MKR 5 J60, mekanikermiss

Efter en lördag som bjöd på blandat regn, sol, hopp och förtvivlan så var det dags för Lucas MKR-premiär i klassen Junior 60 på söndagen. Vi hade inga direkta ambitioner med söndagens tävling utan såg denna som ett test på hur vi skulle hänga med det tuffa startfältet med våra grejer och vår knappa erfarenhet av inställningar av kart och motor.

Jag ska erkänna att jag (och även Lucas) var helt slut efter lördagens tävling och efter att förberett det sista på karten till kl 23 på lördagskvällen så var det inga problem att somna.

På morgonen var det soligt och torr bana.

Vi kastade oss direkt ut på träning nr1 efter det obligatoriska förarmötet. Lucas hade väldigt bra fart redan under första träningen. Han kom in med 7:e snabbaste tid av 19 förare, endast 24 hundradelar efter snabbaste föraren.

Under träning nr2 så pressade Lucas ännu mer och lyckades sätta 5:e snabbaste tiden. Han körde alltså snabbare än flera toppförare som spenderat flera säsonger i denna klassen och även tävlar internationellt! Vi var jättenöjda med denna starten på dagen..

Sen var det dags för tidskörning. Vi ville inte kliva in och ta en position längst bak i fältet där de snabbaste förarna stod, utan valde att ta vår lottade startruta mitt i fältet.

Detta var en tabbe för Lucas hamnade i kraftig trafik under hela passet. Hur han än gjorde så kom han ifatt en långsammare förare och blev bromsad under varje varv. Det räckte inte till mer än 15:e bästa tid i tidskörningen, nästan 1 sekund långsammare än vad han kört under träningen innan.

Vi hade gemensamt bestämt innan tävlingen att han inte skulle blanda sig i hårda fighter eller göra alltför vågade omkörningar under den här premiären. Främst för att spara lite på grejerna till nästa säsong då vi satsar lite mer.

I kvalheaten plockade Lucas några placeringar i varje heat, men avhöll sig från att pressa sig förbi folk när det var riktigt tight. Detta gav honom startruta 10 i förfinalen.

För mig var det superkul att se att han var med i de snabbaste klungorna och verkligen utmanade etablerade förare. Det syntes inte alls att han var ny i klassen!

Förfinalen gick hyffsat. Lucas missade lite i starten men var absolut med i matchen och bytte placeringar under hela racet. Han kom i mål på position 13.

Nu kom regnet!

Vi skyndade till depån för att hinna byta till regndäck och regninställningar innan finalen. När det sedan var dags för final så var det upptorkande med torra spår på banan. Vi stod länge och funderade om vi skulle slänga på slicks, men alla andra valde till slut att ändå gå ut på regndäck.

I finalen gick starten bättre. Under de inledande varven var det tight racing med enstaka centimetrar mellan kartarna. Lucas plockade placeringar och låg i en stor grupp på position ca 8-10 när jag ser hans kedjeskydd lossna i en kurva och slungas ca 5m upp i luften, shit 😧!

Detta efter bara 3 varv körda i finalen…

Jag förstod direkt att det var jag som återigen missat att skruva fast det under stressen innan race. Jag vet dessutom när det skedde och precis som under lördagen hade jag blivit avbruten med frågor från andra mekaniker medan jag skruvade på Lucas kart. Det är alltid trevligt med diskussioner och frågor, men i mitt trötta tillstånd så tappar jag då min arbetsordning 😉.

Lucas förstod också då han fick teknisk flagg att det troligen var samma orsak som under lördagen.

Avbruten final gav honom sista platsen i tävlingen.

Det var ju trist och han var besviken (och jag kände mig jättedum) men han hämtade sig ganska snabbt för han hade ju vinsten från lördagen att glädja sig åt och han kände verkligen att han var en stark utmanare i nya klassen.

Lucas kommentar efter tävlingen var att detta verkligen kändes som racing. Det var tight och svårt som Lucas gillar och det går sjukt snabbt när barnen far fram i såna farter och sätter varvtider inte långt ifrån de stora seniorklasserna. Han sa att han hade en adrenalinrush under hela racen så det bådar gott inför fortsättningen 😁.

Om bara mekanikern kan sluta göra bort sig så blir det nog bra detta!

MKR 5 Järfälla, VINST

I helgen körde vi den 5:e deltävlingen i MKR-serien. Denna gången var det Järfälla MK som anordnade tävlingen.
För Lucas del så innebar helgen också MKR-premiär i Junior 60 på söndagen, men först skulle han och Albin köra formel Micro på lördagen.

Robban jobbade på fredagen så vi tog med oss Albin till banan för att träna dagen innan tävling. Eftersom Lucas skulle tävla i två klasser under helgen och vår buss var fullastad så fick vi inte med oss Albins kart. Han hade däremot fått träna på banan dagen innan.
Robban anslöt sedan vid 17-tiden när han slutat jobbet.
Under fredagens träning var det soligt och varmt vilket innebar mycket grepp på banan.

Det var mycket folk på området redan under fredagen och vi bestämde oss för att sätta upp depåtälten vid bussarna istället för i det trånga depåområdet.

LÖRDAG, Formel Micro:

När vi vaknade var det soligt och ganska varmt. Lite utspridda mörka moln började dock visa sig på himlen. Väderprognosen hade pendlat mellan torrt och regn flera dagar så vi bävade för att det skulle bli en sån tävlingsdag där man får byta däck och inställningar hela tiden.

Vi hade anmält och besiktat kvällen innan, så vi kunde i lugn och ro gå på förarmöte och hämta ut transpondrar innan första träningen.
Det var 26st förare anmälda i klassen.

Träning 1:
Under första träningen på morgonen så var banan torr.
Albin öppnade starkt genom att sätta en kanontid, näst bäst i hela fältet. Lucas fick också till en skaplig varvtid och kom in med 7:e bästa tid.
Som vanligt så lägger vi inte så stor vikt vid tider under de första träningspassen då det ofta blir mycket trafik med långsammare förare utspridda som det inte är värt att trycka sig förbi och riskera kollisioner.

Träning 2:
När det var dags för andra träningen så började det regna precis innan utsläpp.
Det kom ganska plötsligt och i stora mängder så grabbarna avbröt träningen under första varven.
Helt rätt tyckte vi då det inte ger något att köra slicks på regn samt inte är värt risken att köra sönder något under ett träningspass.

Tidskörning:
Banan var blöt men regnet hade avtagit. Vi hade bytt till regndäck och regninställningar på ganska kort tid och hoppades nu att det inte skulle torka upp så snabbt så att regndäcken skulle förstöras under passet.
Vi fick lottade startrutor där Albin fick plats nr3 och Lucas fick 23.
Albin ställde upp på sin ruta eftersom han hamnade så långt fram och då får bra möjligheter till fria varv.
För Lucas del så valde jag att hålla kvar honom till sist och släppa ut honom efter att resten av fältet åkt iväg.
Några fler snabba förare, bl.a. William och Thor åkte också ut sist.

Albin lyckades inte att hålla tätpositionen under det inledande varvet när hela fältet gick ut ungefär samtidigt och då blev det väldigt svårt att sätta någon bra varvtid. Han hade mycket trafik runt sig under hela passet, så det blev inte riktigt som vi hade hoppats för hans del.
Han kämpade på med både halt underlag och trafik och vid målgång så hade han 22:a snabbaste tid i fältet.
Albin var besviken efter kvalet. För oss var det lite förvånande för Albin brukar vara säkerheten själv i halt underlag och åka väldigt bra tider i tidskvalen. Robban fick kolla igenom karten och göra lite inställningar inför kommande heat.
Det var en förare framför Albin som fick en bestraffning så han hoppade upp en startruta till plats 21 i de kommande kvalheaten, men det skulle ju ändå bli ett tufft race för honom att kunna avancera från en position så pass långt bak i fältet.

Lucas kom ut i en bättre position och hade bara William att jaga ikapp som närmsta framförvarande kart.
Efter 2-3 varv så var Lucas ikapp William och döm om min förvåning när jag ser Lucas sträcka upp armen och köra in i depån efter bara 4 varv!
Kör man in i depån under tidskval, heat eller finaler så har man avbrutit och får inte fortsätta.
Jag förstod ingenting och sprang direkt till depån och frågade varför han hade åkt in. Jag fick då veta att han hade fått tekniskt flagg och var tvungen att avbryta tidskvalet. Det var kedjeskyddet som hade lossnat någonstans ute på banan och jag insåg direkt att det var mitt fel som glömt skruva fast det i stressen då vi ändrade till regninställningar.
Jag hörde speakern fortsätta ropa Lucas namn i högtalarna under resten av tidskvalet. Jag förstod inte förrän senare att han hade lyckats sätta en kanontid redan på sitt andra varv. En varvtid som ingen sedan lyckades nå upp till och Lucas vann tidskörningen med bara 4 varv körda :).

Kvalheat 1:
Lucas fick pole position tack vare sin tid i tidskörningen och fick således vara Master i starten.
Albin fick det betydligt tuffare från sin startruta 21 långt bak i fältet.

Banan var fortfarande blöt men regnet hade upphört. Wet Race gällde fortfarande.

Lucas tog sig iväg bra i starten och höll ledningen under de inledande varven. Men när det var något varv kvar av det korta heatet (pga Wet Race med reducerat antal varv) så blev han omkörd av William. Han tog sig i mål som tvåa bara 26 hundradelar bakom William.

Albin körde grymt bra och lyckades avancera flera placeringar under racet. Han kom i mål på position 14 och plockade alltså 7 placeringar på bara 6 varv :).

Kvalheat 2:
Samma startpositioner som i kvalheat 1…
Banan hade nu torkat upp och vi hade bytt däck och skruvat om kartarna till torrinställningar.
Dock så gällde fortfarande Wet Race med reducerat antal varv.

Lucas lyckades behålla ledningen under nästan hela racet, men sedan gör han en liten miss i utgången av en kurva och direkt så passar William och Thor, som hela tiden jagat Lucas, på att trycka sig förbi. Han tappar ner till 3:e och lyckas inte jaga ikapp på varvet som var kvar och de tre i täten passerar mållinjen nästan samtidigt med en stor lucka bak till nästa förare.

Albin gjorde återigen ett bra kval där han körde upp sig från ruta 21 till position 17 över mållinjen. På sista varvet körde han varvets snabbaste tid av hela fältet dessutom.

Förfinal:

Vi kom till startgriden med slicks och torrinställningar. Men regnet hängde i luften och därför hade vi tagit med oss regndäck och lite verktyg fram till start för att snabbt kunna byta och göra de nödvändigaste inställningarna om regnet skulle komma.
Mycket riktigt, när det var ett par minuter kvar till start så började det dugga. Starten sköts upp och vi fick 5 minuter att byta däck och göra inställningar. Denna korta tid innebar att om man inte redan förberett och tagit med sig regngrejer så skulle man inte hinna hämta dem från depån.
Vi bytte däck och gjorde de nödvändigaste regninställningarna medan vi var uppställda i startrutorna. Större ändringar som att ändra höjd på bakaxeln, ändra däckstryck eller byta drev hanns såklart inte med så det fick bli en kompromiss.

När det sedan var dags för start så hade samtliga startande lyckats med bedriften att få på regndäck.

Albin fick starta i ruta 16 efter att resultaten från kvalheaten räknats samman.
Lucas fick starta i ruta 2 bredvid William som hade pole.

När starten gick så lyckades Lucas behålla sin andraplats ut ur första böjen och låg nu tätt bakom William och stressade.
Albin fick också till en bra start och plockade några placeringar i de första kurvorna.

Lucas körde grymt stabilt och han och William drog ifrån resten av fältet med Thor på tredjeplatsen en bra bit bakom.
Det tog inte mer än 2 varv så lyckades Lucas köra om William på innern efter start/målrakan.
Efter det var det inget snack! Lucas drog ifrån resten av fältet för varje varv. Han åkte minst en halv sekund snabbare varvtider än övriga fältet och vann förfinalen tämligen ohotad. Bakom honom låg William ensam en bra bit bakom och efter honom var det en lucka ner till Thor som trea.

@jesperanderssonphotography, facebook

Albin körde riktigt proffsigt och dessvärre så missade jag många detaljer när jag med hjärtat i halsgropen stod och hoppades att inte Lucas skulle köra av eller göra nån tabbe 😉
Jag såg därför inte så mycket hur det gick för Albin i racet men jag kunde höra speakern flera gånger skrika ut ”ALBIN GUSTAFSSON” som han brukar göra när någon förare avancerar eller tar sig upp genom fältet på ett snyggt sätt, så jag förstod att det skulle bli en bra placering :).
Albin kom i mål som 9:a efter att ha startat på plats 16, så det var verkligen bra gjort och nu känner man igen Albin igen i regn.

Final:
Så var det dags för final! Vädret hade återigen skiftat och banan torkat upp. Vi hade bytt tillbaka till torrinställningar strax innan finalen men det var oroväckande mörka moln på himlen. Ingen vågade chansa på att sätta på regndäck för det skulle vara förödande om banan förblev torr under hela racet. Men alla stod med kartarna på vagnarna och regndäcken beredda ända fram till sekunder innan start.

Lucas startade i pole position och Albin i ruta 9.

Starten gick och Lucas kom först ut ur inledande kurvan. Han hade William och Thor hårt pressande tätt bakom.
Albin kom också ut bra ur första kurvan och plockade nån placering.
Det var tät racing de inledande 3-4 varven med korta avstånd mellan kartarna. Lucas, William och Thor hade dragit ifrån resten av gruppen lite, men det var absolut inte avgjort inom den gruppen hur det skulle sluta.
Albin låg i en klunga med Dante, Scott, Charlie, Oscar och Wilhelm och under några varv var Albin uppe som 4-5:a.

Sen kom regnet!!!
Det kom ganska mycket ganska fort och greppet på banan försvann helt och hållet! Samtliga förare åkte på slicks och farten sänktes i hela fältet. Jag är imponerad av att inte fler än några enstaka förare snurrade av i den situationen utan de flesta körde snyggt och stabilt trots obefintligt grepp.
Detta var Lucas möjlighet att dra ifrån de två bakom honom. För varje varv så ökade han avståndet och Thor tappade också mot William så helt plötsligt såg det ut som i förfinalen där det var tre kartar med stor lucka emellan sig i täten, sen kom det olika grupper av kartar längre bak i fältet. Albin låg i den främsta gruppen med kartar och bytte placeringar i stort sett varje varv.
Som förälder, mekaniker och ansvarig förare var det nervkittlande att se grabbarna komma ut ur sista kurvan på fullt driftinguppställ varje varv!!

@jesperanderssonphotography, facebook

Lucas gick i mål som segrare tämligen ohotad igen efter att ha haft ledningen under hela finalen!
Albin tappade någon placering under det avslutande varvet och kom i mål med en toppenfin 6:e plats. Detta efter att ha startat i ruta 21 tidigare under dagen och krigat sig upp.

Pga vinsten så fick vi efter vägningen riva vår motor för inspektion av bl.a. cylindern.
Detta gick bra men det dök upp ett annat problem för oss! Tekniska avdelningen hade missat att scanna våra torrdäck tidigare under dagen och nu fanns inte dessa med i registret 🙁
Detta innebar att Lucas riskerade att bli diskvalificerad med otillåtna däck trots att vi inte gjort något fel utan det var tävlingsarrangörerna som gjort fel!!
Ytterst dåligt hanterat av Tävlingsledningen och när resultatlistan kom upp på anslagstavlan så stod Lucas som diskad längst ner på pappret.

Jag blev fullständigt tokig på arrangörerna. Vi hade inte gjort nåt fel eller försökt fuska alls utan vi hade kämpat hela dagen både jag som mekaniker och Lucas som förare. Dessutom hade vi kört en regnfinal med slicks så det fanns liksom ingen tävlingsfördel för oss med denna bestraffningen. Jag gav mig inte i denna frågan utan sprang runt hos ansvariga och tekniker för att få lämna in en protest.
Flera andra förare och föräldrar reagerade också starkt på funktionärernas beslut och det var flera andra föräldrar som påpekade felaktigheten i bestraffningen för arrangörerna. Det känns skönt med ett sådant stöd från medtävlande i såna situationer. Lucas var den rättmätiga vinnaren enligt alla vi stötte på och det var inga tveksamheter.

Efter en nervös halvtimme så hade Tävlingsledningen överlagt och valde att stryka bestraffningen då de insåg att felet låg hos dem.
Jag behövde inte lämna in någon officiell protest och slapp därmed betala en avgift på 500kr.
Skönt att de tog sitt förnuft till fånga, men sånt här ska inte få förekomma.

Lättad över beslutet så kunde jag efter avslutad tid i parc fermé plocka ihop motordelarna i en låda och köra bort grejerna till depån.

Lucas tog sin andra raka seger i MKR och Albin gjorde en jätteinsats där han slutade 6:a efter att ha startat dagen som 22:a på tidskvalet 🙂
Albin satte dessutom snabbaste varvtiden i finalen några hundradelar före Lucas på näst bästa tid!
Duktiga killar 🙂

Tävling KS 2 Rasbo, VINST

Igår åkte Lucas och jag till Uppsala för att köra en deltävling i Rasbo MK’s klubbserie.

De är betydligt mindre tävlingar än MKR men det kändes perfekt att köra som första tävling i den snabbare klassen J60.

Tävlingsupplägget är enkelt, en träning och två finaler, där poängen från finalerna avgör slutresultatet.

Då antalet anmälda var lågt i både J60 och Mini så samkördes dessa klasser.

Lucas hade grym fart redan på träningen.

I finalerna fick han vara Master bägge gångerna och hade inga problem att hålla resten av fältet bakom sig utan vann dessa med god marginal.

Så, vinst för Lucas i J60 🏆🏁.

Som sagt, inte något kraftfullt motstånd i racen att mäta sig med, men en väldigt rolig kväll tillsammans med trevligt folk.

Thor kunde knipa segern i klassen Micro också 👍.

MKR 4 Borlänge, VINST

I helgen körde vi den fjärde tävlingen i MKR-serien.

Det var Borlänge och Amsbergsbanan som var värd för denna. Microklassen skulle köra på söndagen och vi åkte i vanlig ordning upp dagen innan för att rigga depå, anmäla oss och besikta.

Det var 23st anmälda i klassen.

Väderprognosen lovade uppehåll under dagen med möjligen någon liten regnskur till finalen.

Jag och Lucas hade sett fram emot en regntävling för vi vet att han är duktig och snabb i regn och vi har ganska bra koll på regninställningarna för chassit. Dessutom så har motorkraften inte lika stor betydelse vid regnkörning.

Albin däremot åker på ett nytt chassi detta året och har inte hunnit att prova ut regninställningar i samma omfattning. Han har ju blivit ruskigt snabb i torrt dock.

När vi vaknade på söndagen så hade det regnat lite under natten men var upphåll för stunden. Banan var bara lätt fuktig vilket gjorde det svårt för oss att bestämma om vi skulle gå ut med slicks eller regndäck inför första träningspasset. Men ca en kvart innan utsläpp så började det duggregna så då var valet klart, regndäck!

Första träningen blev lite av ett kaos med kartar som snurrade och åkte av hela tiden. Lucas och Albin körde dock på snyggt utan att snurra, men eftersom det var gulflagg nästan hela racet och de hamnade i mycket trafik så blev det inga supertider. Lucas slutade 7:a och Albin 8:a i första träningen.

I träning nr2 så hade de värsta avåkarna hittat bättre inställningar så det blev färre incidenter och således färre gulflaggningar. Däremot hade det börjat regna lite kraftigare. Lucas slutade 1:a och Albin 8:a i andra träningen.

Sedan var det dags för tidskörning! Vi fick lottade startrutor på olika ställen mitt i fältet så vi bestämde oss för att släppa ut grabbarna efter att alla andra kört ut på banan och nästan kört ett varv. William Palm åkte också ut tillsammans med våra grabbar. Det visade sig vara ett bra val för Lucas, Albin och William kunde köra ganska ostört och fort under flera varv. Lucas och William bytte också plats flera gånger och turades om att dra gänget. Lucas slutade 1:a, William 2:a och Albin 3:a i tidskörningen 😁👍.

Lucas fick med den snabbaste tiden pole position och äran att vara Master i de kommande kvalheaten.

I första kvalheatet gjorde Lucas en liten tabbe in i halva racet vilket gjorde att han tappade sin ledning till William. När målflaggan gick hade han nästan lyckats ta tillbaka ledningen och gick nästan jämsides med William över mållinjen. William vann dock med endast 17 tusendelar före Lucas. Albin hade tappat en position och kom i mål som 4:a.

Det eviga regnandet tar hårt på krafterna och psyket, inte bara hos förarna utan även hos besökande småbröder 😂

I kvalheat 2 så hade Lucas verkligen hittat rytmen och han gjorde inga misstag. Han kunde defilera i mål som vinnare med hela 4,2 sekunder ner till William som 2:a. Albin kom in som 4:a återigen efter att ha kampat med andra under stora delar av racet. Han hade då både förlorat och återtagit platser på ett snyggt sätt.

Nu var det tyvärr dags för Robban att åka och jobba. Pernilla fick ta över som teamchef 😀.

I förfinalen så fick Lucas pole position igen. Han förvaltade den platsen undet hela racet och kom i mål som 1:a. Albin körde in som 4:a 👍.

Sen var det dags för final och sista racet för dagen!

Regnet som hade pendlat i intensitet under dagen hade nu tilltagit och det var rejält blött med stående vatten på banan.

Lucas från sin Masterposition kunde hålla sig kall under hela racet och vann med ganska rejäl marginal.

Albin som kämpade på längre bak i fältet fick kämpa desto hårdare för att behålla sin plats. Han körde så gott han kunde och gjorde inga misstag. Han hade dock inte motorkraften denna dag men slutade ändå på en välförtjänt 5:e plats.

Det är ju otroligt starkt av killarna att prestera en topp-5 plats i sådana här förhållanden mot andra väldigt rutinerade förare.

Efter finalen fick vi riva Lucas motor samt Robbans reservmotor som jag hade anmält för Lucas. Efter detta blev det Park ferme’ för bägge kartarna.

Allt var vid detta laget helt genomsurt av regn och depåmattorna låg och flöt i tälten. Vi var väldigt glada för kartskyddet vi hade fått i present av Robban och Albin. Det kom väl till pass i detta vädret.

Att vinna en MKR var ju såklart jättekul för Lucas. Vi hade det på känn att det kunde bli så om det var regnrace. Albin hade ju sedan tidigare en överlägsen seger i MKR 1, så han tog en 5:e plats med gott mod.

MKR 3 Skövde.

Denna gång drog vi iväg ner till Västergötland och Skövde. Vi åkte direkt efter skolorna slutade på fredags eftermiddagen. Det var varmt ca 30 grader och långt att åka. Albin och jag kom iväg först och var på plats ca 1630. Vi hade tur och hann med två pass träning på banan som vi annars bara kört på en gång tidigare. Den gången mådde inte Albin så bra och hoppade över träningarna och gick direkt in på tidskörningen, så några varv inför tävlingen var uppskattat. Efter två fina resultat i MKR 1 och 2 var det intressant att se några av de övriga deltagarnas föräldrar stå och klocka varvtider då vi tränade;) Sista passet var vi dessutom ensamma på banan.

Lucas pappa Andreas var även denna gång borta på jobb så han hade hjälp av biträdande stallchef Janne (farfar), de tog det lungt ner och kom lite senare så det blev ingen träning för dem.

På kvällen riggade vi iordning depån och grillade korv, trevligt var det.

Lördagens tävling skulle bli extra utfodrande då väderleksrapporten lovade nya värmerekord på över 30 grader, då är det jobbigt att gå omkring i svart raceoverall och full mundering hela dagen och köra sju krävande omgångar karting.

Redan på morgonen var det hett.

Träningarna gick bra och grabbarna var med i toppstriden.

Även denna gång delades förarna upp i två grupper på tidskörningen det var totalt 27 deltagare.

Albin och Lucas hamnade i olika grupper. Lucas satte näst snabbaste tid i sin grupp 43.712 och Albin näst bästa tid i sin grupp 43.210 bakom snabbe klubbkompisen William Palm 43.189, knappt mätbar skillnad…

Lucas tid räckte till 6:e bästa tot av de två grupperna. Mycket bra kvalat på en i stort sätt okänd bana av grabbarna.

I heat 1 kom de imål som Albin 4:a och Lucas 5:a med William som 1:a. Hemmaföraren Alx Fredsson som 2:a och snabba Thor Sundberg som 3:a.

I heat 2 så fick Lucas bränslelekage från bensintanken, det var anslutningen till bensinslangen på tanken som gängat upp sig så pass att det började läcka bränsle. I det varma vädret kände Lucas de flycktiga bensinångorna och visste inte riktigt var det läckte. Han beslutade sig då för att avbryta körningen och åkte in i depån och stängde av motorn. Säkerheten främst, bra Lucas. Felet var lätt åtgärdat men det blev en 25 plats i heatet och det skulle ju flytta ner Lucas långt bak i startgridden till förfinalen. Bara att bita ihop och kriga på. Albin kunde fullfölja heatet och kom in på en 4:e plats.

I förfinalen Fick Albin starta på 4.e plats och både minnet och dokumentationen sviker lite när det gäller Lucas startposition men jag tror dev var i 17 rutan han startade. efter att ha lagt ihop de två resultaten i heaten 5 och 25.

Dax för förfinal. Det blev ett stökigt race med många incidenter ett par rejäla krascher mycket gulflagg.

Det som var positivt att se var att Lucas lyckades undvika kollisionerna som var framför honom och klättrade snabbt upp i fältet. Efter en jättefin kämpar insatts kom han imål som 6:a!… Albin krigade på från sin 4:e position hade bra fart men inte riktigt tillräckligt för att ta sig om Thor och Axl som låg före. William drog ifrån i täten, ohotad. På varv 4 så försöker Thor köra om Alx, de krokar ihop och står plötsligt på tvären framför Albin som gör det ända rätta och vejar ut på gräset. Han lyckas ta sig ut på banan igen men blir då omkörd av de tre som kommer bakom Scott Lindblom, Charlie Lindmark och Alx Fredsson. Surt såklart men vi var tacksamma att han kunde fortsätta. Han låg nu 5:a och jagade på för att komma ikapp. ett par varv från mål är han ikapp Alx oc kommer om ganska fort, till framförvarande är avståndet för långt för att hinna ta igen och han får vara mycket nöjd med 4:e platsen efter avåkningen.

De startar alltså i finalen på plats 4:a för Albin och plats 6 för Lucas.

Finalen börjar med ett stökigt mastervarv med rödflaggning av starten. Då många bytt positioner, kört in i varandra och fått frambumpern intryckt ges tio minuter för att ställa allt tillrätta. Hela fältet står nu ute på banan under en gassande sol och en temperatur på 33 grader i skuggan, olidligt. Tillslut kommer de iväg och de våra får en bra start och håller sina positioner. Albin tar sig förbi Charlie ganska snart och sätter efter Scott som klarar sig ett par varv men blir snyggt omkörd i den snabba vänstern efter start och mål rakan. William är alltför långt framför och Albin tar sig i mål som 2:a. Lucas lyckas också plocka 2 placeringar efter en snygg körning och kommer då på en fin fin 4:e plats. Det hade vi inte vågat hoppas på efter heatet med bensin läckan.

Efter en galet varm dag får vi summera nya framgångar för teamet. Då vi plockat ihop alla saker och satt fart hemåt hade vi siktet inställt på rastplats Brändåsen för middag. Albin e fått välja mat och ville äta på MC Donalds. När vi klev in där var det så skitigt och äckligt att vi unisont bestämde oss för att gå över till världshuset istället, vi blev inte besvikna. Men föreståndaren på MC Donalds fick ett par ord att grunna på.

MKR 2, Enköping. Dubbelt AMR/Tecno på pallen!

Helgens tävling, deltävling nr2 i MKR, blev en succe för SMK Västerås Karting och AMR/Tecno Sweden när hela pallen intogs av Västeråsare 🙂
Albin satte dessutom dagens snabbaste varvtid följt av Lucas som näst snabbast!

 

Direkt när skolorna slutade på fredagen så styrde vi bussarna mot Enköping för att anmäla, besikta och rigga depå inför lördagens tävling.

Albin hade tränat på banan en dryg vecka innan och presterat väldigt bra tider medan Lucas inte fått till någon lyckad träning eftersom vi körde bromshaveri första träningspasset veckan innan och fick åka hem efter bara 6 körda varv.
Trots detta valde vi att strunta i fredagens träning eftersom vi inte ville stressa igång helgen.

Vädret var varmt och soligt så det blev en trevlig kväll tillsammans med några öl och andra kartingpappor, medan grabbarna cyklade på den närliggande crossbanan.

Vi hade dessutom lyxat till det lite genom att sätta dekaler på bussarna. Skönt, nu slipper man bli misstagen för någon suspekt individ i en vit skåpbil när man kör genom byn hemma 😉

 

Lördagen startade med två träningspass. Det var 30st startande i formel Micro så de blev indelade i två grupper.
Albin och Lucas lyckades sätta de bästa tiderna i sin grupp under bägge träningarna.

När det sedan var dags för tidskörning så höll grabbarna ställningen genom att prestera de två snabbaste tiderna i hela startfältet.
Detta gav således startruta 1 för Albin i de bägge kvalheaten med Lucas bredvid sig på startruta 2.

Till kvalheaten slog man ihop grupperna så nu startade alla 30 tillsammans.
Albin som hade varit snabbast under dagen fick vara Master..

Lucas tappade sin position i starten i bägge kvalheaten. Detta var lite väntat eftersom startposition 2 innebär ytterspår i första kurvan och då är det svårt att ta sig in i fältet när en sån rutinerad förare som William håller tätt bakom Albin.
Så resultatet efter kvalheaten och även startpositionen i förfinalen blev 1:a Albin, 2:a, William och 3:a Lucas.
Dessa tre var de snabbaste förarna under dagen och de skapade en lucka bakom sig i samtliga race men det var tajt racing inom denna snabba 3-grupp.

I förfinalen lyckades Lucas knipa 2:a platsen efter Albin direkt in i första böj efter start. Han hade ju nu fördelen av att ha innerspår efter att ha startat 3:a så nu var det William som drog det kortaste strået med ytterspår. Under varv 2 så lämnade Lucas öppet för omkörning i slutet av startrakan vilket gjorde att William nöp den platsen direkt. Lucas tappade en position ner till 3:e.
Jag blev frustrerad när jag såg Lucas spårval från läktarplats för vi hade pratat om hur viktigt det var att inte lämna några öppningar att bli omkörd. Det visade sig efter racet att han hade gjort det fullt medvetet då han hellre ville ha startruta 3 i finalen, vilket jag också insåg senare att det var mycket bättre. Bra tänkt och planerat av den lille racerföraren!
Albin blev omkörd av William även han när det var nåt enstaka varv kvar. Det hade under hela racet varit en fajt i toppen och de hade bytt placeringar flera gånger. Nu blev slutresultatet i förfinalen William som 1:a, Albin som 2:a och Lucas som 3:a.

I finalen var det tyvärr Albin som fick ytterspår från startruta 2.
Lucas stängde möjligheterna för honom att ta sig in bakom William i första böjen så han hamnade på en 3:e plats.
Albin var sedan uppe och fajtades med Lucas under hela finalracet och stundtals var de jämsides.
Han hade dock inte farten att ta sig förbi och de båda gjorde sitt bästa för att undvika att kollidera och riskera att köra av, trots tajt racing.
När målflaggan gick så blev William 1:a, Lucas 2:a och Albin 3:a…

Jättekul för oss i AMR/Tecno Sweden att få bägge förarna på pallen och jättekul att förarna från SMK Västerås kunde knipa samtliga pallplatser!!

MKR 1 Västerås. VINST!

Årets första MKR tävling gick detta är på teamets hemmabana Västerås, Hälla ring.

Vi bjöds på strålande fint väder. Upplägget denna tävlingen var inte helt optimalt. Andreas var inte tillgänglig pga av jobb. Och jag skulle bli tvungen att ge mig iväg till mitt jobb då förfinalen skulle starta. Arbetet inskränktar för mycket på fritiden, men tyvärr har man inte alltid ett val.

Vi hade tagit tagit behövliga åtgärder och Pernilla (Albins mamma och Janne Lucas Farfar) har under våren tagit ansvarig ledare licens. så de fick vara ansvariga för varsin racerförare denna tävling. Om det skulle behövas meckas i större utsträckning var ingen av dem jätte bekväma med den biten, så hjälpen som kom från Techno Sweden och Adam Skärgård i form av coachning och teknisk support under dagen var mycket uppskattad. Tack Adam!

Träningen på morgonen gick bra och tidskörningen ännu bättre. Pga de många deltagarna (32) delades tidskörningen upp 2 grupper. Albin satte näst snabbaste tid, bara 0.067 sekunder bakom klubbkompisen William Palm. Lucas satte tredje snabbaste tid bara 0.261 sekunder bakom Albin i Q2. IQ1 hade Max Bik trängt sig in på 3 snabbaste tid. Så Albin som 2:a och Lucas som 4:a i tidkörningen.

Förarna delades upp i tre grupper inför kvalheaten A, B och C där varje förare kör 2 heat. Albin som körde i grupp B kom på 1:a respektive 1:a plats. Lucas som körde i grupp A kom 2:a respektive 3:a

Dessa resultat låg till grund för startgridden i förfinalen.

Albin i Master position och Lucas 3:a. Nu var jag tvungen att avvika, inte kul alls.

I förfinalen lyckades Albin hålla sin första placering och Lucas körde om William, de två drog sedan iväg från övriga fältet och kunde defilera i mål som 1:a och 2:a.

Finalen blev nervörs, Albin drog ifrån men Lucas var hårt uppvaktad av William och Thor Sundberg. Lucas hade inte riktigt den farten i motorn som hade behövts i finalen. Efter heroiskt krigande fick han se sig besegrad av William och Thor och kom på en 4:en plats, vilket såklart var ett jättebra resultat. Lite snopet såklart att inte få stå på pallen. Albin höll ledningen ända till mål och stod som segrare i MKR 1. Galet kul för honom och teamet. Nu vet vi att vi kan vinna, vilken självförtroende höjare.

Pernilla och Janne var inte sena med att påpeka att det går minsann bra när inte Robert och Andreas är med….

Chicken Race, Rasbo

I helgen var vi i Uppsala för att köra Chicken Race med Raymonds minne.
Det var säsongens första tävling för oss.

Vi var på plats under fredagen för att träna, för att sedan komma tillbaka lördag em. och rigga depå inför söndagens tävling.
Det var en bra avrostningstävling och vi har fortfarande en del att förbättra med inställningar på nya grejer och nytt däcksfabrikat.

Tävlingen gick bra för grabbarna och den slutade med Lucas på en 4:e plats och Albin på en 7:e plats av 25 anmälda.

Nedan följer några bilder från tävlingen.
Tack till Gokart Pix för fina bilder…



Träningen är igång… 

Nu är vi äntligen igång med träningen inför tävlingsäsongen. 

Vintern höll i sig länge, men nu är banan torr och snöfri. 

Lucas har kört både micro och j60 och grejerna och körningen verkar fungera helt ok efter lite inledande tekniska problem. Han tycker det är roligare i den snabbare j60:n såklart, men vi försöker hålla liv i microklassen ett tag till. 

Albin tränade enbart micro idag med sprillans nytt chassi. Han satte dagens snabbaste tid i klassen så det verkar ju onekligen lovande! 

Klar med vintern! 

Vi hade hoppats att komma igång med träning och inställningar nu, men vintern och kylan håller sig envist kvar. 

Vi arbetar dock för fullt med att få grejerna i ordning och förhoppningsvis kan vi komma igång att köra om ett par veckor..