Höstrusket. Havarti också!

De senaste säsongerna har grabbarnas tävlande avslutats med en hemmatävling på Hällaring, Höstrusket. Så också i år.

Den 7:e oktober var det dags. Väderprognosen dagarna innan pekade på idogt regn och 5 grader varmt hela dagen. Därför hade jag ställt in Albins kart för regn då jag for iväg på jobb ett par dagar innan söndagens tävling. Andreas hade med hjälp av Perra Sahlberg ordnat plats åt våra tält under Lördagen. Perras son Felix skulle debutera i tävlingsammanhang och fick kampera med oss i våra tält. Riktigt kul att de också prövar på tävlandet i denna ädla sport.

Albin och Lucas hade varit med som funktionärer i sekretariatet under lördagens tävling, Andreas var frontfaring kontrollant. Jag hade jobbat till midnatt och kom på plats sent på lördag kväll då alla andra låg och sov.

Det var en mulen och kylslagen morgon. Banan var fuktig av nattfukten och kändes riktigt hal på morgonen. Denna tävling skulle både Albin och Lucas tävla i klassen J60, som de för övrigt tänker tävla i nästa säsong. Lucas hade prövat på J60 i Järfälla MKR 5 samt en klubbtävling i Rasbo med bra resultat. För Albin var det J60 debut.

 

J60 körs med motorer som till cylindervolymen är väsentligt mindre än de raket motorer vi kört hittills 60 resp 95 cc. Skillanden ligger i en annan förgasare och en mera varvvillig motor i J60 som gör att kartarna har lite mindre acceleration från låga farter men en högre toppfart. Alltså ännu viktigare med kurvtekniken.

Det var bara ett träningspass och körde vi på bättre begagnade slicks. Albins kart fick jag ställa om till torrinställningar lite snabbt på morgonen men lät drevningen vara som satt för regn då det ändå var halt och bara träning. Lucas åkte på normala torrinställningar och drevning. Det blev ordentligt halt tyckte alla men de körde bra och fick igång både utrustning och sig själva. Mot slutet av träningen tappar en annan förare bakändan på sin kart just framför Albin som turnar in i den andres kart med höger front. Det gick bra men jag vinkar in Albin för att få lite extra tid att kolla så att inga skador uppstått. Allt såg ok ut.

Nu var solen framme och det skulle bli en strålande fin dag. Innan tidskörningen gick Andreas och köpte ett nytt set LeCont slics, vi hade hunnit ordna det tidigare till Albin. I J60 kör man på LeCont däck kontra Vega däck i Klassen Micro som vi kört tidigare i år. LeCont har ett bättre grepp än Vega men en betydligt kortare livslängd och bästa greppet fås just efter ett par varv då de är helt nya. Därför är det viktigare med dessa däck att ha så nya och fräscha däck som möjligt till tidskörningen. Det är också då däcken märks och sedan inte får bytas under resten av tävlingen med undantaget vid en punktering, då man skall få tekniska chefens godkännande att byta just det däcket.

Jag drevade om för torrt och satte på de nya däcken vi tagit med till Albins kart.

När de åkte ut från gridden så spann Lucas runt i första böj och kanade baklänges av banan och blev stående i det blöta gräset och kom inte upp på banan för egen maskin, tidskörningen var över för honom. Det var inte alls likt Lucas. Även om det var halt så nog skulle han ha fixat första böjen, mycket underligt tyckte vi alla. Även om helt nya däck är hala innan de rubbats in och fått lite yta efter ett par varv.

Albin körde in  på en fin 7:e tid. Lucas fick ju såklart sista placering då han inte åkt ett endaste varv!

Sen var det tid för första heatet. Andreas hade ställt om Lucas kart för mer grepp bak och vi hoppades nu att det skulle funka bättre.

Det gjorde det inte. Lucas åkte av igen på första varvet, det släppte ordentligt bak igen….

Vi trodde först att han kanske förivrat sig lite för mycket då han skulle försöka ta så många placeringar som möjligt efter den misslyckade tidskörningen. Försökte förgäves hitta vad som kunde vara galet. Det såg ut som om bakdäcken inte kommit upp i temperatur och de var alldeles för blanka. Andreas försökte hitta ännu mera grepp i karten. Frustration!

I heat två gick det bättre men den riktiga farten ville inte infinna sig och det syntes att det var riktigt halt bak för Lucas. Han körde dock in som 9:a av de 13 som startade, starkt gjort. Albin jobbade på riktigt fint och körde om en kart. Låg sedan och åkte jämt bakom #116 Alice Lundberg som åkt J60 hela denna säsongen. Albin körde in som 6:a.

Vi började nu titta närnare på allt på Lucas kart inför förfinalen, hur skulle vi få till mera grepp!? Lucas förstod inte vad han gjorde för fel, inte Andreas heller. Vi tyckte att däcksytan på bakdäcken såg märklig ut, även profilen såg rundare ut än på tex Albins däck. Jag lyckades se på den svarta nästan osynliga däcksmärkningen att efter däckdimensionerna stod koden LH-03 bak och LH-05 fram. På Albins var det LH-05 både bak och fram. Andreas hade av handlaren fått bakdäck som egentligen var framdäck till storkartar…. Mycket lika men en hårdare gummiblandning och en något rundare profil vid anläggningsytan. Inte undra på att Lucas inte hade något grepp. En riktig curv ball!

Andreas sprang bort till däckshandlaren (som vi kan låta vara anonym denna gång, lätt att göra det misstaget en gång) 😉 och förklarade läget. Förtvivlad försökte handlaren förklara för tekniska chefen att det var han som gjort fel och gett Lucas fel däck, de måste få byta till riktiga däck…..Det fick de men till ett par begagnade träningsdäck. Vilket såklart är bättre än de härskna Havarti ostar Lucas försökt åka på tidigare.

 

Nu kändes det bättre både för Lucas och Andreas, skönt att hitta felet och veta att nu kommer det att fungera bättre.

I förfinalen fick Albin som kommit P6 i båda heaten starta 6:a och Lucas om jag inte missminner mig startade på 12:e plats.

Nu gick det bättre för Lucas som kör upp sig till en P9. Det syntes att han inte riktigt vågade lita på greppet bak, men det fanns där. Skönt.

Albin höll sin P6.

I finalen Startade de Albin 6:a och Lucas 9:a. De gjorde en fin final, Lucas var ganska snabbt uppe bakom Albin och de åkte jämnt. Sen fick Albin en lite mindre bra utgång ur hårnålen och Lucas var inte sen att utnyttja tillfället (det ska han ju inte vara) och gjorde en snygg och schysst omkörning. De fem framför kunde vi inte komma om denna gång. Resultatet blev P6 för Lucas och P7 för Albin. Men vi har visat att med rätt däck så är grabbarna väl med där  uppe och krigar. Ska bli kul att se dem utvecklas nästa år.

 

Sverigecupen/Mästarmötet Linköping, VINST

I helgen som var körde vi Sverigecupen/Mästarmötet i Linköping där toppförarna från Sveriges olika serier gjorde upp om vem som var snabbast i landet.

För team AMR/Tecno så var detta höjdpunkten på året och när röken lagt sig efter finalen så stod Lucas högst upp på pallen med teamkompisen Albin bredvid sig på silverplats 🏆🏁🍾.

AMR/Tecno således snabbast i Sverige i formel Micro 2018!

Fredag 28/9:

Vi hade tagit ledigt från skolan på fredagen innan tävlingen för att hinna träna på banan.

Vi startade hemifrån på morgonen och kom fram till Linköping vid lunchtid.

Vi riggade depå vid bussarna på samma ställe vi stod året tidigare vid MKR.

Linköping motorstadion är en väldigt fin anläggning och en av få kartingbanor vi varit på där camping sker på välskötta gräsytor omgivna av asfaltsvägar, så man slipper pressa fram kartvagnen över dåliga grusplaner.

Träningarna under fredagen gick bra och vi kände att grabbarna hade bra fart. Albin körde snabbaste tiden, 3 hundradelar snabbare än William Palm. Lucas tid var bara 2 hundradelar efter Williams, så det var väldigt tajt mellan MKR-förarna.

På kvällen åt vi en brakmiddag och hade trevligt i förtältet till Janne och Ingers husbil, eller ”trossvagnen” som vi kallar den 😁.

Lördag 29/9 Raceday:

När vi vaknade efter en kall natt var det frost i gräset och endast någon enstaka plusgrad ute.

Första träningen gick hyffsat och trots kall och fuktig bana så var det förvånande bra grepp. Lucas fick 4:e bästa tid och Albin 5:e bästa.

Träning nr 2 gick lite bättre då Albin fick 3:e bästa tid följt av Lucas på 4:e. Det var bara William, Albin, Lucas och Ludvig Fransson som lyckades komma ner på 54-sekunders varvtider.

Sen var det tidskörning…

Återigen var det bara SMK Västerås trion och Ludvig som kom ner på 54-sekunders tider. Lucas hade 3:e snabbaste följt av Albin på 4:e.

I kvalheat 1 så tog SMK:arna kommandot och knep de 3 första platserna i ordningen William, Lucas och Albin när målflaggan gick. Ludvig låg som fjärde i hasorna på Albin, sen var det en rejäl lucka ner till 5:e-platsen.

I kvalheat 2 så var det återigen SMK Västerås först över mållinjen med Lucas i spetsen följt av William och Albin. De tre var i en egen ledarklunga med en stor lucka ner till 4:an.

I förfinalen fick Lucas starta i pole position, William i ruta 2 och Albin i ruta 3.

I samma ordning kom de sedan över mållinjen efter 14 körda varv med riktigt nervpirrande racing (miss i arrangörens varvräkning för det skulle vara 12 varv). Ludvig låg som 4:a i hasorna på Albin och under det spännande racet hade placeringarna bytt plats flera gånger.

Målgången i förfinalen avgjorde startplats i finalen så återigen fick Lucas pole position.

Lucas körde klockrent och gjorde inga misstag under racet vilket gjorde att han behöll sin ledning under samtliga 14 varv.

Albin låg i inledningen 4:a med William och Ludvig framför sig. De sistnämnda kämpade hela tiden om andraplatsen och vid ett tillfälle såg Albin sin chans och knep dem bägge med en fenomenal omkörningsattack 😁💪.

Efter det kunde ingen av de bakomvarande hänga på Albin som åkte riktigt fort. Han var vid något tillfälle uppe nästan jämsides med Lucas i ledningen.

När målflaggan gick så visade grabbarna sin mästarklass genom att ta de första platserna! William kunde försvara sin 3:e plats över mållinjen med Ludvig bakom sig. Efter denna kvartett var det sedan en lucka på över 3 sekunder ner till 5:e-platsen.

Resultatet är ju fantastiskt kul för vårt team som kämpat hårt hela säsongen!

Nu är grabbarna snabbast i Sverige och de visar också att Tecno är ett vinnarfabrikat!

Vi vill skicka ett stort TACK till alla de fantastiska personer som hjälpt oss under säsongen.

Nu satsar vi vidare i klassen Junior 60 nästa år.

MKR 8 Final Uppsala, VINST

I helgen kördes MKR-finalen, den sista av 8 deltävlingar i serien.
Denna gången på Rörken Ring i Uppsala.
I klassen Micro var det 35st anmälda.

Vi åkte direkt när skolorna slutade för att hinna träna lite på fredagen.
Träningen gick bra. Vi hann med 3 pass och Albin hittade bra fart och åkte ett par tiondelar snabbare än Lucas varje pass.
Vädret var klart och hyffsat varmt men prognosen visade på att det kunde komma en regnskur på lördagsmorgonen.

På kvällen så fixade Inger och Janne god mat åt oss vid deras husbil.
Det kan ha inmundigats några öl också 😉

RACEDAY!

När vi vaknade på lördagen var det blött. Det regnade även stundtals under morgonen och de inledande träningarna.

Eftersom det var så många startande så delades klassen upp i två grupper.
Bägge grabbarna hamnade i grupp 2.
Träningarna gick jättebra för Albin som satte gruppens snabbaste tid i bägge träningarna.
Lucas körde  på regndäck som var i stort sett förbrukade, så han kämpade hårt för sina tider som blev 5:e snabbaste tid i första träningen och 3:e snabbaste i andra.

När det var dags för tidskörning så var det återigen två grupper. Dock så hade man kastat om gruppindelningarna så nu blev grabbarna placerade i första gruppen.
Banan var fuktig men upptorkande när vi ställde upp på gridden. Vis av erfarenhet från MKR 7 så valde vi att åka på regndäck eftersom det gick betydligt snabbare på blöt bana då.
Dessvärre hann banan torka upp nästan helt under de 10 minuterna vi stod och väntade innan utsläpp, så de som åkte på slicks hade helt plötsligt en fördel.

Lucas lyckades ändå få till en hyffsad tid med regndäck och kom in med 4:e snabbaste i gruppen.
Albin hade på tog för mycket grepp med bättre regndäck och trots att han gjorde sitt yttersta så blev inte tiden bättre än 12:e i gruppen.
När nästa grupp sedan skulle köra sitt tidskval så hade ju banan torkat och värmts upp så alla i den gruppen kunde åka fort på slicks.
Trist, men så kan det vara ibland…

Gänget delades upp i 3 grupper (A, B och C) inför kvalheaten. Det kördes sedan 3st kvalheat där varje förare fick åka två heat (grupp A+B, A+C, B+C).

Lucas fick starta i ruta 5 och Albin i ruta 13 i sitt första heat.
Lucas lyckades med en kanonstart tog sig upp på 3:e plats direkt efter första kurvan.
Han körde sedan grymt bra och kunde ta ledningen med ett par varv kvar och gick i mål som segrare.
Albin gjorde en rejäl uppkörning och efter en stabil uppvisning gick han i mål som 8:a.
Han satte också heatets snabbaste varvtid.

I kvalheat nr 2 startade Lucas i ruta 6 och Albin i ruta 14.
Lucas lyckades med en lika bra start och var trea efter första böjen. Han plockade sedan resten av fältet också och gick i mål som segrare.
Albin gjorde en favorit i repris och körde upp sig 5 placeringar till 9:a över mållinjen.

I förfinalen fick Lucas starta i pole position och vara Master.
Albin startade i ruta 12. Ingen höjdare för Albin som tvingas starta på yttern några led bak…
Lucas lyckades behålla ledningen största delen av förfinalen.
Han blev omkörd av Agnes Malmsten vid något tillfälle och även av Ludvig Fransson, men återtog ledningen relativt omgående genom smart körning.
Albin som hade siktet inställt framåt körde återigen upp sig hela 5 placeringar och kom i mål på plats 7.

 

Finaldags!
I finalen fick Lucas återigen vara Master i pole position.
Albin fick starta i ruta 7.

Eftersom det var final i MKR så fick vi marschera ut och ställa upp på start/mål-rakan inför start. Allt till tonerna av Ronny och Ragges ”köra fort som fan” vrålandes ur högtalarsystemet! 🙂

 

Mastervarvet gick bra och när starten gick så kom alla iväg bra!

Det blev en nervkittlande final med 2 grupper av kartar i täten som åkte fortare än övriga fältet.
Lucas tåg i ledningen under samtliga 12 varv men var ordentligt pressad av Ludvig och Scott bakom.


Albin låg i gruppen bakom och plockade placeringar.
När målflaggan föll så var Lucas först över mållinjen samtidigt som pyrotekniska eldar sköt upp längs målrakan.
Albin hade kämpat intensivt och gick i mål som 6:a endast 1,6 sekunder bakom Lucas.

Utomordentligt kört av dem bägge!

De tre första fick äran att köra ärevarv till publikens applåder och funktionärernas flaggviftande…

Grabbarna fick förutom pris för denna tävlingens resultat även en pris för slutresultatet i serien.
För Lucas del var det extra kul att få kliva upp på pallen 2 gånger under samma tävling 🙂

Grabbarna tog en 2:a och en 3:e plats i serieresultatet, med William Palm som vinnare!!
Det betyder att SMK Västerås tar alla pallplaceringar i formel Micro i 2018-års MKR-serie och av dessa har AMR/Tecno två av dem.

Vi är väldigt nöjda med denna säsongen och ser redan fram emot nästa säsong och klassbyte till Junior 60.

 

 

MKR 7 Södertälje. Det blir inte alltid som man tänkt sig.

Lördagen den 1a sep var det dax för MKR7 på Tuvängen, näst sista tävlingen i serien.

Vi kom dit vid fyra tiden på fredagseftermiddagen. Vädret var regnigt och riktigt hög luftfuktighet. Träningen var i full gång i ordentligt blöta förhållanden. Väderleksrapporterna var entydiga, uppehåll och uppklarnade under lördagen. Vi tyckte inte det var värt att skruva om alla torrinställningar från träningar i torrt på Tuvängen helgen innan, blöta ner all utrustning och riskera att köra sönder något i regnet. Vi koncentrerade oss på att försöka få plats till bussarna och depåtälten. Organisationen kring tilldelning av depå och campingplats lämnade mycket att önska då den var obefintlig och djungelns lag gällde. Vi ställde bussarna högst upp på platån och bar ner all utrustning. Detta uppskattades lite extra av Andreas som kom direkt från jobbet på böljan den blå, han såg ganska färdig ut. Det var lång kö till besiktningen så vi åt middag först.

Det slutade att regna senare på kvällen vid tiotiden. Grabbarna kom i säng i bra tid efter att ha farit runt med alla kartingkompisar ett tag. Vi blev sittandes en stund i goda vänners lag.

Lördagsmorgonen bjöd på uppehåll men stratusmolnen sniffade trätopparna och luftfuktigheten var säkert 85% eller så, ordentligt muggigt väder och helt vindstilla. Banan var fortfarande ordentligt fuktig med enstaka vattenpölar, detta skulle nog ta ett tag att torka upp men det var inte tillräckligt blött för regndäck.

Vi gick ut på slicks som de flesta andra på första träningen. Fyra fem stycken gick ut på regndäck och de hade 4-5 sek snabbare varvtider…men det skulle väl hinna bli torra spår till tidskörningen!? I slutet på andra träningen var det break even mellan regndäck och slicks varvtider och jag tror att de som kört på slicks hade en lite fördel då de fått hitta greppet i banan eftersom de kört med de däcken under hela morgonen.

Det var 32 anmälda i klass micro och banan är godkänd för 33 så alla träningar, heat och finaler gick med alla i en grupp. Men tidskörningen delades upp på två grupper. Både Albin och Lucas hamnade i grupp 2.   Snabbast var William Palm 47.582, Lucas 2a med 47.629 och Albin 4a med 48.034. De 6 första i grupp 2 hade snabbare tid än den snabbaste i grupp 1 Dante Johansson 48.499. På denna banan ska grupperna saxas då differensen är mer än 0.5 sek mellan de snabbaste tiderna, så skedde också. Lite snopet för oss då vi fick förare som var 1 sekund långsammare före oss på start gridden i heaten. Lucas startade 3a och Albin 7a. Heaten gick hyfsat bra. Albin tappade ett par placeringar i den första starten men tog sig upp till 6e placering i båda heaten och fick 5e plats till starten i förfinalen. Lucas kom 4a i båda heaten och fick  starta på 4e plats.

I förfinalen fick båda två bra starter och är med från början. Lucas skuggar William i toppen och kommer i mål som 2a, starkt och perfekt utgångsläge i finalen. Albin är också med och krigar om positionerna 4-6 länge med nr 1 Agnes Malmsten och nr 8 Scott Lindblom. I skarpa vänstern innan uppförsbacken får Scott för sig att försöka köra om Agnes på innern, men som så många gånger förr med för mycket fart och för lite plats. Scott står på tvären och bakom kommer Albin som inte har någonstans att ta vägen, kör in i sidan på Scott som får en knuff i rätt riktning och fortsätter uppför backen före både Agnes och Albin som blev helt stillastående. Tävlingsledaren hade denna dag EN observatör (borde vara betydligt fler) till sin hjälp och har tyvärr små möjligheter att fånga upp sådana här händelser. Albin får kriga vidare som 9a. Han lyckas senare göra en jättesnygg omkörning i högerpartiet efter uppförsbacken då han tar både Charlie Lindmark och Hilda lund i ett svep. Kommer i mål som 7a, arg var han också.

 

Till finalen kändes det ändå som att vi hade ett bra läge. Lucas stod ju jättebra där framme bredvid William. Albin som fjärde bil i innerspår (plats 7). Banan hade torkat upp och solen sken. Andreas beslutar sig för att sänka Lucas chassi bak, har åkt högt så här långt. Högt chassi kan funka bra då det är fuktigt och halt som på morgonen men nu borde ett lågt gå fortare, drevade om någon kugg också.

I starten förlorar både Lucas och Albin 2 placeringar anledningen är att Scott från plats 5 och Agnes från plats 6 gör en fantomstart Agnes tar sig in framför Albin och hänger på scott som tar en ordentlig innerkurva och kommer ut som 2a bakom William. William och Scott kan dra iväg då Agnes, Lucas, Max Bik, Dante Johansson och Thor Sundberg krigar om platrerna 3-7 där bakom. Lucas gillade inte ändringarna som gjordes på hans kart och kan inte pusha lika hårt som innan. Albin tar sig upp till 8e plats och är nu just bakom klungan. Då ca 3 varv återstår torpederar Dante Thor som får en ordentlig flygtur övriga väjer åt alla möjliga håll som finns tillgängliga. Albin som kommer sist får kanske bäst chans att välja och tar alla utom Agnes på innern, Agnes kom igenom som 3a då hon var före Thor. Albin ut som 4a och Lucas som 5a. Dante får svartflagg och Thor kan fullfölja och kommer i mål på 7e plats, oskadd som tur är. Albin och Lucas håller 4e resp 5e plats i mål. På sista varvet kör Scott om William och tar mållinjen först.

Placeringarna är ju egentligen riktigt bra. Men det var lite surt, speciell för Lucas som hade möjligheten till vinst i MKR serien vid en mera framskjuten placering. De har båda fått kämpa hårt denna gång och gjort det riktigt bra.

Nu laddar vi om till Seriefinalen MKR 2018 i Uppsala den 15 sep.

 

 

MKR 6 Katrineholm, VINST

Den sjätte i ordningen av MKR-tävlingar anordnades i Katrineholm i helgen.
Vi åkte dit på fredagen innan tävlingen för att hinna träna.
Vi hittade ganska omgående ett par bra platser för bussarna strax utanför det trånga depåområdet och vi valde att sätta upp depåtälten där också.

Vädret var klart och hyffsat varmt en bit in på eftermiddagen innan det började komma några stänk.
Lucas och Albin var snabba runt banan hela fredagen och de fick flera bra träningspass innan vi bestämde oss för att avsluta träningen och göra oss klara för anmälan och besiktning.

Lördag:

Det var 29 st anmälda i Micro så de blev indelade i två grupper till träningar och tidskörning.
Lucas hamnade i grupp 1 och Albin i grupp 2.

De två obligatoriska träningarna gick jättebra för bägge grabbarna.
Lucas och Albin satte båda de snabbaste tiderna i deras respektive grupper i bägge träningarna!

Tidskörning:
Lucas grupp startade tidskörningen först. Jag väntade med att släppa ut honom tills dess att största delen av fältet hade kommit en bra bit ut på banan.
Det var några snabba förare som samtliga passade på att vänta bakom Lucas för att de ville ha någon att jaga.
Resten av fältet bestod av långsammare förare och till vårt förtret hade man lyckats placera alla debutanter i just denna grupp så det blev inte många fria varv för Lucas att försöka sätta en bra varvtid på. Han lyckade dock få till en bra tid (snabbast i sin grupp) trots att han bara fick 2-3 fria varv.

Albins grupp innehöll fler snabba förare. Albin gick ut tillsammans med bl.a. William och Scott och de genomförde i stort sett hela passet i klunga där de jagade varandra.
Albin lyckades med att sätta gruppens näst bästa varvtid med William strax före sig.

När man sedan slog ihop tiderna från grupperna hade Albin 2:a bästa tid och Lucas 3:e bästa. William åkte fortast på tidskörningen.

Kvalheat:
Till kvalheaten så gjorde man om grupperna till tre grupper (A, B och C).
Detta innebar att det totalt kördes tre stycken kvalheat (A+B, B+C, A+C) där varje förare körde två heat.
Lucas fick starta i ruta 2 i bägge sina kvalheat. Han kom i mål som 3:a och 1:a i dessa.
Albin fick starta i ruta 2 i sitt första kvalheatet och ruta 1 i det andra. Han kom i mål som 2:a i bägge.

Förfinal:
I förfinalen startade Lucas i ruta 2, medans Albins fick starta i ruta 3.
Lucas lyckades behålla sin placering i mål. Albin låg länge framme i toppklungan men en liten miss i en kurva gjorde att han tappade fart och blev då omkörd direkt. Efter lite brottande med andra förare så kom han i mål på pos 7. I sin strävan att köra upp sig mot täten igen efter missen så satte han förfinalens snabbaste varv.

Albin var såklart besviken efter racet för han hade ju haft topp-placeringar hela dagen.
Missar kan ju hända alla och i toppen av ett sådant här startfält så räcker det med att tappa koncentrationen för ett ögonblick eller missa en bromspunkt så har man flera snabba förare bakom som nyper platsen direkt.

Final:
Lucas fick startruta 2 bredvid William i pole. Albin fick ruta 7 från sin placering i förfinalen.

När starten gick så kom Lucas in på pos 2 bakom William i första kurvan. Albin tappade ett par placeringar och låg 9-10:a i början av racet.
Lucas låg tätt bakom William och stressade under 10 av 12 finalvarv. Med en liten lucka bakom dessa låg Scott och jagade.
Albin körde strålande och plockade placeringar. Han var uppe som 5:a ett tag om jag minns rätt, men det var tajt mellan honom och två andra förare och stundtals blev det lite kontakt mellan dessa. Tyvärr skedde en sådan incident under de sista varven där Albin drog det kortaste strået och hamnade bakom de andra tillbaka ner på pos 7.

Lucas körde smart och stressade William så gott han kunde. På varv 11 satte han in sin attack och gick om William i sista kurvan innan start/målrakan. Han höll sedan ledningen nästan hela varvet innan William precis lyckades återta sin position på långa rakan. Lucas var dock uppmärksam på omkörningen och istället för att försöka stänga och riskera dålig fart genom avslutande kurvan så gick han ut långt i kurvan så han fick med sig fart. Denna extra fart gjorde att han kunde köra om William i utgången av sista kurvan och därför ta sig först över mållinjen!

Resultatet blev Lucas som 1:a och Albin som 7:a.

Nu laddar vi om och tar nya tag i Södertälje om ett par veckor.

MKR 5 J60, mekanikermiss

Efter en lördag som bjöd på blandat regn, sol, hopp och förtvivlan så var det dags för Lucas MKR-premiär i klassen Junior 60 på söndagen. Vi hade inga direkta ambitioner med söndagens tävling utan såg denna som ett test på hur vi skulle hänga med det tuffa startfältet med våra grejer och vår knappa erfarenhet av inställningar av kart och motor.

Jag ska erkänna att jag (och även Lucas) var helt slut efter lördagens tävling och efter att förberett det sista på karten till kl 23 på lördagskvällen så var det inga problem att somna.

På morgonen var det soligt och torr bana.

Vi kastade oss direkt ut på träning nr1 efter det obligatoriska förarmötet. Lucas hade väldigt bra fart redan under första träningen. Han kom in med 7:e snabbaste tid av 19 förare, endast 24 hundradelar efter snabbaste föraren.

Under träning nr2 så pressade Lucas ännu mer och lyckades sätta 5:e snabbaste tiden. Han körde alltså snabbare än flera toppförare som spenderat flera säsonger i denna klassen och även tävlar internationellt! Vi var jättenöjda med denna starten på dagen..

Sen var det dags för tidskörning. Vi ville inte kliva in och ta en position längst bak i fältet där de snabbaste förarna stod, utan valde att ta vår lottade startruta mitt i fältet.

Detta var en tabbe för Lucas hamnade i kraftig trafik under hela passet. Hur han än gjorde så kom han ifatt en långsammare förare och blev bromsad under varje varv. Det räckte inte till mer än 15:e bästa tid i tidskörningen, nästan 1 sekund långsammare än vad han kört under träningen innan.

Vi hade gemensamt bestämt innan tävlingen att han inte skulle blanda sig i hårda fighter eller göra alltför vågade omkörningar under den här premiären. Främst för att spara lite på grejerna till nästa säsong då vi satsar lite mer.

I kvalheaten plockade Lucas några placeringar i varje heat, men avhöll sig från att pressa sig förbi folk när det var riktigt tight. Detta gav honom startruta 10 i förfinalen.

För mig var det superkul att se att han var med i de snabbaste klungorna och verkligen utmanade etablerade förare. Det syntes inte alls att han var ny i klassen!

Förfinalen gick hyffsat. Lucas missade lite i starten men var absolut med i matchen och bytte placeringar under hela racet. Han kom i mål på position 13.

Nu kom regnet!

Vi skyndade till depån för att hinna byta till regndäck och regninställningar innan finalen. När det sedan var dags för final så var det upptorkande med torra spår på banan. Vi stod länge och funderade om vi skulle slänga på slicks, men alla andra valde till slut att ändå gå ut på regndäck.

I finalen gick starten bättre. Under de inledande varven var det tight racing med enstaka centimetrar mellan kartarna. Lucas plockade placeringar och låg i en stor grupp på position ca 8-10 när jag ser hans kedjeskydd lossna i en kurva och slungas ca 5m upp i luften, shit 😧!

Detta efter bara 3 varv körda i finalen…

Jag förstod direkt att det var jag som återigen missat att skruva fast det under stressen innan race. Jag vet dessutom när det skedde och precis som under lördagen hade jag blivit avbruten med frågor från andra mekaniker medan jag skruvade på Lucas kart. Det är alltid trevligt med diskussioner och frågor, men i mitt trötta tillstånd så tappar jag då min arbetsordning 😉.

Lucas förstod också då han fick teknisk flagg att det troligen var samma orsak som under lördagen.

Avbruten final gav honom sista platsen i tävlingen.

Det var ju trist och han var besviken (och jag kände mig jättedum) men han hämtade sig ganska snabbt för han hade ju vinsten från lördagen att glädja sig åt och han kände verkligen att han var en stark utmanare i nya klassen.

Lucas kommentar efter tävlingen var att detta verkligen kändes som racing. Det var tight och svårt som Lucas gillar och det går sjukt snabbt när barnen far fram i såna farter och sätter varvtider inte långt ifrån de stora seniorklasserna. Han sa att han hade en adrenalinrush under hela racen så det bådar gott inför fortsättningen 😁.

Om bara mekanikern kan sluta göra bort sig så blir det nog bra detta!

MKR 5 Järfälla, VINST

I helgen körde vi den 5:e deltävlingen i MKR-serien. Denna gången var det Järfälla MK som anordnade tävlingen.
För Lucas del så innebar helgen också MKR-premiär i Junior 60 på söndagen, men först skulle han och Albin köra formel Micro på lördagen.

Robban jobbade på fredagen så vi tog med oss Albin till banan för att träna dagen innan tävling. Eftersom Lucas skulle tävla i två klasser under helgen och vår buss var fullastad så fick vi inte med oss Albins kart. Han hade däremot fått träna på banan dagen innan.
Robban anslöt sedan vid 17-tiden när han slutat jobbet.
Under fredagens träning var det soligt och varmt vilket innebar mycket grepp på banan.

Det var mycket folk på området redan under fredagen och vi bestämde oss för att sätta upp depåtälten vid bussarna istället för i det trånga depåområdet.

LÖRDAG, Formel Micro:

När vi vaknade var det soligt och ganska varmt. Lite utspridda mörka moln började dock visa sig på himlen. Väderprognosen hade pendlat mellan torrt och regn flera dagar så vi bävade för att det skulle bli en sån tävlingsdag där man får byta däck och inställningar hela tiden.

Vi hade anmält och besiktat kvällen innan, så vi kunde i lugn och ro gå på förarmöte och hämta ut transpondrar innan första träningen.
Det var 26st förare anmälda i klassen.

Träning 1:
Under första träningen på morgonen så var banan torr.
Albin öppnade starkt genom att sätta en kanontid, näst bäst i hela fältet. Lucas fick också till en skaplig varvtid och kom in med 7:e bästa tid.
Som vanligt så lägger vi inte så stor vikt vid tider under de första träningspassen då det ofta blir mycket trafik med långsammare förare utspridda som det inte är värt att trycka sig förbi och riskera kollisioner.

Träning 2:
När det var dags för andra träningen så började det regna precis innan utsläpp.
Det kom ganska plötsligt och i stora mängder så grabbarna avbröt träningen under första varven.
Helt rätt tyckte vi då det inte ger något att köra slicks på regn samt inte är värt risken att köra sönder något under ett träningspass.

Tidskörning:
Banan var blöt men regnet hade avtagit. Vi hade bytt till regndäck och regninställningar på ganska kort tid och hoppades nu att det inte skulle torka upp så snabbt så att regndäcken skulle förstöras under passet.
Vi fick lottade startrutor där Albin fick plats nr3 och Lucas fick 23.
Albin ställde upp på sin ruta eftersom han hamnade så långt fram och då får bra möjligheter till fria varv.
För Lucas del så valde jag att hålla kvar honom till sist och släppa ut honom efter att resten av fältet åkt iväg.
Några fler snabba förare, bl.a. William och Thor åkte också ut sist.

Albin lyckades inte att hålla tätpositionen under det inledande varvet när hela fältet gick ut ungefär samtidigt och då blev det väldigt svårt att sätta någon bra varvtid. Han hade mycket trafik runt sig under hela passet, så det blev inte riktigt som vi hade hoppats för hans del.
Han kämpade på med både halt underlag och trafik och vid målgång så hade han 22:a snabbaste tid i fältet.
Albin var besviken efter kvalet. För oss var det lite förvånande för Albin brukar vara säkerheten själv i halt underlag och åka väldigt bra tider i tidskvalen. Robban fick kolla igenom karten och göra lite inställningar inför kommande heat.
Det var en förare framför Albin som fick en bestraffning så han hoppade upp en startruta till plats 21 i de kommande kvalheaten, men det skulle ju ändå bli ett tufft race för honom att kunna avancera från en position så pass långt bak i fältet.

Lucas kom ut i en bättre position och hade bara William att jaga ikapp som närmsta framförvarande kart.
Efter 2-3 varv så var Lucas ikapp William och döm om min förvåning när jag ser Lucas sträcka upp armen och köra in i depån efter bara 4 varv!
Kör man in i depån under tidskval, heat eller finaler så har man avbrutit och får inte fortsätta.
Jag förstod ingenting och sprang direkt till depån och frågade varför han hade åkt in. Jag fick då veta att han hade fått tekniskt flagg och var tvungen att avbryta tidskvalet. Det var kedjeskyddet som hade lossnat någonstans ute på banan och jag insåg direkt att det var mitt fel som glömt skruva fast det i stressen då vi ändrade till regninställningar.
Jag hörde speakern fortsätta ropa Lucas namn i högtalarna under resten av tidskvalet. Jag förstod inte förrän senare att han hade lyckats sätta en kanontid redan på sitt andra varv. En varvtid som ingen sedan lyckades nå upp till och Lucas vann tidskörningen med bara 4 varv körda :).

Kvalheat 1:
Lucas fick pole position tack vare sin tid i tidskörningen och fick således vara Master i starten.
Albin fick det betydligt tuffare från sin startruta 21 långt bak i fältet.

Banan var fortfarande blöt men regnet hade upphört. Wet Race gällde fortfarande.

Lucas tog sig iväg bra i starten och höll ledningen under de inledande varven. Men när det var något varv kvar av det korta heatet (pga Wet Race med reducerat antal varv) så blev han omkörd av William. Han tog sig i mål som tvåa bara 26 hundradelar bakom William.

Albin körde grymt bra och lyckades avancera flera placeringar under racet. Han kom i mål på position 14 och plockade alltså 7 placeringar på bara 6 varv :).

Kvalheat 2:
Samma startpositioner som i kvalheat 1…
Banan hade nu torkat upp och vi hade bytt däck och skruvat om kartarna till torrinställningar.
Dock så gällde fortfarande Wet Race med reducerat antal varv.

Lucas lyckades behålla ledningen under nästan hela racet, men sedan gör han en liten miss i utgången av en kurva och direkt så passar William och Thor, som hela tiden jagat Lucas, på att trycka sig förbi. Han tappar ner till 3:e och lyckas inte jaga ikapp på varvet som var kvar och de tre i täten passerar mållinjen nästan samtidigt med en stor lucka bak till nästa förare.

Albin gjorde återigen ett bra kval där han körde upp sig från ruta 21 till position 17 över mållinjen. På sista varvet körde han varvets snabbaste tid av hela fältet dessutom.

Förfinal:

Vi kom till startgriden med slicks och torrinställningar. Men regnet hängde i luften och därför hade vi tagit med oss regndäck och lite verktyg fram till start för att snabbt kunna byta och göra de nödvändigaste inställningarna om regnet skulle komma.
Mycket riktigt, när det var ett par minuter kvar till start så började det dugga. Starten sköts upp och vi fick 5 minuter att byta däck och göra inställningar. Denna korta tid innebar att om man inte redan förberett och tagit med sig regngrejer så skulle man inte hinna hämta dem från depån.
Vi bytte däck och gjorde de nödvändigaste regninställningarna medan vi var uppställda i startrutorna. Större ändringar som att ändra höjd på bakaxeln, ändra däckstryck eller byta drev hanns såklart inte med så det fick bli en kompromiss.

När det sedan var dags för start så hade samtliga startande lyckats med bedriften att få på regndäck.

Albin fick starta i ruta 16 efter att resultaten från kvalheaten räknats samman.
Lucas fick starta i ruta 2 bredvid William som hade pole.

När starten gick så lyckades Lucas behålla sin andraplats ut ur första böjen och låg nu tätt bakom William och stressade.
Albin fick också till en bra start och plockade några placeringar i de första kurvorna.

Lucas körde grymt stabilt och han och William drog ifrån resten av fältet med Thor på tredjeplatsen en bra bit bakom.
Det tog inte mer än 2 varv så lyckades Lucas köra om William på innern efter start/målrakan.
Efter det var det inget snack! Lucas drog ifrån resten av fältet för varje varv. Han åkte minst en halv sekund snabbare varvtider än övriga fältet och vann förfinalen tämligen ohotad. Bakom honom låg William ensam en bra bit bakom och efter honom var det en lucka ner till Thor som trea.

@jesperanderssonphotography, facebook

Albin körde riktigt proffsigt och dessvärre så missade jag många detaljer när jag med hjärtat i halsgropen stod och hoppades att inte Lucas skulle köra av eller göra nån tabbe 😉
Jag såg därför inte så mycket hur det gick för Albin i racet men jag kunde höra speakern flera gånger skrika ut ”ALBIN GUSTAFSSON” som han brukar göra när någon förare avancerar eller tar sig upp genom fältet på ett snyggt sätt, så jag förstod att det skulle bli en bra placering :).
Albin kom i mål som 9:a efter att ha startat på plats 16, så det var verkligen bra gjort och nu känner man igen Albin igen i regn.

Final:
Så var det dags för final! Vädret hade återigen skiftat och banan torkat upp. Vi hade bytt tillbaka till torrinställningar strax innan finalen men det var oroväckande mörka moln på himlen. Ingen vågade chansa på att sätta på regndäck för det skulle vara förödande om banan förblev torr under hela racet. Men alla stod med kartarna på vagnarna och regndäcken beredda ända fram till sekunder innan start.

Lucas startade i pole position och Albin i ruta 9.

Starten gick och Lucas kom först ut ur inledande kurvan. Han hade William och Thor hårt pressande tätt bakom.
Albin kom också ut bra ur första kurvan och plockade nån placering.
Det var tät racing de inledande 3-4 varven med korta avstånd mellan kartarna. Lucas, William och Thor hade dragit ifrån resten av gruppen lite, men det var absolut inte avgjort inom den gruppen hur det skulle sluta.
Albin låg i en klunga med Dante, Scott, Charlie, Oscar och Wilhelm och under några varv var Albin uppe som 4-5:a.

Sen kom regnet!!!
Det kom ganska mycket ganska fort och greppet på banan försvann helt och hållet! Samtliga förare åkte på slicks och farten sänktes i hela fältet. Jag är imponerad av att inte fler än några enstaka förare snurrade av i den situationen utan de flesta körde snyggt och stabilt trots obefintligt grepp.
Detta var Lucas möjlighet att dra ifrån de två bakom honom. För varje varv så ökade han avståndet och Thor tappade också mot William så helt plötsligt såg det ut som i förfinalen där det var tre kartar med stor lucka emellan sig i täten, sen kom det olika grupper av kartar längre bak i fältet. Albin låg i den främsta gruppen med kartar och bytte placeringar i stort sett varje varv.
Som förälder, mekaniker och ansvarig förare var det nervkittlande att se grabbarna komma ut ur sista kurvan på fullt driftinguppställ varje varv!!

@jesperanderssonphotography, facebook

Lucas gick i mål som segrare tämligen ohotad igen efter att ha haft ledningen under hela finalen!
Albin tappade någon placering under det avslutande varvet och kom i mål med en toppenfin 6:e plats. Detta efter att ha startat i ruta 21 tidigare under dagen och krigat sig upp.

Pga vinsten så fick vi efter vägningen riva vår motor för inspektion av bl.a. cylindern.
Detta gick bra men det dök upp ett annat problem för oss! Tekniska avdelningen hade missat att scanna våra torrdäck tidigare under dagen och nu fanns inte dessa med i registret 🙁
Detta innebar att Lucas riskerade att bli diskvalificerad med otillåtna däck trots att vi inte gjort något fel utan det var tävlingsarrangörerna som gjort fel!!
Ytterst dåligt hanterat av Tävlingsledningen och när resultatlistan kom upp på anslagstavlan så stod Lucas som diskad längst ner på pappret.

Jag blev fullständigt tokig på arrangörerna. Vi hade inte gjort nåt fel eller försökt fuska alls utan vi hade kämpat hela dagen både jag som mekaniker och Lucas som förare. Dessutom hade vi kört en regnfinal med slicks så det fanns liksom ingen tävlingsfördel för oss med denna bestraffningen. Jag gav mig inte i denna frågan utan sprang runt hos ansvariga och tekniker för att få lämna in en protest.
Flera andra förare och föräldrar reagerade också starkt på funktionärernas beslut och det var flera andra föräldrar som påpekade felaktigheten i bestraffningen för arrangörerna. Det känns skönt med ett sådant stöd från medtävlande i såna situationer. Lucas var den rättmätiga vinnaren enligt alla vi stötte på och det var inga tveksamheter.

Efter en nervös halvtimme så hade Tävlingsledningen överlagt och valde att stryka bestraffningen då de insåg att felet låg hos dem.
Jag behövde inte lämna in någon officiell protest och slapp därmed betala en avgift på 500kr.
Skönt att de tog sitt förnuft till fånga, men sånt här ska inte få förekomma.

Lättad över beslutet så kunde jag efter avslutad tid i parc fermé plocka ihop motordelarna i en låda och köra bort grejerna till depån.

Lucas tog sin andra raka seger i MKR och Albin gjorde en jätteinsats där han slutade 6:a efter att ha startat dagen som 22:a på tidskvalet 🙂
Albin satte dessutom snabbaste varvtiden i finalen några hundradelar före Lucas på näst bästa tid!
Duktiga killar 🙂

Tävling KS 2 Rasbo, VINST

Igår åkte Lucas och jag till Uppsala för att köra en deltävling i Rasbo MK’s klubbserie.

De är betydligt mindre tävlingar än MKR men det kändes perfekt att köra som första tävling i den snabbare klassen J60.

Tävlingsupplägget är enkelt, en träning och två finaler, där poängen från finalerna avgör slutresultatet.

Då antalet anmälda var lågt i både J60 och Mini så samkördes dessa klasser.

Lucas hade grym fart redan på träningen.

I finalerna fick han vara Master bägge gångerna och hade inga problem att hålla resten av fältet bakom sig utan vann dessa med god marginal.

Så, vinst för Lucas i J60 🏆🏁.

Som sagt, inte något kraftfullt motstånd i racen att mäta sig med, men en väldigt rolig kväll tillsammans med trevligt folk.

Thor kunde knipa segern i klassen Micro också 👍.

MKR 4 Borlänge, VINST

I helgen körde vi den fjärde tävlingen i MKR-serien.

Det var Borlänge och Amsbergsbanan som var värd för denna. Microklassen skulle köra på söndagen och vi åkte i vanlig ordning upp dagen innan för att rigga depå, anmäla oss och besikta.

Det var 23st anmälda i klassen.

Väderprognosen lovade uppehåll under dagen med möjligen någon liten regnskur till finalen.

Jag och Lucas hade sett fram emot en regntävling för vi vet att han är duktig och snabb i regn och vi har ganska bra koll på regninställningarna för chassit. Dessutom så har motorkraften inte lika stor betydelse vid regnkörning.

Albin däremot åker på ett nytt chassi detta året och har inte hunnit att prova ut regninställningar i samma omfattning. Han har ju blivit ruskigt snabb i torrt dock.

När vi vaknade på söndagen så hade det regnat lite under natten men var upphåll för stunden. Banan var bara lätt fuktig vilket gjorde det svårt för oss att bestämma om vi skulle gå ut med slicks eller regndäck inför första träningspasset. Men ca en kvart innan utsläpp så började det duggregna så då var valet klart, regndäck!

Första träningen blev lite av ett kaos med kartar som snurrade och åkte av hela tiden. Lucas och Albin körde dock på snyggt utan att snurra, men eftersom det var gulflagg nästan hela racet och de hamnade i mycket trafik så blev det inga supertider. Lucas slutade 7:a och Albin 8:a i första träningen.

I träning nr2 så hade de värsta avåkarna hittat bättre inställningar så det blev färre incidenter och således färre gulflaggningar. Däremot hade det börjat regna lite kraftigare. Lucas slutade 1:a och Albin 8:a i andra träningen.

Sedan var det dags för tidskörning! Vi fick lottade startrutor på olika ställen mitt i fältet så vi bestämde oss för att släppa ut grabbarna efter att alla andra kört ut på banan och nästan kört ett varv. William Palm åkte också ut tillsammans med våra grabbar. Det visade sig vara ett bra val för Lucas, Albin och William kunde köra ganska ostört och fort under flera varv. Lucas och William bytte också plats flera gånger och turades om att dra gänget. Lucas slutade 1:a, William 2:a och Albin 3:a i tidskörningen 😁👍.

Lucas fick med den snabbaste tiden pole position och äran att vara Master i de kommande kvalheaten.

I första kvalheatet gjorde Lucas en liten tabbe in i halva racet vilket gjorde att han tappade sin ledning till William. När målflaggan gick hade han nästan lyckats ta tillbaka ledningen och gick nästan jämsides med William över mållinjen. William vann dock med endast 17 tusendelar före Lucas. Albin hade tappat en position och kom i mål som 4:a.

Det eviga regnandet tar hårt på krafterna och psyket, inte bara hos förarna utan även hos besökande småbröder 😂

I kvalheat 2 så hade Lucas verkligen hittat rytmen och han gjorde inga misstag. Han kunde defilera i mål som vinnare med hela 4,2 sekunder ner till William som 2:a. Albin kom in som 4:a återigen efter att ha kampat med andra under stora delar av racet. Han hade då både förlorat och återtagit platser på ett snyggt sätt.

Nu var det tyvärr dags för Robban att åka och jobba. Pernilla fick ta över som teamchef 😀.

I förfinalen så fick Lucas pole position igen. Han förvaltade den platsen undet hela racet och kom i mål som 1:a. Albin körde in som 4:a 👍.

Sen var det dags för final och sista racet för dagen!

Regnet som hade pendlat i intensitet under dagen hade nu tilltagit och det var rejält blött med stående vatten på banan.

Lucas från sin Masterposition kunde hålla sig kall under hela racet och vann med ganska rejäl marginal.

Albin som kämpade på längre bak i fältet fick kämpa desto hårdare för att behålla sin plats. Han körde så gott han kunde och gjorde inga misstag. Han hade dock inte motorkraften denna dag men slutade ändå på en välförtjänt 5:e plats.

Det är ju otroligt starkt av killarna att prestera en topp-5 plats i sådana här förhållanden mot andra väldigt rutinerade förare.

Efter finalen fick vi riva Lucas motor samt Robbans reservmotor som jag hade anmält för Lucas. Efter detta blev det Park ferme’ för bägge kartarna.

Allt var vid detta laget helt genomsurt av regn och depåmattorna låg och flöt i tälten. Vi var väldigt glada för kartskyddet vi hade fått i present av Robban och Albin. Det kom väl till pass i detta vädret.

Att vinna en MKR var ju såklart jättekul för Lucas. Vi hade det på känn att det kunde bli så om det var regnrace. Albin hade ju sedan tidigare en överlägsen seger i MKR 1, så han tog en 5:e plats med gott mod.

MKR 3 Skövde.

Denna gång drog vi iväg ner till Västergötland och Skövde. Vi åkte direkt efter skolorna slutade på fredags eftermiddagen. Det var varmt ca 30 grader och långt att åka. Albin och jag kom iväg först och var på plats ca 1630. Vi hade tur och hann med två pass träning på banan som vi annars bara kört på en gång tidigare. Den gången mådde inte Albin så bra och hoppade över träningarna och gick direkt in på tidskörningen, så några varv inför tävlingen var uppskattat. Efter två fina resultat i MKR 1 och 2 var det intressant att se några av de övriga deltagarnas föräldrar stå och klocka varvtider då vi tränade;) Sista passet var vi dessutom ensamma på banan.

Lucas pappa Andreas var även denna gång borta på jobb så han hade hjälp av biträdande stallchef Janne (farfar), de tog det lungt ner och kom lite senare så det blev ingen träning för dem.

På kvällen riggade vi iordning depån och grillade korv, trevligt var det.

Lördagens tävling skulle bli extra utfodrande då väderleksrapporten lovade nya värmerekord på över 30 grader, då är det jobbigt att gå omkring i svart raceoverall och full mundering hela dagen och köra sju krävande omgångar karting.

Redan på morgonen var det hett.

Träningarna gick bra och grabbarna var med i toppstriden.

Även denna gång delades förarna upp i två grupper på tidskörningen det var totalt 27 deltagare.

Albin och Lucas hamnade i olika grupper. Lucas satte näst snabbaste tid i sin grupp 43.712 och Albin näst bästa tid i sin grupp 43.210 bakom snabbe klubbkompisen William Palm 43.189, knappt mätbar skillnad…

Lucas tid räckte till 6:e bästa tot av de två grupperna. Mycket bra kvalat på en i stort sätt okänd bana av grabbarna.

I heat 1 kom de imål som Albin 4:a och Lucas 5:a med William som 1:a. Hemmaföraren Alx Fredsson som 2:a och snabba Thor Sundberg som 3:a.

I heat 2 så fick Lucas bränslelekage från bensintanken, det var anslutningen till bensinslangen på tanken som gängat upp sig så pass att det började läcka bränsle. I det varma vädret kände Lucas de flycktiga bensinångorna och visste inte riktigt var det läckte. Han beslutade sig då för att avbryta körningen och åkte in i depån och stängde av motorn. Säkerheten främst, bra Lucas. Felet var lätt åtgärdat men det blev en 25 plats i heatet och det skulle ju flytta ner Lucas långt bak i startgridden till förfinalen. Bara att bita ihop och kriga på. Albin kunde fullfölja heatet och kom in på en 4:e plats.

I förfinalen Fick Albin starta på 4.e plats och både minnet och dokumentationen sviker lite när det gäller Lucas startposition men jag tror dev var i 17 rutan han startade. efter att ha lagt ihop de två resultaten i heaten 5 och 25.

Dax för förfinal. Det blev ett stökigt race med många incidenter ett par rejäla krascher mycket gulflagg.

Det som var positivt att se var att Lucas lyckades undvika kollisionerna som var framför honom och klättrade snabbt upp i fältet. Efter en jättefin kämpar insatts kom han imål som 6:a!… Albin krigade på från sin 4:e position hade bra fart men inte riktigt tillräckligt för att ta sig om Thor och Axl som låg före. William drog ifrån i täten, ohotad. På varv 4 så försöker Thor köra om Alx, de krokar ihop och står plötsligt på tvären framför Albin som gör det ända rätta och vejar ut på gräset. Han lyckas ta sig ut på banan igen men blir då omkörd av de tre som kommer bakom Scott Lindblom, Charlie Lindmark och Alx Fredsson. Surt såklart men vi var tacksamma att han kunde fortsätta. Han låg nu 5:a och jagade på för att komma ikapp. ett par varv från mål är han ikapp Alx oc kommer om ganska fort, till framförvarande är avståndet för långt för att hinna ta igen och han får vara mycket nöjd med 4:e platsen efter avåkningen.

De startar alltså i finalen på plats 4:a för Albin och plats 6 för Lucas.

Finalen börjar med ett stökigt mastervarv med rödflaggning av starten. Då många bytt positioner, kört in i varandra och fått frambumpern intryckt ges tio minuter för att ställa allt tillrätta. Hela fältet står nu ute på banan under en gassande sol och en temperatur på 33 grader i skuggan, olidligt. Tillslut kommer de iväg och de våra får en bra start och håller sina positioner. Albin tar sig förbi Charlie ganska snart och sätter efter Scott som klarar sig ett par varv men blir snyggt omkörd i den snabba vänstern efter start och mål rakan. William är alltför långt framför och Albin tar sig i mål som 2:a. Lucas lyckas också plocka 2 placeringar efter en snygg körning och kommer då på en fin fin 4:e plats. Det hade vi inte vågat hoppas på efter heatet med bensin läckan.

Efter en galet varm dag får vi summera nya framgångar för teamet. Då vi plockat ihop alla saker och satt fart hemåt hade vi siktet inställt på rastplats Brändåsen för middag. Albin e fått välja mat och ville äta på MC Donalds. När vi klev in där var det så skitigt och äckligt att vi unisont bestämde oss för att gå över till världshuset istället, vi blev inte besvikna. Men föreståndaren på MC Donalds fick ett par ord att grunna på.