sitt jagande så satte han finalens snabbaste varvtid.

Båda grabbarna har genomfört denna tävlingen på ett strålande sätt. De har konsekvent genom hela dagen haft topplaceringar och presterat varvtider som varit bland de 7 bästa i heaten. Lucas lyckades dessutom få till näst snabbaste tiden under hela dagen.

Mellan racen så har de terroriserat Sebastian Arenram som var på området och visade upp sin Ginetta G40 racer. Han var väldigt trevlig och tålmodig mot dem när de ville provsitta bilen för 3:e gången 😉
Jag fick provsitta jag också och jag måste erkänna att det väckte ett enormt habegär!
Lucas och Albin har nu ett tydligt mål vad de vill köra när de fyller 15, så nu är det väl bara att börja spara pengar…

Efter prisutdelningen så var det bara att börja slita med att packa ihop en massa dyngsura saker och åka hem.
Både tävlingsförare och mekaniker sov gott den natten 😉

Nu ser vi fram emot finalen i Uppsala om ett par veckor!

 

MKR 6 Katrineholm.

Ömsom Regn ömsom Sol!

Vi borde vara vana vid det här laget. Mycket upprepar sig gång på gång i MKR serien 2017.

Då vi kom på fredags em var det som vanligt full kaos och total anarki på kampingen/ depån. Vi tog två platser bredvid toalett/dusch faciliteterna och drog i handbromsen, slog upp tält och hela baletten vid bussarna. Helgen skulle börja med soligt och fint väder på fredagen för att som vanligt bli regn och sol på tävlingsdagen, som vanligt alltså.

Träningen på fredagen gick riktig bra. Albin och Lucas hittade rätt ganska fort och körde bra. Albin tyckte att det här är en av de roligaste banor han kört, och det syntes. Han hittade många bra omkörningstillfällen på den här banan som svänger hela tiden och är väldigt teknisk.  Lucas hade lite snabbare varvtider då han slapp trafik men svårare att ta sig om. Vi trodde att detta berodde på att Albins Kart var drevad med lite högre utväxling och drevade därför upp Lucas kart också.

Kvällen bjöd på underbart väder. Grabbarna lekte med alla sina kompisar. Vi grillade en god köttbit och belönade oss själva med varsin kall. En riktigt bra kväll med andra ord.

Lördagen började med att jag vaknade kl 0330 av att himlen öppnade sig och regnet dånade mot taket på bussen! Regnet höll i sig hela förmiddagen och all träning gick på en bana med stående vatten och ett kontinuerligt skyfall.  Lagom till tidskörningen hade det slutat regna men banan var fortfarande ordentligt blöt och alla fortsatte att köra med regndäck. Vår killar var i grupp 1 i tidskörningen, Albin fick 6:e bästa tid deras grupp 40.880 och Lucas 7:e 41.048. Grupp 2 hade mycket bättre förutsättningar då banan hunnit torka upp väsentligt. Därför saxades resultaten av tidskörningarna av grupp 1 och 2. Albin körde heaten i grupp A och  Lucas i grupp C. I grupp A+B körde Albin in på en fin 6:e placering och i B+C körde Lucas in på fin fina 7:e placering. I det avslutande A+C blev det Albin 6:a och Lucas 7:a. Lucas tid var den 2:snabbaste.

                                       

Dessa fina körningar gav dem startplats 9 för Albin och 10 för Lucas i förfinalen! Nu var det torrt och slicks på, race time….

.    

De körde otroligt fint och båda körde upp sig en placering inför finalen 8: och 9:a. Albin satte 3:e snabbaste tid i förfinalen. Riktigt kul att det börjar släppa ordentligt även för Albin. De fick nu alltså starta på plats 8:a för Albin och Plats 9:e i finalen. Äntligen verkar ett topp tio resultat vara nåbart även för Albin.

                                       

Starten gick bra och Albin knep en placering, tyvärr blev Lucas omkörd av en kart men kom iväg de viktiga första varven utan incidenter. Sen följde bra racing fram till varv 5 då Albin blir brutalt påkörd av bakomvarande in i sista kurvan innan start och mål rakan. Albin snurrar ett halvt varv och får den andra karten ända upp på motorn, inget snack om vem som körde på vem där inte. Albin kunde fortsätta men låg nu sist och kom ohjälpligt näst sist i finalen (den påkörande karten fick bryta). Lucas blev också drabbad då han kom just bakom denna incident men lyckades väja och köra runt på utsidan men tappade 7 placeringar på det. Han gjorde sen en heroisk uppkörning och körde in på en fin 10:e plats. En liten tröst i detta antiklimax var ändå att Albin återigen satte 3:e snabbaste tid i finalen. Albin var såklart ledsen och besviken efteråt men ändå vid gott mod då han känt och alla sett att han hade grymt bra fart hela helgen. Vi alla tyckte bara att det kändes så onödigt, men detta ingår också i livets hårda racingskola. Bara att bryta ihop och komma igen till MKR 7 i Järfälla den 02 september.

             

Väl mött där!

 

Tävling KS3 Rasbo, dubbelt AMR på pallen

Igår var det dags för tredje klubbserietävlingen i Rasbos klubbserie.
För första gången står både Albin och Lucas på pallen tillsammans efter tävlingen 🙂
Dubbelt Tecno/AMR på podiet!

Det var jättekul att se att det gick så bra för dem båda.

Albin kom 3:a i första heatet och 2:a i nästa heat vilket gav honom en slutplacering som 3:a.
Lucas vann sitt första heat och slutade som 3:a i nästa heat efter att ha tappat till pos 6 i starten. Han slutade på slutplacering 2.

Tävling MKR 5 Södertälje

I helgen var det dags för den femte deltävlingen i MKR-serien efter en månads sommaruppehåll. 

Södertälje var värd denna gång och vi åkte dit på fredagen innan tävlingen som kördes på lördagen för formel Micro. 

Vi hann tyvärr inte träna på fredagen då vi kom iväg sent pga jobb. När vi kom fram var det svårt att hitta en plats för bussen på den lilla platsen för camping som fanns att tillgå. Vi hittade till slut en plats längst bort från banan och började lasta ur depågrejerna. 

Vi började med att anmäla grabbarna och besikta kartarna inför morgondagen. 

Det visade sig snart att det var lika besvärligt att hitta en plats för depåtälten som för camping och ingen ansvarig fanns på plats för att hjälpa till heller. Det började nu bli sent och eftersom vi var trötta så bestämde vi oss för att slå upp tälten längs en grusväg på andra sidan banan i förhållande till bussen. Det blev ett väldans bärande av grejer mellan bussen och tälten och när klockan var över 21 gav vi upp för kvällen. 

När vi vaknade på tävlingsdagen så var det uppehåll och torr bana. 

Efter det obligatoriska förarmötet så var det dags för träning nr1. Det var 29st anmälda i klassen. 

Lucas öppnade starkt med att köra in på 5:e snabbaste tid och Albin som inte fått tillfälle att köra på denna banan nyligen fick 19:e snabbaste tid. 

När det sedan var dags för träning nr2 så var det fortfarande upphållsväder men det hade kommit en kort skur så banan var lätt fuktig och kall men inte blöt nog för regndäck. Lucas lyckades dock få till en strålande tid och kom in med näst snabbast varvtid. Albin hade också fått upp farten lite och kom in som 17:e snabbast. 

Efter träningarna var det dags för tidskörning. Typiskt nog så öppnades skyarna ca 15 minuter innan start. Detta skulle bli utmärkande för resten av dagen med uppehåll och sol mellan racen,  och ösregn precis innan start ☹️. 

Tidskvalet kördes alltså i regn efter att vi stressat med däcksbyte och regninställningar. Det blev lite av ett kaosrace med många snurrar och avåkningar där ingen av grabbarna fick några fria varv för att de ständigt hamnade bakom folk. De fick ändå till tider som placerade Lucas på startplats 15 och Albin på startplats 16 i kvalheaten. 

I de bägge kvalheaten som kördes i regn hamnade Lucas på plats 13 i heat1 och plats 20 i heat2 efter en olycklig snurr. Albin kom in på plats 19 i heat1 och på plats 12 i heat2. Detta gav dem startruta 15 för Albin och 16 för Lucas i förfinalen. 

Med regnet fortfarande smattrande strax innan start (från tidigare upptorkande och sol) så var det dags för förfinal. 

Lucas körde upp sig bra och lyckades komma i mål på en 11:e plats. Albin hamnade tyvärr bakom en krasch men tog sig i mål med en 17:e plats. Dessa platser blev ju således deras startpositioner i finalen. 

I finalen så hade regnet lugnat ner sig men det var fortfarande blöta partier med pölar som gjorde att hela startfältet valde att åka på regndäck. Återigen så blev det krascher när folk snurrade men grabbarna lyckades ändå köra upp sig nån placering. Lucas kom i mål på plats 10 och Albin på plats 16.

Efter några utdelade tidstillägg pga front fairing på två förare över Lucas i listan,  så blev slutresultatet plats 8 för Lucas och plats 16 för Albin. 

Lillebröderna var med under lördagen och hejade och härjade i depån 👍

När det var dags för prisutdelningen så hade solen kommit fram och det blev varmt. 

Detta var en utmanande tävling både med tanke på det retsamma vädret, platsbristen och de eviga uppförsbackarna att putta kartar och utrustning uppför. Organisationen skulle verkligen kunna förbättras runt tävlingen framöver. 

Trots detta är vi nöjda med helgen och vår egen insats. Nu tar vi nya tag till MKR 6 med ett litet inhopp i Uppsalas klubbtävling innan.. 

Tävling KS2 Rasbo, Vinst!

Igår körde vi andra deltävlingen i Uppsalas klubbserie.
Vi missade första deltävlingen som gick 16/5 då vi var slutkörda efter RMC i Västerås.
Lucas och Albin vill gärna köra denna serien eftersom de då får motta slutpris på Rasbo’s årliga prisfest i december, så vi siktar på att köra 3 av 4 deltävlingar. Tävlingsformen är ganska enkel med en träning och 2 heat som räknas som finaler och man får poäng efter placering.
Startordningen är lottad och starten sker med mastervarv som i MKR.

Jag, Lucas och Rasmus tog bussen och mötte upp Robban och Albin i Uppsala där vi stannade för att handla med oss lite mat till banan.
Det hade kommit några regnstänk på vägen till Uppsala, men prognosen visade på uppehåll fram till kvällen åtminstone.

När vi hade ätit, anmält och besiktat så startade tävlingen med en inledande träning. Banan var torr men väldigt hal då ett tjockt lager damm och fint grus hade blåst in från den närliggande crossbanan.
Bägge killarna anmärkte på att det var halt när de kom in efter träningen.
Lucas hade redan under träning visat att han kunde åka fort då han körde om några stycken och sedan utökade avståndet.
Albin såg stabil ut och höll samma fart som resten av fältet.

Jag blev förvånad över Lucas och den bestämdhet och fart han visade redan under träningen. Det känns som att något hände med honom i Skövde för det var där han började åka riktigt fort och satsa fullt. Det kanske är någon mognad i körningen han har uppnått, för det känns som det klickat åt det positiva hållet.

När det sedan var dags för heat 1 så fick Lucas startruta 3 och Albin ruta 5.
Robban hade ökat lite däckstryck och minskat spårvidden bak på Albins kart för att hitta mera grepp.
Jag smalnade av lite bak på Lucas kart också.

Precis innan fältet släpptes ut på banan så hade jag ett litet taktiksnack med Lucas angående starten eftersom jag vet att det var hans stora dilemma i Skövde där han alltid tappade placeringar. Ojämna startnummer innebär innerspår i första kurvan i Uppsala så vi skapade oss en plan för hur han skulle kunna avancera i starten, eller åtminstone inte förlora placeringar.
Motståndet var inte stort till antal, men förutom teamkompisen Albin som åker fort så var alla de andra hemmaförare och flera av dem är väldigt snabba på denna banan som de lagt kanske tusen varv på..

När starten gick så växte hornen ut på Lucas direkt. Han var med direkt när startlamporna släcktes och tog sig upp i ledningen efter första kurvan genom att göra precis som vi hade snackat om innan racet.
Albin plockade också en placering efter något varv och tog sig då upp till en 4:e plats. Tyvärr hade de tre framför honom med Lucas i spetsen dragit ifrån så pass mycket att det inte gick att jaga ifatt på de 3-4 varven som var kvar av heatet.
Lucas hade lite press bakom sig under delar av racet från Thor och Sebastian som stundtals var uppe och utmanade honom, men han körde utan att göra misstag och när målflaggan gick hade han lämnat en liten lucka till dem bakom.

I pausen som blev mellan heaten så började himlen se riktigt mörk ut och när det var ca 15 minuter till start så kom regnet.
Vi satte full fart med att byta till regndäck och göra de regninställningar på kartarna som var mest nödvändiga samtidigt som vi försökte få förarna att snabbt sätta på sig regnoveraller.
Vi hade inte brytt oss om att sätta upp några depåtält, så vi fick vackert stå och skruva i ösregnet och samtidigt försöka hålla vissa saker torra i verkstadsutrymmet i bussarna.


Som tur är så har vi fått ganska bra rutin och känsla för hur vi ska ställa in grejerna för regnkörning, även om mera tester och utprovning när det är blött skulle behövas.
Albins regndäck var dessutom nya och bara ruggade lite lätt på torrt. Regndäcken fungerar oftast som bäst när de har fått köras några pass då de kan vara väldigt hala när de är nya.


I heat 2 så fick Lucas återigen startplats 3 lottad och Albin fick då masterplats, nr 1.
Lucas gjorde en favorit i repris i starten trots att Albin som låg före honom hade hört om hans ”hemliga” plan 😉
Jag vet inte om Albin medvetet släppte förbi Lucas eller om han valde spår efter känsla så att han skulle klara kurvan under dessa svåra förhållanden.
Efter första böjen hade Lucas tagit ledningen följt av Sebastian och därefter Albin.
Så såg det ut ett par varv in i racet men tyvärr så snurrade Albin och tappade en placering. Sebastian som i inledningen hade legat och nosat på Lucas hade nu tappat eftersom Lucas körde väldigt fort trots regnet. Sebastian snurrade även han lite senare under racet, men Albin hade tappat för mycket för att hinna förbi honom. Thor var ute ur matchen då han snurrat ett flertal gånger och halkat nästan ett varv efter de andra.
Lucas fortsatte att pressa på och hade nu utökat sin ledning med ett kvarts varv när det var ett varv kvar. Jag försökte hänga ut över staketet och vifta åt honom att inte pressa så hårt och ta onödiga risker när jag såg honom komma på kontrollerad bredsladd genom böjarna. Men det gick bra och Lucas vann sista heatet ganska överlägset utan att snurra eller vara av banan vid något tillfälle.

Ställningen blev som sådan att Lucas vann bägge heaten (finalerna) och tog således en 1: plats. Resten av gänget hamnade på samma poäng allihopa och blev egentligen delad 2:a 😉
Då bästa placering räknas vid lika poäng så tillföll 2:a och 3:e plats Teresia och Thor.


Albin var lite besviken efter racet, men det gick ganska snart över för han hade nog haft rätt roligt under tävlingen ändå. Grabbarna har ju bra kompisar och har kul även mellan racen på en sån här tävling.
Lucas var jätteglad och man såg att han var stolt över att ha vunnit ärligt med bra körning. Han var snabbast under dagen och ingen kunde riktigt nå honom 🙂



Nu blir det en liten paus i tävlandet under Juli. Det ger oss lite tid att kolla igenom utrustningen, påbörja Robbans bussbygge och träna lite på hemmabanan (som vi bara besökt 2-3 ggr i år) innan MKR-karusellen drar igång igen i augusti.

Tävling MKR 4 Skövde

Denna helgen har vi varit i Skövde och kört MKR 4.
Hela familjen Hillström med hund åkte ner på fredag morgon så att vi skulle hinna med att träna litegrann på fredag eftermiddag inför lördagens tävling.
Albin var i Danmark på semester och åkte till Skövde sent på fredag kväll direkt efter att ha landat på Arlanda. Vi hade tagit hans kart med oss så att vi kunde förbereda med anmälan och besiktning.

Väderprognosen hade hela veckan visat på regn under fredagen vilket gjorde att jag förberedde Lucas kart med regninställningar redan på torsdagen. Visserligen kom det några stänk under resan ner, men när vi kom fram så var det torrt och varmt i luften så jag fick direkt sätta igång och skruva tillbaka till torrinställningar.

Skövdes bana är kurvig, ojämn och går i vänstervarv. Det är en rolig men väldigt krävande bana så man måste vara på helspänn hela tiden vilket gör att förarna blir totalt slut efter ett 10-minuterspass i den värmen som var.

Lucas hittade rytmen redan efter ett par varv och på första träningspasset var han nere på låga 43-sekunderstider. Dagens bästa låg då på ca 42,5 sekunder. Det vi märkte var att det var otroligt bra grepp på banan så mellan de kommande träningspassen så fick vi jobba med inställningar och däckstryck för att få bort grepp ur bilen. Det nöp fast rejält i böjarna och studsade kraftigt då karten var precis på gränsen till att gå upp på 2 hjul. Vi fick till det hyffsat under dagen men det blev påfrestande för Lucas att köra då han studsade upp och ner i stolen och kastades kraftigt in i sidan av stolen.

Trots att banan var krävande och utmanande så tyckte Lucas om den. Den verkade passa hans körstil och han presterade tider som bara var några få tiondelar från de snabbaste.

Resten av familjen var med och tittade och hjälpte till med riggande av depå. Jag blev otroligt imponerad av Hubbe som normalt är en ganska energisk jakthund och inte på något sätt socialtränad. Han var lugn som en filbunke hela dagen och fann sig i allt. Barnen och förbipasserande vuxna stannade och klappade på honom när han låg och kopplade av utanför depåtältet. Det var väldigt skönt då man normalt har väldigt mycket att förbereda inför en tävling och nu kunde han vara med oss hela tiden och vi märkte knappt av honom 🙂

När träningen var över så fixade vi anmälan och besiktning av kartarna inför lördagen. Det var inga konstigheter förutom att klubben bara tog swish-betalning och flertalet av de tävlande hade väldigt bristfällig mottagning på telefonerna. Alla sprang omkring som yra höns och försökte hitta hotspots för att betala 😉

Lucas hade kört slut på all soppa under träningarna så vi bestämde oss för att åka in till Skövde för att tanka och köpa med oss pizza som vi sedan avnjöt på campingen vid bussen.

 

Efter maten så försvann Lucas iväg med några andra förare för att spela fotboll. Vi kunde se dem från bussen medans vi satt utanför och avnjöt några glas vin och spelade kort med Rasmus. Det var ett rejält gäng på ca 30 ungar som hade roligt på planen.
Efter detta så såg vi bara Lucas kortare stunder då han kom för att dricka vatten och när klockan var 23:15 så fick jag gå och tjata hem honom när han och ett gäng andra hade cykeltävling på banan.

Jenny och Rasmus hade gått och lagt sig vid 23 och sov som stockar i överbädden.
Lucas somnade strax före midnatt och jag stannade uppe för att vänta in Robban och Albin som dök upp vid 00:30.
Vi kastade in Albin bredvid Lucas i våran buss och han somnade ganska omgående.
Robban gick och la sig i sin buss och jag kröp upp bredvid Jenny och Rasmus.

På morgonen så riggade Robban upp sitt depåtält och vi andra käkade lite frukost i bussen.
Albin började helt plötsligt må jättedåligt och blev tvungen att kräkas. Han hade ju varit på äventyr i Danmark hela veckan och sedan flugit och åkt bil många timmar för att direkt kastas in i en tävling. Pressen och omställningen blev nog lite för mycket för stackarn som istället för att komma ut på banan för ett par träningspass fick stå över dessa och gå och vila. Han var lite ledsen för han hade sett fram emot att köra denna tävlingen.
Så krävande som denna banan är så gjorde han helt rätt i att avstå körningen på morgonen även om det normalt sett är väldigt ofördelaktigt att komma in på tidskörning utan att ha lagt ett enda varv på banan.

Lucas körde dock 2 träningspass på morgonen innan det var dags för tidskörning. Jag hade tagit med mig en uppsättning helt nya däck som jag hade planerat att han skulle få åka på under tidskvalet, men vi valde att åka vidare på gamla träningsdäck resten av tävlingen för det var ändå så bra grepp på banan.

Lucas satte snabbaste tiden i sin grupp på träning nr 1 och näst snabbast i träning nr 2. Det var hela tiden en väldigt jämn kamp mellan honom och Herman Holmström (som senare vann hela tävlingen) där de bytte platser och bästa tid hela tiden. I träning nr 2 så hade Lucas och Herman exakt samma snabbaste tid på näst sista varvet. Speakern som hela tiden ropade ut vem som låg i ledningen visste inte hur han skulle agera när de hade kommit in på samma tid, men under sista varvet så lyckades Herman knipa en tid som var några tusendelar bättre än Lucas. Det var väldigt spännande att titta på träningarna då Lucas och Herman hade lämnat de andra långt bakom sig och hade ett riktigt tajt och bra race med snygga omkörningar.

När det var dags för tidskörning så hade Albin piggnat till så pass att han ville göra ett försök.
Det var lottad startordning och för stackars Albin så gick ju hela tidskörningen åt att lära sig banan vilket gjorde att han inte kunde prestera några topptider. Han gjorde ändå en stark insats och lämnade flera stycken bakom sig när han körde snabbare för varje varv.

Albin fick efter avslutat tidskval och vägning veta att han var lite för lätt. Lägsta vikt för kart och förare är 105 kg i klass Micro, men vågen visade 104,8 kg. Han hade nog förlorat några hekto på morgonen efter att ha mått dåligt och inte kunnat äta normalt. Det blev en nervös väntan innan omvägningen som då visade 105,0 kg och Albin var godkänd..
Det gäller att ligga på marginalerna 😉

Lucas körde väldigt snabbt i tidskvalet och kom i mål med näst bästa tid (strax efter Herman) i sin grupp vilket gav honom startplats 8 i kvalheaten då man istället startade hela fältet och slutade köra grupper.

I de följande två kvalheaten kom Lucas in som 9:a i bägge. Albin kom in på plats 23 resp. plats 19.

I förfinalen så var det ett tajt race i toppen! Det var en snabbare grupp om ca 9 ekipage som hade dragit ifrån resten av fältet och kämpade om placeringar. Lucas kom i mål som 7:a efter att ha jagat och kämpat kanonbra. Albin blev stundtals lite hindrad av andra framför och kämpade fortfarande med att hitta spåren och komma in i flytet ordentligt. Han kom i mål på plats 20, men mådde iallafall betydligt bättre nu och hade tidigare fått i sig lite mat och energi.

När det sedan var dags för final så startade Lucas som 7:a och Albin som 20:e.
Något som Lucas behöver jobba på är starter. Under hela tävlingsdagen har Lucas förlorat placeringar i starten. Han har sedan kört så pass bra så han har kunnat återta vissa placeringar, men han är alldeles för snäll och släpper av när det börjar bli trångt. Speciellt in i första böjen efter start då han istället för att stå på sig och vara tuff, släpper in folk framför sig för att undvika kollisioner när det blir trångt. Det är en jättebra egenskap, men för att vinna race så behöver han hålla sin plats så han slipper spendera resten av racet på att köra upp sig i fältet. Han har verkligen farten och tekniken för att hänga med i toppklungan.
Så i finalen halkade Lucas ner från plats 7 till plats 13 direkt efter start. Han körde sedan otroligt fokuserat och fint och när målflaggan gick så hade han kämpat sig upp som 10:a vilket blev hans slutresultat.

Albin jobbade på i bakre delen av fältet och tog sig förbi några stycken med ren och proffsig körning. Han slutade på plats 17.

 

 

Detta var en väldigt rolig och bra arrangerad tävling och den första vi har kört i år utan större kollisioner eller incidenter.
Lite olyckligt dock för Albins del som inte fick tillfälle att träna och således inte fick samma förutsättningar som alla andra.

När barnen blev för sockerstinna mellan racen så var det praktiskt att ha hundburen på plats i bussen 😉

Efter prisutdelningen på packade vi in oss i bussarna och styrde kosan hemåt med ett litet pitstop för mat på vägen…

MKR 3 Rättvik

Så här fint var vädret när vi kom till rättvik på fredagen. Med vi menar jag Robert, Pernilla, Albin och Lucas. Andreas var upptagen med arbete så vi lånade Hillströms motorhome och tog med oss Lucas till rättvik. Tack för lånet av både buss och son.

Ingen av oss hade tidigare besökt denna underbara kartbana som är en av norra europas längsta(1255m) och mest kuperade.

Lördagsmorgonen bjöd på två gånger nio minuter träning vilket inte är mycket tid att lära sig en ny bana på. Under första passet började det dessutom regna och Albin tyckte det blev för halt och avbröt passet efter ca 5 min medan Lucas kämpade på passet ut. Till pass två blev det således regndäck och båda grabbarna tyckte att det var mycket bättre och flytet började infinna sig. Till tidskörningen såg det ut att torka upp och det byttes till slicks igen. Detta väder skulle bli signifikant för dagen, skurar och en bana som just börjat torka upp innan nästa skur kom. När alla står uppställda på start gridden så börjar det regna igen och sedan släpps fältet ut på tidskörning. Vid tidskörning gäller det att sätta ett så snabbt varv som möjligt. Det snabbaste varvet för varje förare ligger till grund för startpositionen i kvalheaten. Regnet tar i och det blir ordentligt blött. Jag blir lite oväntat, faktiskt imponerad av hela startfältet som alla åker mycket behärskat under dessa hala och svåra förhållanden. Visst snurrar några och någon åker av men det hela avlöper riktigt bra. Lucas får 9:e bästa tid och Albin14:e.

                            

Till kvalheat 1 är det fortfarande vått och regndäck. I kvalheaten är det till skillnad från tidskörning position över mållinjen efter i detta fallet 5 varv som räknas. Lucas kommer in på 10:e plats och Albin på 15:e. I heat 2 snurrar Albin av och halkar ner till 20:e plats, Lucas fixar 9:e.

                       

I förfinalen blev det regndäck grabbarna är båda av banan vid varsitt tillfälle men lyckas ta tillbaka och hålla sina positioner 9:a och 15:e

.                  

Till finalen är det riktigt svårt att bestämma om de ska köra på regndäck eller slicks. Det har nästan hunnit torka upp, det finns ett smalt torrt spår på banan men regnet hänger i luften och några enstaka droppar kommer ner från en jämngrå stratus täckt himmel. De erfarna står med karten på vagnen utan monterade hjul, de ligger bredvid! Mekanikern står med mutterdragaren i handen och väntar in i det sista. Utan Andreas på plats (Pernilla gjorde ett jätte bra jobb med att rulla kartar, torka hjälmvisir och serva oss) har jag totalt åtta hjul att montera så detta är inget jag har tid att göra. Vi har gemensamt ca 10 minuter tidigare tagit beslutet att åka på regndäck, det känns säkrast men jag minskar däcks trycket litegrann för att försöka hålla ner däcks temperaturen. Så nu står vi och hoppas på regn! Flertalet väljer att åka på regndäck, några byter till slicks. En är så pass sen att byta så det visar sig efteråt att de bara fått dit två av tre av bultarna på ett av bakhjulen ordentligt och hjulet sitter och vobblar i en bult på slutet. Starten går, Lucas förlorar några placeringar och får sedan ett ganska lugnt och stabilt lopp som han slutar på en mycket fin 12:e placering. Albin krigar på från sin 15:e plats. När han ligger på 14:e så snurrar killen framför honom (en av det som valt att köra på slicks). Albin lyckas väja på utsidan i ingången till en av backarna. Ut i gräset, front bumpern slår i gräset och trycks in. Detta kallas front faring och ger normalt 10 sekunders tilläg, (indikerar att man kört in i någon för hårt bakifrån) hoppas bara någon av funktionärerna såg detta. Han lyckas ta sig ut på banan via en escape rutt men förlorar allt momentum  i uppförsbacken och halkar ner till 22:a plats. Det är 4 varv kvar och nu har nog hornen växt för han kör om en efter en av de som smet förbi och lyckas hålla sig på banan. Lucas slutar på 12:e plats och Albin på 16:e efter en mycket nervkittlande final. Och ja jag tror vi valde rätt däck, de blev inte överhettade och segraren Alice Lundberg åkte också på regndäck.

En av funktionärerna hade lyckligtvis sett Albins undanmanöver så tidstillägget ströks.

Rättvik var en mycket trevlig kart erfarenhet. Vädret satte oss på prov men vi hade alla en mycket rolig och givande helg. Jag och Andreas måste nog ta med våra kartar hit och köra några varv.

MKR 2 Enköping

Lördag den 20:e maj var det dax för den andra deltävlingen i MKR serien, denna gång i Enköping.

Albin hade aldrig kört på Enköpings kartingbana och Lucas endast en gång för länge sedan. Vi åkte därför dit på fredags eftermiddagen för att hinna med att träna. Det bjöds på riktigt varmt och fint väder, träningen gick bra och grabbarna hittade spåret runt banan ganska så fort.

Kvällen blev mycket lyckad och trevlig. Vi grillade hamburgare på campingen och grabbarna cyklade och lekte med sina kompisar.

Lördagen bjöd på lite svalare väder vilket var skönt. Träning, tidskörning och heaten gick bra för både grabbarna. I förfinalen gick det riktigt bra och de körde in på 7:e (Lucas) och 8:e (Albin) och fick således dessa placeringar på startgridden till finalen.

MKR tävlingarna i år har präglats av ett stort startfält 30+ kartar och av dessa en hel del oerfarna debutanter. I dagens final kom 30 st till start och det skulle visa sig svårt att få iväg hela gruppen. I första starten snurrade 3-4 kartar i andra kurvan och tyvärr kom Lucas in bakom dessa utan möjlighet till att väja och fastnade i en annan kart. Finalen röd flaggades och det gavs 10 min till att iordningställa kartarna. En av de inblandade hade fått ont i ryggen och ambulanspersonalen blev upptagna med detta (som tur var gick det bra för föraren). Detta kom till tävlingsledningens kännedom just som de släppt iväg startfältet på ett nytt mastervarv. Mastervarvet rödflaggades igen och vi fick vänta en god stund innan ambulanspersonalen blev avlöst av en ny ambulans och man kunde starta finalen igen.

Nu kom hela gruppen iväg och racet var igång. Både Albin och Lucas tappade någon placering under de första varven. På varv 5 var det en ordentlig olycka och det blev återigen rödflagg. Nu beslutades det att microfinalen skulle avbrytas och KZ finalen köras emellan. När microfinalen väl återtogs så blev det rullande start på ett led i de positioner de hade när man flaggade av samt att man drog av fyra varv som de hade avklarat. Lucas ut som 8:a och Albin som 10:a, nu vart vi två timmar försenade och råken började nog tryta hos de flesta.

Lucas körde stabilt och lyckades behålla sin 8:e plats till mållinjen. Albin låg 11 när en kart just framför honom snurrade i en av de sista kurvorna på sista varvet. Han lyckades bromsa och passera på utsidan utan att fastna i den snurrade karten men de som kom bakom lyckades knipa om han på insidan och han slutade på 13:e plats vilket var jättebra i denna kaos final.

Grabbarna var mycket nöjda Lucas fick en stor pokal för att ha kommit topp 10, grattis. Albins 13:e plats var has bästa MKR placering och det på en bana han inte sett förut, grattis.

Som vanligt har grabbarna kört snyggt och schysst hela helgen och de är verkligen något vi alla inblandade på ett eller annat sätt kan vara mycket stolta över.

Grattis också till klubbkompisarna William Palm 4:a och Oscar Lindell 16:e plats.

MKR 3 går den 3:e juni i Rättvik, vi ses där. Eller så kan ni som vanligt följa tävlingarna live på Amigoo.se

Tävling RMC1/Raket cup, Västerås

Hemmatävling 🙂

Vi gör ett inhopp i första deltävlingen i denna serien just för att det är på hemmabanan.
Förhoppningarna från min sida var ganska höga för jag vet att Lucas och Albin är snabba på Hälla Ring och de känner till den väl.
Vädret såg också ut att bli kanonfint enligt prognosen dagarna innan.
Det var fri träning hela fredagen innan tävlingen på lördag, men vi skippade den träningen och koncentrerade oss på att sätta upp depå och ordna med camping så vi skulle kunna ha det mysigt och sova gott i bussarna. Vi gick även till Pizza Hut och åt gott under fredagskvällen.

Mina förhoppningar till en pallplacering fick se sig grusade redan under fredagskvällen då tiderna från dagens träning presenterades. Alla som tränat i formel Micro åkte jättesnabbt och efter att ha studerat namnen på de deltagande och kollat gamla resultatlistor insåg jag att många utav dem tillhörde de snabbaste förarna i Mellansverige!
De presterade tider som var bättre än grabbarnas personliga rekord på banan (och det är inga dåliga rekord som spöar de flesta under normala träningsdagar) trots att effekten i motorerna är sänkt till detta år…
Vi insåg direkt att detta skulle bli en tuff utmaning.

Eftersom denna tävling inte betyder något egentligen så valde vi dessutom att åka på gamla däck vilket ger lite sämre tider bara det…

Under inledningen av racedagen så blev det som förväntat. Grabbarna körde bra men hängde inte riktigt med de snabbare förarna.
Albin var ledsen och tyckte dessutom att karten saknade den vanliga farten och känslan i böjarna och vi kunde se att den understyrde och han fick jobba rejält med att hitta grepp fram.
Det visade sig när vi mätte upp framvagnen med lasern att den stod snett och hjulen pekade galet. Detta var troligen också sviter efter kraschen i Linköping. Robban hade ju jobbat med ramen och bakvagnen och inte tänkt på att det skulle ha hänt nåt fram.

Efter att vi justerat in framvagnen så började farten komma och under förfinalen så kapade Lucas nästan en halv sekund på sitt personbästa och Albin var uppe och nosade på sitt rekord (bara en knapp tiondel ifrån).

De körde in sig på 7:e och 9:e bästa tid och med tanke på de resurser vi har jämfört med många andra så var vi jättenöjda.

I finalen lyckades Lucas hålla sig på position 7 hela racet. Albin hade kört upp sig till position 8 bakom Lucas men blev hårt uppvaktad av Oscar Lindell de sista 4-5 varven. I sista kurvan på näst sista varvet fick Oscar till ett läge och lyckades knipa den där 8:an och skickade ner Albin som slutade på en 9:e plats.

Jättebra kämpat av killarna mot riktigt tufft motstånd och det är roligt att se att de hänger med bra i körteknik, även om vi saknar lite motoreffekt mot de snabbaste teamen som har mer resurser och fler motorer.
En rolig och fint anordnad tävling, men trist av arrangörerna att bara ge de 5 första pris…

Tävling MKR1 Linköping

Idag körde vi MKR1 i Linköping.
Ingen av grabbarna har tidigare kört på denna banan och tyvärr gavs det inte tillfälle att träna på den innan tävlingen heller på grund av asfalteringsarbete.

Placeringsmässigt blev nog detta vår sämsta tävling hittills och med facit i hand så skulle nog åtminstone Lucas fått hoppa över denna tävling då han legat i hög feber och trolig influensa hela veckan innan, så han var rejält matt och orkeslös under tävlingsdagen.

Startfältet i formel Micro var så stort med 34 startande att de blev uppdelade i två grupper under träning, tidskörning och kvalheat.
Lucas och Albin presterade bra under de inledande träningarna och körde in sig på en 8:e plats i sina respektive grupper.
Även tidskörningen gick hyffsat där Albin lyckades få till 5:e snabbaste tid i sin grupp och Lucas en 9:e i sin grupp.

Under kvalheaten delades fältet upp i tre grupper där man samkörde två grupper samtidigt under kvalen.  Albin körde jättebra och var ett tag uppe och hade position 7 men blev hindrad av en långsam debutant under sista varvet och tappade två placeringar till 9:e.
Lucas snurrade ur sig ur första kvalheatet och kom in som 19 då han försökte knipa en 6:e plats. I nästa heat så kom han in som 9:a.

Hela racedagen överlag blev stundtals kaotisk då det var ett gäng debutanter med som var betydligt långsammare och yvigare i sin körning än de mer erfarna och snabbare förarna. Detta orsakade flertalet kollisioner och värst var det i finalen där det blev en jättekrock i första kurvan efter start. Om denna orsakades av en oerfaren debutant vet jag inte, men det blev flera farliga incidenter då ett gäng snabba förare kom ifatt en långsam debutant (som tycktes stå still i jämförelse) och som i sin tur blev stressad och fick panik framför de som skulle köra om.

I finalen startade Albin som kört bättre och bättre under dagen på en 14:e plats.
Lucas fick starta på en 24:e plats efter sin avåkning i det ena kvalheatet.
När starten gick i finalen blev det en jättekollision i första kurvan med många kartar inblandade. Heatet rödflaggades och när massan skingrats så stod såklart Albin, Lucas och några till kvar på banan med trasiga kartar.
Lucas kart var ändå körbar för han hade startat så långt bak i fältet att han hunnit få ner farten och kunnat slingra sig förbi några blockerande kartar. Albins kart var det tyvärr värre ställt med 🙁
Vi fick 10 minuter att fixa till den för start, men efter att ha sprungit till tälten och hämtat verktyg hade Robban bestämt att Albin var tvungen att bryta racet, då han upptäckte att Albin hade blivit påkörd så hårt bak i sidan att bakaxeln flyttat sig i sidled och vridit lagerhållarna och ramen helt sned. Efteråt upptäcktes att ramen även hade spruckit och en fälg var oval.

Såklart jättetråkigt för Albin som kört bättre och bättre hela dagen och som blir tvungen att kasta in handduken fast han inte var med och orsakade kraschen. Han var väldigt ledsen efter beskedet och med all rätt, men så är det i racing ibland.

Lucas körde bra i finalen men med startplats 24 bakom ett gäng yviga debutanter så blev han ju hindrad och blockerad under största delen av racet. Han körde om ett gäng och kom in på 20:e plats och med tanke på hans brist på ork och nedsatta reaktionsförmåga så är jag glad att han inte tog större risker för att ta sig upp genom fältet. Det var alldeles för många incidenter under dagen ändå.

Så slutsatsen är att det blev trist för grabbarna resultatmässigt där Lucas kom in på en 20:e plats och Albin på en 30:e plats efter att inte ha kört finalen. Men det var lärorikt och väldigt trevligt att besöka en sån fin anläggning. Både campingområdet och banan var kalasfin med stora ytor och ny fin asfalt.
Grabbarna hämtade sig rätt fort i humöret efter prisutdelningen och Albin knep ju iallafall sista pokalplatsen 😉

Vi tyckte det var så trevligt vid campingen så vi satte upp våra depåtält vid bussen och husbilen istället eftersom det ändå inte var så långt att gå till banan.

 

Under kvällen innan tävlingen hade grabbarna det mysigt i Jannes husbil med chips och Talang på tv.

De vuxna mekanikerna såg mest ut som ett gäng bloggande fjortisar, fullkittade i Tecno-mundering 😉

Nu kör vi ett inhopp i RMC1 (Rotax Max Challange / Raket cup) i Västerås nästa helg.

Tack Janne för hjälpen och trevligt sällskap då Hillströms inte var helt krya och pigga under helgen 🙂