Tävling KS2 Rasbo, Vinst!

Igår körde vi andra deltävlingen i Uppsalas klubbserie.
Vi missade första deltävlingen som gick 16/5 då vi var slutkörda efter RMC i Västerås.
Lucas och Albin vill gärna köra denna serien eftersom de då får motta slutpris på Rasbo’s årliga prisfest i december, så vi siktar på att köra 3 av 4 deltävlingar. Tävlingsformen är ganska enkel med en träning och 2 heat som räknas som finaler och man får poäng efter placering.
Startordningen är lottad och starten sker med mastervarv som i MKR.

Jag, Lucas och Rasmus tog bussen och mötte upp Robban och Albin i Uppsala där vi stannade för att handla med oss lite mat till banan.
Det hade kommit några regnstänk på vägen till Uppsala, men prognosen visade på uppehåll fram till kvällen åtminstone.

När vi hade ätit, anmält och besiktat så startade tävlingen med en inledande träning. Banan var torr men väldigt hal då ett tjockt lager damm och fint grus hade blåst in från den närliggande crossbanan.
Bägge killarna anmärkte på att det var halt när de kom in efter träningen.
Lucas hade redan under träning visat att han kunde åka fort då han körde om några stycken och sedan utökade avståndet.
Albin såg stabil ut och höll samma fart som resten av fältet.

Jag blev förvånad över Lucas och den bestämdhet och fart han visade redan under träningen. Det känns som att något hände med honom i Skövde för det var där han började åka riktigt fort och satsa fullt. Det kanske är någon mognad i körningen han har uppnått, för det känns som det klickat åt det positiva hållet.

När det sedan var dags för heat 1 så fick Lucas startruta 3 och Albin ruta 5.
Robban hade ökat lite däckstryck och minskat spårvidden bak på Albins kart för att hitta mera grepp.
Jag smalnade av lite bak på Lucas kart också.

Precis innan fältet släpptes ut på banan så hade jag ett litet taktiksnack med Lucas angående starten eftersom jag vet att det var hans stora dilemma i Skövde där han alltid tappade placeringar. Ojämna startnummer innebär innerspår i första kurvan i Uppsala så vi skapade oss en plan för hur han skulle kunna avancera i starten, eller åtminstone inte förlora placeringar.
Motståndet var inte stort till antal, men förutom teamkompisen Albin som åker fort så var alla de andra hemmaförare och flera av dem är väldigt snabba på denna banan som de lagt kanske tusen varv på..

När starten gick så växte hornen ut på Lucas direkt. Han var med direkt när startlamporna släcktes och tog sig upp i ledningen efter första kurvan genom att göra precis som vi hade snackat om innan racet.
Albin plockade också en placering efter något varv och tog sig då upp till en 4:e plats. Tyvärr hade de tre framför honom med Lucas i spetsen dragit ifrån så pass mycket att det inte gick att jaga ifatt på de 3-4 varven som var kvar av heatet.
Lucas hade lite press bakom sig under delar av racet från Thor och Sebastian som stundtals var uppe och utmanade honom, men han körde utan att göra misstag och när målflaggan gick hade han lämnat en liten lucka till dem bakom.

I pausen som blev mellan heaten så började himlen se riktigt mörk ut och när det var ca 15 minuter till start så kom regnet.
Vi satte full fart med att byta till regndäck och göra de regninställningar på kartarna som var mest nödvändiga samtidigt som vi försökte få förarna att snabbt sätta på sig regnoveraller.
Vi hade inte brytt oss om att sätta upp några depåtält, så vi fick vackert stå och skruva i ösregnet och samtidigt försöka hålla vissa saker torra i verkstadsutrymmet i bussarna.


Som tur är så har vi fått ganska bra rutin och känsla för hur vi ska ställa in grejerna för regnkörning, även om mera tester och utprovning när det är blött skulle behövas.
Albins regndäck var dessutom nya och bara ruggade lite lätt på torrt. Regndäcken fungerar oftast som bäst när de har fått köras några pass då de kan vara väldigt hala när de är nya.


I heat 2 så fick Lucas återigen startplats 3 lottad och Albin fick då masterplats, nr 1.
Lucas gjorde en favorit i repris i starten trots att Albin som låg före honom hade hört om hans ”hemliga” plan 😉
Jag vet inte om Albin medvetet släppte förbi Lucas eller om han valde spår efter känsla så att han skulle klara kurvan under dessa svåra förhållanden.
Efter första böjen hade Lucas tagit ledningen följt av Sebastian och därefter Albin.
Så såg det ut ett par varv in i racet men tyvärr så snurrade Albin och tappade en placering. Sebastian som i inledningen hade legat och nosat på Lucas hade nu tappat eftersom Lucas körde väldigt fort trots regnet. Sebastian snurrade även han lite senare under racet, men Albin hade tappat för mycket för att hinna förbi honom. Thor var ute ur matchen då han snurrat ett flertal gånger och halkat nästan ett varv efter de andra.
Lucas fortsatte att pressa på och hade nu utökat sin ledning med ett kvarts varv när det var ett varv kvar. Jag försökte hänga ut över staketet och vifta åt honom att inte pressa så hårt och ta onödiga risker när jag såg honom komma på kontrollerad bredsladd genom böjarna. Men det gick bra och Lucas vann sista heatet ganska överlägset utan att snurra eller vara av banan vid något tillfälle.

Ställningen blev som sådan att Lucas vann bägge heaten (finalerna) och tog således en 1: plats. Resten av gänget hamnade på samma poäng allihopa och blev egentligen delad 2:a 😉
Då bästa placering räknas vid lika poäng så tillföll 2:a och 3:e plats Teresia och Thor.


Albin var lite besviken efter racet, men det gick ganska snart över för han hade nog haft rätt roligt under tävlingen ändå. Grabbarna har ju bra kompisar och har kul även mellan racen på en sån här tävling.
Lucas var jätteglad och man såg att han var stolt över att ha vunnit ärligt med bra körning. Han var snabbast under dagen och ingen kunde riktigt nå honom 🙂



Nu blir det en liten paus i tävlandet under Juli. Det ger oss lite tid att kolla igenom utrustningen, påbörja Robbans bussbygge och träna lite på hemmabanan (som vi bara besökt 2-3 ggr i år) innan MKR-karusellen drar igång igen i augusti.

Tävling MKR 4 Skövde

Denna helgen har vi varit i Skövde och kört MKR 4.
Hela familjen Hillström med hund åkte ner på fredag morgon så att vi skulle hinna med att träna litegrann på fredag eftermiddag inför lördagens tävling.
Albin var i Danmark på semester och åkte till Skövde sent på fredag kväll direkt efter att ha landat på Arlanda. Vi hade tagit hans kart med oss så att vi kunde förbereda med anmälan och besiktning.

Väderprognosen hade hela veckan visat på regn under fredagen vilket gjorde att jag förberedde Lucas kart med regninställningar redan på torsdagen. Visserligen kom det några stänk under resan ner, men när vi kom fram så var det torrt och varmt i luften så jag fick direkt sätta igång och skruva tillbaka till torrinställningar.

Skövdes bana är kurvig, ojämn och går i vänstervarv. Det är en rolig men väldigt krävande bana så man måste vara på helspänn hela tiden vilket gör att förarna blir totalt slut efter ett 10-minuterspass i den värmen som var.

Lucas hittade rytmen redan efter ett par varv och på första träningspasset var han nere på låga 43-sekunderstider. Dagens bästa låg då på ca 42,5 sekunder. Det vi märkte var att det var otroligt bra grepp på banan så mellan de kommande träningspassen så fick vi jobba med inställningar och däckstryck för att få bort grepp ur bilen. Det nöp fast rejält i böjarna och studsade kraftigt då karten var precis på gränsen till att gå upp på 2 hjul. Vi fick till det hyffsat under dagen men det blev påfrestande för Lucas att köra då han studsade upp och ner i stolen och kastades kraftigt in i sidan av stolen.

Trots att banan var krävande och utmanande så tyckte Lucas om den. Den verkade passa hans körstil och han presterade tider som bara var några få tiondelar från de snabbaste.

Resten av familjen var med och tittade och hjälpte till med riggande av depå. Jag blev otroligt imponerad av Hubbe som normalt är en ganska energisk jakthund och inte på något sätt socialtränad. Han var lugn som en filbunke hela dagen och fann sig i allt. Barnen och förbipasserande vuxna stannade och klappade på honom när han låg och kopplade av utanför depåtältet. Det var väldigt skönt då man normalt har väldigt mycket att förbereda inför en tävling och nu kunde han vara med oss hela tiden och vi märkte knappt av honom 🙂

När träningen var över så fixade vi anmälan och besiktning av kartarna inför lördagen. Det var inga konstigheter förutom att klubben bara tog swish-betalning och flertalet av de tävlande hade väldigt bristfällig mottagning på telefonerna. Alla sprang omkring som yra höns och försökte hitta hotspots för att betala 😉

Lucas hade kört slut på all soppa under träningarna så vi bestämde oss för att åka in till Skövde för att tanka och köpa med oss pizza som vi sedan avnjöt på campingen vid bussen.

 

Efter maten så försvann Lucas iväg med några andra förare för att spela fotboll. Vi kunde se dem från bussen medans vi satt utanför och avnjöt några glas vin och spelade kort med Rasmus. Det var ett rejält gäng på ca 30 ungar som hade roligt på planen.
Efter detta så såg vi bara Lucas kortare stunder då han kom för att dricka vatten och när klockan var 23:15 så fick jag gå och tjata hem honom när han och ett gäng andra hade cykeltävling på banan.

Jenny och Rasmus hade gått och lagt sig vid 23 och sov som stockar i överbädden.
Lucas somnade strax före midnatt och jag stannade uppe för att vänta in Robban och Albin som dök upp vid 00:30.
Vi kastade in Albin bredvid Lucas i våran buss och han somnade ganska omgående.
Robban gick och la sig i sin buss och jag kröp upp bredvid Jenny och Rasmus.

På morgonen så riggade Robban upp sitt depåtält och vi andra käkade lite frukost i bussen.
Albin började helt plötsligt må jättedåligt och blev tvungen att kräkas. Han hade ju varit på äventyr i Danmark hela veckan och sedan flugit och åkt bil många timmar för att direkt kastas in i en tävling. Pressen och omställningen blev nog lite för mycket för stackarn som istället för att komma ut på banan för ett par träningspass fick stå över dessa och gå och vila. Han var lite ledsen för han hade sett fram emot att köra denna tävlingen.
Så krävande som denna banan är så gjorde han helt rätt i att avstå körningen på morgonen även om det normalt sett är väldigt ofördelaktigt att komma in på tidskörning utan att ha lagt ett enda varv på banan.

Lucas körde dock 2 träningspass på morgonen innan det var dags för tidskörning. Jag hade tagit med mig en uppsättning helt nya däck som jag hade planerat att han skulle få åka på under tidskvalet, men vi valde att åka vidare på gamla träningsdäck resten av tävlingen för det var ändå så bra grepp på banan.

Lucas satte snabbaste tiden i sin grupp på träning nr 1 och näst snabbast i träning nr 2. Det var hela tiden en väldigt jämn kamp mellan honom och Herman Holmström (som senare vann hela tävlingen) där de bytte platser och bästa tid hela tiden. I träning nr 2 så hade Lucas och Herman exakt samma snabbaste tid på näst sista varvet. Speakern som hela tiden ropade ut vem som låg i ledningen visste inte hur han skulle agera när de hade kommit in på samma tid, men under sista varvet så lyckades Herman knipa en tid som var några tusendelar bättre än Lucas. Det var väldigt spännande att titta på träningarna då Lucas och Herman hade lämnat de andra långt bakom sig och hade ett riktigt tajt och bra race med snygga omkörningar.

När det var dags för tidskörning så hade Albin piggnat till så pass att han ville göra ett försök.
Det var lottad startordning och för stackars Albin så gick ju hela tidskörningen åt att lära sig banan vilket gjorde att han inte kunde prestera några topptider. Han gjorde ändå en stark insats och lämnade flera stycken bakom sig när han körde snabbare för varje varv.

Albin fick efter avslutat tidskval och vägning veta att han var lite för lätt. Lägsta vikt för kart och förare är 105 kg i klass Micro, men vågen visade 104,8 kg. Han hade nog förlorat några hekto på morgonen efter att ha mått dåligt och inte kunnat äta normalt. Det blev en nervös väntan innan omvägningen som då visade 105,0 kg och Albin var godkänd..
Det gäller att ligga på marginalerna 😉

Lucas körde väldigt snabbt i tidskvalet och kom i mål med näst bästa tid (strax efter Herman) i sin grupp vilket gav honom startplats 8 i kvalheaten då man istället startade hela fältet och slutade köra grupper.

I de följande två kvalheaten kom Lucas in som 9:a i bägge. Albin kom in på plats 23 resp. plats 19.

I förfinalen så var det ett tajt race i toppen! Det var en snabbare grupp om ca 9 ekipage som hade dragit ifrån resten av fältet och kämpade om placeringar. Lucas kom i mål som 7:a efter att ha jagat och kämpat kanonbra. Albin blev stundtals lite hindrad av andra framför och kämpade fortfarande med att hitta spåren och komma in i flytet ordentligt. Han kom i mål på plats 20, men mådde iallafall betydligt bättre nu och hade tidigare fått i sig lite mat och energi.

När det sedan var dags för final så startade Lucas som 7:a och Albin som 20:e.
Något som Lucas behöver jobba på är starter. Under hela tävlingsdagen har Lucas förlorat placeringar i starten. Han har sedan kört så pass bra så han har kunnat återta vissa placeringar, men han är alldeles för snäll och släpper av när det börjar bli trångt. Speciellt in i första böjen efter start då han istället för att stå på sig och vara tuff, släpper in folk framför sig för att undvika kollisioner när det blir trångt. Det är en jättebra egenskap, men för att vinna race så behöver han hålla sin plats så han slipper spendera resten av racet på att köra upp sig i fältet. Han har verkligen farten och tekniken för att hänga med i toppklungan.
Så i finalen halkade Lucas ner från plats 7 till plats 13 direkt efter start. Han körde sedan otroligt fokuserat och fint och när målflaggan gick så hade han kämpat sig upp som 10:a vilket blev hans slutresultat.

Albin jobbade på i bakre delen av fältet och tog sig förbi några stycken med ren och proffsig körning. Han slutade på plats 17.

 

 

Detta var en väldigt rolig och bra arrangerad tävling och den första vi har kört i år utan större kollisioner eller incidenter.
Lite olyckligt dock för Albins del som inte fick tillfälle att träna och således inte fick samma förutsättningar som alla andra.

När barnen blev för sockerstinna mellan racen så var det praktiskt att ha hundburen på plats i bussen 😉

Efter prisutdelningen på packade vi in oss i bussarna och styrde kosan hemåt med ett litet pitstop för mat på vägen…

MKR 3 Rättvik

Så här fint var vädret när vi kom till rättvik på fredagen. Med vi menar jag Robert, Pernilla, Albin och Lucas. Andreas var upptagen med arbete så vi lånade Hillströms motorhome och tog med oss Lucas till rättvik. Tack för lånet av både buss och son.

Ingen av oss hade tidigare besökt denna underbara kartbana som är en av norra europas längsta(1255m) och mest kuperade.

Lördagsmorgonen bjöd på två gånger nio minuter träning vilket inte är mycket tid att lära sig en ny bana på. Under första passet började det dessutom regna och Albin tyckte det blev för halt och avbröt passet efter ca 5 min medan Lucas kämpade på passet ut. Till pass två blev det således regndäck och båda grabbarna tyckte att det var mycket bättre och flytet började infinna sig. Till tidskörningen såg det ut att torka upp och det byttes till slicks igen. Detta väder skulle bli signifikant för dagen, skurar och en bana som just börjat torka upp innan nästa skur kom. När alla står uppställda på start gridden så börjar det regna igen och sedan släpps fältet ut på tidskörning. Vid tidskörning gäller det att sätta ett så snabbt varv som möjligt. Det snabbaste varvet för varje förare ligger till grund för startpositionen i kvalheaten. Regnet tar i och det blir ordentligt blött. Jag blir lite oväntat, faktiskt imponerad av hela startfältet som alla åker mycket behärskat under dessa hala och svåra förhållanden. Visst snurrar några och någon åker av men det hela avlöper riktigt bra. Lucas får 9:e bästa tid och Albin14:e.

                            

Till kvalheat 1 är det fortfarande vått och regndäck. I kvalheaten är det till skillnad från tidskörning position över mållinjen efter i detta fallet 5 varv som räknas. Lucas kommer in på 10:e plats och Albin på 15:e. I heat 2 snurrar Albin av och halkar ner till 20:e plats, Lucas fixar 9:e.

                       

I förfinalen blev det regndäck grabbarna är båda av banan vid varsitt tillfälle men lyckas ta tillbaka och hålla sina positioner 9:a och 15:e

.                  

Till finalen är det riktigt svårt att bestämma om de ska köra på regndäck eller slicks. Det har nästan hunnit torka upp, det finns ett smalt torrt spår på banan men regnet hänger i luften och några enstaka droppar kommer ner från en jämngrå stratus täckt himmel. De erfarna står med karten på vagnen utan monterade hjul, de ligger bredvid! Mekanikern står med mutterdragaren i handen och väntar in i det sista. Utan Andreas på plats (Pernilla gjorde ett jätte bra jobb med att rulla kartar, torka hjälmvisir och serva oss) har jag totalt åtta hjul att montera så detta är inget jag har tid att göra. Vi har gemensamt ca 10 minuter tidigare tagit beslutet att åka på regndäck, det känns säkrast men jag minskar däcks trycket litegrann för att försöka hålla ner däcks temperaturen. Så nu står vi och hoppas på regn! Flertalet väljer att åka på regndäck, några byter till slicks. En är så pass sen att byta så det visar sig efteråt att de bara fått dit två av tre av bultarna på ett av bakhjulen ordentligt och hjulet sitter och vobblar i en bult på slutet. Starten går, Lucas förlorar några placeringar och får sedan ett ganska lugnt och stabilt lopp som han slutar på en mycket fin 12:e placering. Albin krigar på från sin 15:e plats. När han ligger på 14:e så snurrar killen framför honom (en av det som valt att köra på slicks). Albin lyckas väja på utsidan i ingången till en av backarna. Ut i gräset, front bumpern slår i gräset och trycks in. Detta kallas front faring och ger normalt 10 sekunders tilläg, (indikerar att man kört in i någon för hårt bakifrån) hoppas bara någon av funktionärerna såg detta. Han lyckas ta sig ut på banan via en escape rutt men förlorar allt momentum  i uppförsbacken och halkar ner till 22:a plats. Det är 4 varv kvar och nu har nog hornen växt för han kör om en efter en av de som smet förbi och lyckas hålla sig på banan. Lucas slutar på 12:e plats och Albin på 16:e efter en mycket nervkittlande final. Och ja jag tror vi valde rätt däck, de blev inte överhettade och segraren Alice Lundberg åkte också på regndäck.

En av funktionärerna hade lyckligtvis sett Albins undanmanöver så tidstillägget ströks.

Rättvik var en mycket trevlig kart erfarenhet. Vädret satte oss på prov men vi hade alla en mycket rolig och givande helg. Jag och Andreas måste nog ta med våra kartar hit och köra några varv.

MKR 2 Enköping

Lördag den 20:e maj var det dax för den andra deltävlingen i MKR serien, denna gång i Enköping.

Albin hade aldrig kört på Enköpings kartingbana och Lucas endast en gång för länge sedan. Vi åkte därför dit på fredags eftermiddagen för att hinna med att träna. Det bjöds på riktigt varmt och fint väder, träningen gick bra och grabbarna hittade spåret runt banan ganska så fort.

Kvällen blev mycket lyckad och trevlig. Vi grillade hamburgare på campingen och grabbarna cyklade och lekte med sina kompisar.

Lördagen bjöd på lite svalare väder vilket var skönt. Träning, tidskörning och heaten gick bra för både grabbarna. I förfinalen gick det riktigt bra och de körde in på 7:e (Lucas) och 8:e (Albin) och fick således dessa placeringar på startgridden till finalen.

MKR tävlingarna i år har präglats av ett stort startfält 30+ kartar och av dessa en hel del oerfarna debutanter. I dagens final kom 30 st till start och det skulle visa sig svårt att få iväg hela gruppen. I första starten snurrade 3-4 kartar i andra kurvan och tyvärr kom Lucas in bakom dessa utan möjlighet till att väja och fastnade i en annan kart. Finalen röd flaggades och det gavs 10 min till att iordningställa kartarna. En av de inblandade hade fått ont i ryggen och ambulanspersonalen blev upptagna med detta (som tur var gick det bra för föraren). Detta kom till tävlingsledningens kännedom just som de släppt iväg startfältet på ett nytt mastervarv. Mastervarvet rödflaggades igen och vi fick vänta en god stund innan ambulanspersonalen blev avlöst av en ny ambulans och man kunde starta finalen igen.

Nu kom hela gruppen iväg och racet var igång. Både Albin och Lucas tappade någon placering under de första varven. På varv 5 var det en ordentlig olycka och det blev återigen rödflagg. Nu beslutades det att microfinalen skulle avbrytas och KZ finalen köras emellan. När microfinalen väl återtogs så blev det rullande start på ett led i de positioner de hade när man flaggade av samt att man drog av fyra varv som de hade avklarat. Lucas ut som 8:a och Albin som 10:a, nu vart vi två timmar försenade och råken började nog tryta hos de flesta.

Lucas körde stabilt och lyckades behålla sin 8:e plats till mållinjen. Albin låg 11 när en kart just framför honom snurrade i en av de sista kurvorna på sista varvet. Han lyckades bromsa och passera på utsidan utan att fastna i den snurrade karten men de som kom bakom lyckades knipa om han på insidan och han slutade på 13:e plats vilket var jättebra i denna kaos final.

Grabbarna var mycket nöjda Lucas fick en stor pokal för att ha kommit topp 10, grattis. Albins 13:e plats var has bästa MKR placering och det på en bana han inte sett förut, grattis.

Som vanligt har grabbarna kört snyggt och schysst hela helgen och de är verkligen något vi alla inblandade på ett eller annat sätt kan vara mycket stolta över.

Grattis också till klubbkompisarna William Palm 4:a och Oscar Lindell 16:e plats.

MKR 3 går den 3:e juni i Rättvik, vi ses där. Eller så kan ni som vanligt följa tävlingarna live på Amigoo.se

Tävling RMC1/Raket cup, Västerås

Hemmatävling 🙂

Vi gör ett inhopp i första deltävlingen i denna serien just för att det är på hemmabanan.
Förhoppningarna från min sida var ganska höga för jag vet att Lucas och Albin är snabba på Hälla Ring och de känner till den väl.
Vädret såg också ut att bli kanonfint enligt prognosen dagarna innan.
Det var fri träning hela fredagen innan tävlingen på lördag, men vi skippade den träningen och koncentrerade oss på att sätta upp depå och ordna med camping så vi skulle kunna ha det mysigt och sova gott i bussarna. Vi gick även till Pizza Hut och åt gott under fredagskvällen.

Mina förhoppningar till en pallplacering fick se sig grusade redan under fredagskvällen då tiderna från dagens träning presenterades. Alla som tränat i formel Micro åkte jättesnabbt och efter att ha studerat namnen på de deltagande och kollat gamla resultatlistor insåg jag att många utav dem tillhörde de snabbaste förarna i Mellansverige!
De presterade tider som var bättre än grabbarnas personliga rekord på banan (och det är inga dåliga rekord som spöar de flesta under normala träningsdagar) trots att effekten i motorerna är sänkt till detta år…
Vi insåg direkt att detta skulle bli en tuff utmaning.

Eftersom denna tävling inte betyder något egentligen så valde vi dessutom att åka på gamla däck vilket ger lite sämre tider bara det…

Under inledningen av racedagen så blev det som förväntat. Grabbarna körde bra men hängde inte riktigt med de snabbare förarna.
Albin var ledsen och tyckte dessutom att karten saknade den vanliga farten och känslan i böjarna och vi kunde se att den understyrde och han fick jobba rejält med att hitta grepp fram.
Det visade sig när vi mätte upp framvagnen med lasern att den stod snett och hjulen pekade galet. Detta var troligen också sviter efter kraschen i Linköping. Robban hade ju jobbat med ramen och bakvagnen och inte tänkt på att det skulle ha hänt nåt fram.

Efter att vi justerat in framvagnen så började farten komma och under förfinalen så kapade Lucas nästan en halv sekund på sitt personbästa och Albin var uppe och nosade på sitt rekord (bara en knapp tiondel ifrån).

De körde in sig på 7:e och 9:e bästa tid och med tanke på de resurser vi har jämfört med många andra så var vi jättenöjda.

I finalen lyckades Lucas hålla sig på position 7 hela racet. Albin hade kört upp sig till position 8 bakom Lucas men blev hårt uppvaktad av Oscar Lindell de sista 4-5 varven. I sista kurvan på näst sista varvet fick Oscar till ett läge och lyckades knipa den där 8:an och skickade ner Albin som slutade på en 9:e plats.

Jättebra kämpat av killarna mot riktigt tufft motstånd och det är roligt att se att de hänger med bra i körteknik, även om vi saknar lite motoreffekt mot de snabbaste teamen som har mer resurser och fler motorer.
En rolig och fint anordnad tävling, men trist av arrangörerna att bara ge de 5 första pris…

Tävling MKR1 Linköping

Idag körde vi MKR1 i Linköping.
Ingen av grabbarna har tidigare kört på denna banan och tyvärr gavs det inte tillfälle att träna på den innan tävlingen heller på grund av asfalteringsarbete.

Placeringsmässigt blev nog detta vår sämsta tävling hittills och med facit i hand så skulle nog åtminstone Lucas fått hoppa över denna tävling då han legat i hög feber och trolig influensa hela veckan innan, så han var rejält matt och orkeslös under tävlingsdagen.

Startfältet i formel Micro var så stort med 34 startande att de blev uppdelade i två grupper under träning, tidskörning och kvalheat.
Lucas och Albin presterade bra under de inledande träningarna och körde in sig på en 8:e plats i sina respektive grupper.
Även tidskörningen gick hyffsat där Albin lyckades få till 5:e snabbaste tid i sin grupp och Lucas en 9:e i sin grupp.

Under kvalheaten delades fältet upp i tre grupper där man samkörde två grupper samtidigt under kvalen.  Albin körde jättebra och var ett tag uppe och hade position 7 men blev hindrad av en långsam debutant under sista varvet och tappade två placeringar till 9:e.
Lucas snurrade ur sig ur första kvalheatet och kom in som 19 då han försökte knipa en 6:e plats. I nästa heat så kom han in som 9:a.

Hela racedagen överlag blev stundtals kaotisk då det var ett gäng debutanter med som var betydligt långsammare och yvigare i sin körning än de mer erfarna och snabbare förarna. Detta orsakade flertalet kollisioner och värst var det i finalen där det blev en jättekrock i första kurvan efter start. Om denna orsakades av en oerfaren debutant vet jag inte, men det blev flera farliga incidenter då ett gäng snabba förare kom ifatt en långsam debutant (som tycktes stå still i jämförelse) och som i sin tur blev stressad och fick panik framför de som skulle köra om.

I finalen startade Albin som kört bättre och bättre under dagen på en 14:e plats.
Lucas fick starta på en 24:e plats efter sin avåkning i det ena kvalheatet.
När starten gick i finalen blev det en jättekollision i första kurvan med många kartar inblandade. Heatet rödflaggades och när massan skingrats så stod såklart Albin, Lucas och några till kvar på banan med trasiga kartar.
Lucas kart var ändå körbar för han hade startat så långt bak i fältet att han hunnit få ner farten och kunnat slingra sig förbi några blockerande kartar. Albins kart var det tyvärr värre ställt med 🙁
Vi fick 10 minuter att fixa till den för start, men efter att ha sprungit till tälten och hämtat verktyg hade Robban bestämt att Albin var tvungen att bryta racet, då han upptäckte att Albin hade blivit påkörd så hårt bak i sidan att bakaxeln flyttat sig i sidled och vridit lagerhållarna och ramen helt sned. Efteråt upptäcktes att ramen även hade spruckit och en fälg var oval.

Såklart jättetråkigt för Albin som kört bättre och bättre hela dagen och som blir tvungen att kasta in handduken fast han inte var med och orsakade kraschen. Han var väldigt ledsen efter beskedet och med all rätt, men så är det i racing ibland.

Lucas körde bra i finalen men med startplats 24 bakom ett gäng yviga debutanter så blev han ju hindrad och blockerad under största delen av racet. Han körde om ett gäng och kom in på 20:e plats och med tanke på hans brist på ork och nedsatta reaktionsförmåga så är jag glad att han inte tog större risker för att ta sig upp genom fältet. Det var alldeles för många incidenter under dagen ändå.

Så slutsatsen är att det blev trist för grabbarna resultatmässigt där Lucas kom in på en 20:e plats och Albin på en 30:e plats efter att inte ha kört finalen. Men det var lärorikt och väldigt trevligt att besöka en sån fin anläggning. Både campingområdet och banan var kalasfin med stora ytor och ny fin asfalt.
Grabbarna hämtade sig rätt fort i humöret efter prisutdelningen och Albin knep ju iallafall sista pokalplatsen 😉

Vi tyckte det var så trevligt vid campingen så vi satte upp våra depåtält vid bussen och husbilen istället eftersom det ändå inte var så långt att gå till banan.

 

Under kvällen innan tävlingen hade grabbarna det mysigt i Jannes husbil med chips och Talang på tv.

De vuxna mekanikerna såg mest ut som ett gäng bloggande fjortisar, fullkittade i Tecno-mundering 😉

Nu kör vi ett inhopp i RMC1 (Rotax Max Challange / Raket cup) i Västerås nästa helg.

Tack Janne för hjälpen och trevligt sällskap då Hillströms inte var helt krya och pigga under helgen 🙂

Tävling Chicken Race, Uppsala

I helgen körde vi vår första tävling för året.
Det blev en väldigt händelserik helg med mycket racing, mekande och väder som varierade mellan solsken, storm, snö och hagel.

Lördag 22/4:

Under lördagen så for vi mot Uppsala för att rigga depå, anmäla oss, besikta kartarna och om tid fanns även hinna träna lite.
Vi åkte i samlad trupp, jag och grabbarna i min buss, Robban i sin bil och Janne och Inger i deras husbil.

När vi kom till Rörken Ring så blåste det full storm vilket gjorde att det blev en utmaning att få upp depåtält samt att få dem att stå kvar.
Vi riggade upp tälten och säkrade dem med vattenfyllda dunkar men vi valde att inte montera tältsidorna utan detta gjorde vi sent på kvällen när vinden mojnat något.

När vi besiktat kartarna så började vi noja oss för de nya reglerna och framförallt då squishmåttet (avstånd mellan kolvtopp och topp) som inte får understiga 1,8mm. Vi hade ju redan tidigare renoverat och justerat in motorerna på hemmaplan så att de fungerade väldigt bra. Nu blev vi oroliga att vi kanske låg farligt nära det minsta godkända måttet så vi bestämde oss för att riva motorerna och öka squishmåttet (sänka kompressionen) istället för att träna.
Att börja riva och ändra en perfekt fungerande motor är normalt inget jag skulle rekommendera dagen innan tävling, men vi kände ändå att det är bättre att grabbarna får tävla med lite sämre effekt i motorn än att de kanske blir straffade vid en eventuell inspektion.
Alla de här nya mätmetoderna för kontroll av motorn enligt årets regler är okända för oss och känns lite läskiga. När vi kontrollerat motorerna hemma efter renoveringen så ansåg vi att vi låg inom det godkända spannet, men om den tekniska kontrollen på tävling använder sig av andra metoder och mätnoggrannhet så finns ju risken att de tycker annorlunda.
Så vi stressmekade isär och ihop motorerna på en timme innan det var dags för Robban att sticka till jobbet på eftermiddagen.
Han skulle flyga till Belgrad en sväng och beräknade komma tillbaka till Uppsala omkring midnatt.

Vi passade då på att grilla lite hamburgare och ta det lite lugnt på kvällen medan Lucas och Albin for runt med de andra barnen på området. Blåsten gjorde att man fick söka vindskydd där man kunde.
Själv spenderade jag kvällen inne i husbilen i värmen med mina föräldrar, god mat och tv 🙂

Robban dök upp i full flygarmundering vid halv ett på natten så efter en snabb briefing om kvällens händelser gick vi och la oss i bussen.
Grabbarna sov i husbilen med Lucas Farmor & Farfar och hundarna. Hur mycket sova det blev för dem har jag ingen aning om med en liten busglad valp som efter att ha varit lugn hela kvällen skaffat sig energi till att busa halva natten 🙂

 

Söndag 23/4 Raceday

Vid 07:45 var det dags för förarmöte.
Vi hade innan dess burit iväg alla verktyg och kartar till tälten så efter förarmötet var vi redo för träning nr 1.
Det var uppehåll och torr bana men termometern visade inte mer än 3 grader på morgonkvisten.

Första träningen gick ganska bra för Lucas. Han hängde med bra och kom in på en 7:e plats av 23 startande. Det märktes dock att han inte hade samma fart i maskinen som vi sett innan vi rev och ändrade den kvällen innan.
Albins motor gick orent och knackigt under första träningen så han kom in på en 15:e plats med mer att önska av maskinen.
Albin var dock vid gott mod och vi satte igång att försöka få bukt med förgasarinställningarna inför träning nr 2.

Bägge grabbarna ansåg att det var halt på banan pga kylan.
Detta gjorde att vi satte på nya däck på bägge kartarna inför träning nr 2 istället för att spara dem till tidskörningen.

Lucas körde under träning nr 2 in sig på en 6:e plats tidsmässigt.
Albins motor presterade lite bättre men var fortfarande inte helt ok. Han lyckades dock komma i mål med 11:e snabbaste tid.

 

Sen var det dags för tidskörning!
Detta är ju egentligen det viktigaste loppet i tävlingen näst efter finalen. Placeringen i tidskörningen avgör vilken startposition man får i de bägge kvalheaten.

Lucas lyckades behålla sin position från träning nr 2 och körde in sig på 6:e bästa tid.
Albin som kämpade vidare med en motor som inte presterade riktigt ok lyckades köra in sig på 10:e bästa tid.
Detta blev alltså grabbarnas startordning i kvalheaten.

Återigen var det dags för Robban att åka och jobba, så efter tidskörningen blev Lucas farfar Janne ansvarig för att med min assistans sköta mek- och depåtjänst. En uppgift han löste med bravur så det bådar gott inför MKR 1 i Linköping då han och Robban får sköta depå 😉
Vi förlorade Robban för dagen men vann Pernilla och Ted som kom till Uppsala för att kolla på. Ted hittade ganska direkt Ingers hundvalp så han sysselsatte sig vid husbilen 🙂

bild från Facebook ”Ingen sommar utan karting”

I de båda kvalheaten samt i förfinalen så lyckades Lucas behålla sin 6:e position. Man märkte dock att hans motor inte var så vass som innan senaste squishökningen för det var på raksträckorna som de framför honom ökade avståndet lite varje varv. Han körde dock väldigt rent och fint och tack vare att han inte gjorde några misstag så kunde ingen bakom honom ta sig förbi honom heller.
Han säkrade därmed startplats 6 i finalen.

bild från Facebook ”Ingen sommar utan karting”

Albin kämpade vidare med en motor som inte gick som den skulle trots frenetiskt skruvande mellan heaten. Vi började dock få lite bättre fart i den till förfinalen så från att ha kommit in som 13 och 11 i kvalheaten lyckades han knipa en 10:e plats i förfinalen.
Detta gav honom en startplats 9 i finalen eftersom de runt omkring honom hade hamnat lite här och där i resultatlistan under kval och förfinal.

bild från Facebook ”Ingen sommar utan karting”

Under de sista varven på förfinalen så började det snöa lite lätt. Jag som stod vid bankanten och tittade på racet hade nerverna på utsidan och hoppades att den plötsliga halkan inte skulle sätta käppar i hjulet och orsaka en mängd kollisioner och avåkningar.
Man kunde se på de tävlande att flera blev överraskade av halkan och det skedde några enstaka avåkningar.
Lucas och Albin körde dock perfekt och man såg att de hela tiden kände sig för med rattrörelser för att bilda sig en uppfattning hur halt det var innan de gick in mot bromspunkten innan en kurva.

bild från Facebook ”Gokart Pix”

När det sedan var dags för final hade det lätta snöandet övergått till en hagelstorm med centimeterstora hagel. Detta gjorde att allt var blött, både bana och depåområde. Det avtog dock relativt fort men fram till ca 10 minuter innan finalens start hade vi fortfarande inte bestämt oss för om vi skulle köra på regndäck (och riskera att bränna dem och tappa grepp om banan torkade upp) eller om vi skulle skulle åka på slicks och hoppas på att det gick att åka i torra spår.

Stressigt som vanligt i sådana här situationer så bestämde vi oss till slut för att köra på regndäck då banan inte hade torkat upp som vi önskat. Bilden nedan visar loppet som gick ca 30 minuter innan det var dags för grabbarnas final..

bild från Facebook ”Rasbo MK Karting”

Finalen blev lite av ett kaosrace som vi hade förväntat oss…

Lucas startade som 6:a men åkte på helt nya regndäck som blir såphala om de inte först ruggas upp lite på torrt. Tanken var att vi skulle ha hunnit med detta när vi tränade i Södertälje innan tävlingen, men det fanns inte tid till det.
Detta gjorde att han for hit och dit över banan och minsta gaspådrag ställde karten på snedden. Han lyckades tyvärr snurra redan under mastervarvet innan starten gick och i kaoset som blev när flera förare snurrade under mastervarvet tappade han sin startposition och lyckades inte hinna ta sig upp genom fältet för att återfå den.
När starten gick så låg han nog i häraden 10:e plats med flera långsammare förare framför sig som sett sin chans att knipa bättre positioner i starten. Tävlingsledningen gjorde inget åt detta och det kan man ju ha vissa åsikter om, men som vädret var så var det väl lika bra att släppa iväg fältet.
Lucas snurrade vid något mer tillfälle då han fick väja i en kurva för en kart som stod på tvären. När han står där still så blir han påkörd och hans frambumper trycks in. När man kommer in efter racet med intryckt frambumper så får man ett straff som brukar vara tidstillägg på 3 sekunder. Detta är för att det inte skall löna sig att köra in i någon och putta på denne.
Han fortsatte iallafall loppet efter den incidenten och kom då ut som 15-16:e position (osäkert i kaoset).
Resten av loppet körde han jättebra och lyckades köra sig förbi ett gäng och upp bakom Albin.
De sista två varven av racet körde Lucas och Albin tillsammans och de bröt sig loss och lämnade en stor lucka bakom dem.

När Lucas fick höra efter målgång av de tekniska kontrollanterna att han skulle få ”front fairing-straff” så blev han jätteledsen.
Han hade ju blivit påkörd och fått bumpern intryckt!
Den fighten fick jag ta med de ansvariga och straffet ströks sedan troligen för att en funktionär hade sett hur det gått till.

Albins final blev inte lika dramatisk. Han är fenomenal på att köra stabilt och säkert i såna här svåra förhållanden. Trots att även han snurrade på banan vid något enstaka tillfälle så lyckades han ganska snabbt ta sig upp på 8:e position och behålla den resten av loppet. Han fick ju mot slutet sällskap bakom av Lucas och tillsammans åkte de som team över mållinjen som 8:a och 9:a av 23 startande!

Även Albin fick ett utdelat tidstillägg för att ha lämnat korridoren under mastervarvet. Jag påtalade för tävlingsledningen att det kan ha varit under kaoset då folk snurrade för Albin brukar aldrig göra såna tabbar då han är sansad och ärlig i sin körning.
Det var lite svårare för mig att argumentera i detta fallet då jag inte sett händelsen själv, men när resultaten kom och var underskrivna av tävlingsledningen så verkar det som att även hans straff strukits och placeringarna fastställdes! 🙂

Vi är jättenöjda med helgen och tävlingen. Man kunde ju ha önskat sig ett annat väder i finalen så att det hade blivit ett lika bra race som i de andra heaten, men AMR har presterat bra och grabbarna placerade sig topp 10 i årets första tävling!

Grattis även till klubbkompisarna William och Tobias som kom 3:a respektive 5:a i finalen 👍

Efter prisutdelningen var det bara att packa ihop alla blöta saker och lasta två tokskitiga kartar. Även piloterna var slutkörda och somnade i bilarna på väg hem.

Nu ser vi fram emot MKR 1 i Linköping den 7/5…

Motorbygge

Idag har vi renoverat motorerna till Albin och Lucas kartar och anpassat dem till de nya reglerna.

En trevlig dag i garaget helt enkelt 😉 

Det börjar dra ihop sig…

Säsongen och första tävlingen närmar sig.

Idag har vi monterat på lite bly och försökt placera detta viktmässigt rätt.

Imorgon tar vi tag i motorerna som skall renoveras och anpassas till nya reglementet. Tyvärr resulterar årets regler i lägre effekt, men man får försöka göra det bästa av det…